Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej allihopa! Visste inte ifall detta skulle postas här eller i inspelning, jag hoppas att inte folk blir jättearga över att jag frågar på båda ställena. I så fall ber jag tusen gånger om ursäkt!

Hur som helst, jag har ett oerhört jobbigt problem, och har haft det väldigt länge. Om jag använder Cubase, så hinner jag oftast inte använda programet ens en minut före jag får ett felmeddelande om att cubase har tappat kontakten med ljudkortet. Då försvinner allt ljud i programet, tills jag stänger av det. Detta problem kan även dyka upp om jag t.ex. kollar på en video på youtube. Då knäpper det till i högtalarna och allt ljud försvinner. Då måste man stänga ner alla program som använder sig av ljud på ett eller annat sätt, före det klickar till igen så att ljudet kommer tillbaka.

Länge har jag och min bror inte haft en aning om vad det kan bero på, tills för några månader sedan. Min bror använde Cubase på sin dator och testade att klicka i rutan "Release ASIO Driver in Background", inne i Device Setup i Cubase. Om denna inte är ikryssad så ska man inte kunna använda andra program som använder ljud på ett eller annat sätt, samtidigt som man använder Cubase. Då fick han samma problem på sin dator. Men när han kryssade ur rutan igen, så var problemet borta, och har inte kommit tillbaks sedan dess.

På min dator så är rutan inte ikryssad, men jag har ändå detta problem. Jag har avinstallerat de flesta (tror det är alla) andra Steinberg-program än Cubase SX3 som jag använder för att spela in, men det har inte hjälpt. Trotts att rutan inte är ikryssad så kan jag använda andra program med ljud samtidigt som jag har cubase igång, och om jag pluggar i hörlurar i datorn, så när jag sätter igång Cubase så går ljudet ändå ut via högtalarna. (Jag har ASIO Multimedia Driver inställd i Device Setup).

STORT TACK! Till alla som orkat läsa detta. Jag har plågats av detta problem i flera år och hade gjort allt för att bli av med det. Ifall någon har svar eller tips så hade jag blivit oerhört tacksam!!!

//MvH Sebastian

Annons
Posted

Använder du möjligtvis ett Firewire-ljudkort? Jag hade själv mycket problem med samma sak, jag har ett M-Audio Firewire 410 och en styrkrets från VIA. Numera är problemet nästan helt borta, efter att jag uppdaterat till senaste drivrutiner och bytt till en bättre firewire-kabel än den som medföljde.

Detta hände oavsett om Cubase var igång eller inte.

Posted

Tack så hemskt mycket för tipset! Jag har Creative SB Audigy 2. Men det kanske är drivrutiner och sånt som måste uppdateras? Jag funderar annars på ifall den där rutan, Release ASIO driver in background, att det kan finnas liknande inställningar i andra program som man måste ändra? Vad tror du om det?

Tack så jättemycket!

  • 3 weeks later...
Posted

Det är absolut inte ASIO Multimedia du ska använda som drivtuin, läs mer i manualen om hur de olika drivrutinerna skiljer sig åt och varför du inte ska använda dem. Den ljuddrivrutin du ska använda till ljudkortet heter Creative ASIO, de övriga drivrutinerna finns endast för kompabilitetsskäl och bör undvikas helt och hållet.

  • 2 weeks later...
Posted
Det är absolut inte ASIO Multimedia du ska använda som drivtuin, läs mer i manualen om hur de olika drivrutinerna skiljer sig åt och varför du inte ska använda dem. Den ljuddrivrutin du ska använda till ljudkortet heter Creative ASIO, de övriga drivrutinerna finns endast för kompabilitetsskäl och bör undvikas helt och hållet.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Det går dock inte att välja Creative ASIO i listan i Device Setup i Cubase. Vet du hur man kan hitta denna ljuddrivrutin och använda den? Tack så mycket än en gång!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.