Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena moss!

Jag är en självlärd gitarrist och ganska kass på att veta va olika ackord heter mm. 😛

Tog ett skönt ackord häromveckan å ja undra om det är nån här som kanske vet vad det ackordet kallas

Jag skriver det i tabulur(tror ja 😛 ) Så här: 024430

Skulle va grymt schysst om nån svara. 🙂

Annons
Posted

Ok! tackar 😛

Men kallas det inte nåt annat i och med att de båda E strängarna spelas lösa? Och ackordet låter lite olikare ett vanligt Bm.

Posted (edited)
om jag har fattat ordningen rätt på strängarna låter det som ett Bsus jag är dock ingen mästare på gitarrtabs.

Bsus4 har E som andra ton. Bmadd11 har kvar den lilla tersen

Edited by funky monk
Posted
Tjena moss!

Jag är en självlärd gitarrist och ganska kass på att veta va olika ackord heter mm. 😛

Tog ett skönt ackord häromveckan å ja undra om det är nån här som kanske vet vad det ackordet kallas

Jag skriver det i tabulur(tror ja 😛 ) Så här: 024430

Skulle va grymt schysst om nån svara. 🙂

Om jag fattar dina tabbar rätt så är det följande toner då eller?

E - B - F# - B - D - E

Detta skulle jag inte kalla sus då d är mollters. För en mer korrekt beskrivning av ackordet så skulle jag kalla det för antingen Bmadd11 eller E9 alternativt Em9 då du inte har någon ters från E, utan vi kan utgå ifrån att ett annat instrument har den. Alternativt E9no3. Vilket du sedan väljer har lite med tonart att göra och funktionen för ackordet för att det skall bli lättläst.

MVH

Anders

Posted
En E9 utan ters och med en F# är en Esus2. lägg till en D så har du E7sus2

Ja, E7sus2 går alldeles utmärkt att skriva. Menade att jag inte skulle kalla det sus om man utgick från b som grundton 😛

MVH

Anders