Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur skapar man "närhet", dvs hur jobbar proffsen? Instrumenten långt framme (nära dig) och bredd i låten. Arbetar i mest i Reason men även Live och Cubase, men jag är inte nöjd med mina mixar. (Exempel: "Walkin on thin ice" i Elektroniskt/Dans och "Flashback" i Pop/country).

Tips på läsning (vilka nr av "Studio"?) etc kanske?

Mvh

Bengt S

LA Combo

Annons
Posted
Hur skapar man "närhet", dvs hur jobbar proffsen? Instrumenten långt framme (nära dig) och bredd i låten. Arbetar i mest i Reason men även Live och Cubase, men jag är inte nöjd med mina mixar. (Exempel: "Walkin on thin ice" i Elektroniskt/Dans och "Flashback" i Pop/country).

Tips på läsning (vilka nr av "Studio"?) etc kanske?

Mvh

Bengt S

LA Combo

Har inte hört just de låtar du nämner, men tar lite av egna erfarenheter. Det första som skapar närhet i instrument är rummet du spelar in i. Ett litet tort rum ger mer närhet, medan en stor kyrka ger bredd och fyllighet. Sedan handlar det om vilkem mick du har och hur du placerar denna. Sedan är det ju så att ju mer diskant du har, desto närmare låter ljudet. Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

MVH

Anders

  • 2 weeks later...
Posted
Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

Fasen, man blir ju deppad: Mina inspelningar låter först bra efter en massa pill och mix, men det är ju klart, jag är ju inte proffs 😉

Posted

För att skapa närhet så spela in med bra/rätt mickar, på rätt avstånd, i ett jävligt torrt och bra rum. Se till att du har bra grejer.

Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

Guest Burnin Sven
Posted

Har lyssnat på din Pop låt och du har nåt märkligt distaktigt som ligger och spökar och stör i diskanten får du bort det så är det nog inget problem.

  • 2 weeks later...
Posted

Det man brukar göra för att _ta bort_ närhet är att lägga till reverb. Ju mer reverb, desto mindre definierat blir ljudet och det slutar med att det låter jättelångt borta. Så om du har nåt sånt på ljudet, stäng av det eller minska mängden. Amplituden spelar också roll, så om du sänker ljudet blir det längre bort. Om du sätter en limiter för att höja den uppfattade volymen (perceived volume?) kanske du kan skapa lite mer in-your-face-känsla och på så sätt närhet.

Hoppas det hjälper lite.

Posted
Det man brukar göra för att _ta bort_ närhet är att lägga till reverb. Ju mer reverb, desto mindre definierat blir ljudet och det slutar med att det låter jättelångt borta. Så om du har nåt sånt på ljudet, stäng av det eller minska mängden. Amplituden spelar också roll, så om du sänker ljudet blir det längre bort. Om du sätter en limiter för att höja den uppfattade volymen (perceived volume?) kanske du kan skapa lite mer in-your-face-känsla och på så sätt närhet.

Hoppas det hjälper lite.

Ett annat fint trick är att skapa kontrast. Funkar riktigt bra med få istrument. Låt säga att vi har gitarr och sång. Om man då får gitarren att låta långt borta kommer sången att upplevas mer nära. Kan hända att mer måste på plats men det brukar funka generellt =)

Posted
För att skapa närhet så spela in med bra/rätt mickar, på rätt avstånd, i ett jävligt torrt och bra rum. Se till att du har bra grejer.
Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

varför spela in i ett "jävligt torrt" rum!???

varför inte arbeta i ett rum som har en vacker klang??

Posted (edited)
Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

i och för sig kan man väll inte vara 100%. utan jag litar på det producenten säger helt enkelt. Men eftersom jag inte är med personligen med producenten så kan jag inte garantera till 100% att det var omixat.

//Anders

Edited by Gizmozis
Posted
Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

i och för sig kan man väll inte vara 100%. utan jag litar på det producenten säger helt enkelt. Men eftersom jag inte är med personligen med producenten så kan jag inte garantera till 100% att det var omixat.

//Anders

det hade säkert ändå passerat massa micksteg och ett par kilometer kabel.. 😛

blir lätt så.

det färgar ju ljudet, men mixar det självklart inte.. 😮

Posted
Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

i och för sig kan man väll inte vara 100%. utan jag litar på det producenten säger helt enkelt. Men eftersom jag inte är med personligen med producenten så kan jag inte garantera till 100% att det var omixat.

//Anders

det hade säkert ändå passerat massa micksteg och ett par kilometer kabel.. 😛

blir lätt så.

det färgar ju ljudet, men mixar det självklart inte.. 😮

😎🙂

Posted
varför spela in i ett "jävligt torrt" rum!???

varför inte arbeta i ett rum som har en vacker klang??

Word.

Posted (edited)

Bara en liten parallell (och en liten historia). Jag spelade in en sångerska i en studio här i sverige. Efter att ha lyssnat på producenten och på henne så hade jag en klar bild av hur hon skulle låta. Hon gick in i sitt sångbås och bandet började spela. Men ljudet blev inte riktigt som vi hade tänkt oss, det blev inte riktigt lika nära och mjukt som vi ville ha, och jag drog mig i håret för jag fattade verkligen inte varför. Jag går in i sångbåset och ser att ena väggen är målad med vattenbaserad tunn färg och de andra tre med oljebaserad tjockare färg (vet inte varför). Tänkte....nä, kan ju inte vara det, men va f-n. så jag vände sångerskan om så hon hade den oljebaserade tjockare färgen både framför och bakom sig och vips så löste sig problemet och producenten lös upp som en sol. Det är mycket som spelar in på hur ljudet blir 😊

Edited by Gizmozis
Posted

Det kan också handla om hur t ex Cubase gör sin summering. I dom bästa av världan pushar man ut

t ex trummor på en egen bus, sången på en annan, gitarrer på den tredje osv när man gör en mixdown

via en hd summerare till färdig mix.

Visst rum, ton, klang, mickar etc är vikigt när man spelar in. Men den digitala summeringen med ettor och nollor digitalt

i ett dataprogram som där ska bedömma hur det bör låta kan bara bli merjobb med mixen för att skapa "närheten".

Posted
För att skapa närhet så spela in med bra/rätt mickar, på rätt avstånd, i ett jävligt torrt och bra rum. Se till att du har bra grejer.
Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

varför spela in i ett "jävligt torrt" rum!???

varför inte arbeta i ett rum som har en vacker klang??

För att det är lättare för en amatör att få ett torrt rum än ett rum med vacker klang.

Posted
För att skapa närhet så spela in med bra/rätt mickar, på rätt avstånd, i ett jävligt torrt och bra rum. Se till att du har bra grejer.
Du undrar hur proffsen jobbar, dom lägger ner tid på inspelningen. När jag fått hem låtar från proffs för att göra nått pålägg så låter det omixade materialet redan grymt. Man behöver i princip inte göra nått för att få en bra lyssning. En riktigt bra mix börjar vid första ljudvalet.

Hur vet du att det verkligen var noll mixat?

varför spela in i ett "jävligt torrt" rum!???

varför inte arbeta i ett rum som har en vacker klang??

För att det är lättare för en amatör att få ett torrt rum än ett rum med vacker klang.

Ja precis, dessutom kanske man efterarbeta mer om man har ett torrt grundljud. Då kan man lägga på rätt reverb i rätt mängd i efterhand, som passar till mixen.

Har du spelat in något med rumsklang kan du inte få bort rumsklangen.

Posted
Det kan också handla om hur t ex Cubase gör sin summering. I dom bästa av världan pushar man ut

t ex trummor på en egen bus, sången på en annan, gitarrer på den tredje osv när man gör en mixdown

via en hd summerare till färdig mix.

Visst rum, ton, klang, mickar etc är vikigt när man spelar in. Men den digitala summeringen med ettor och nollor digitalt

i ett dataprogram som där ska bedömma hur det bör låta kan bara bli merjobb med mixen för att skapa "närheten".

Lite off-topic, men måste ändå kommentera. Summering i t.ex Cubase påverkar inte ljudet alls, till skillnad från summering i hårdvarumiljöer där man alltid har en viss icke-linjäritet i alla elektroniska komponenter.

Alla moderna DAWs (Cubase, ProTools, Sonar, Reaper...) summerar internt med 32-bitars flyttal. Det innebär att vid i stort sett samma signalstyrka hos alla signaler så har man 25 bitar att labba med. Avrundningsfelet på detta blir 1/(2^25) vilket ger en felprocent på 0.000003%. Denna felprocent är, skulle jag hävda, inte hörbar för någon annan än Stålmannen.

I alla fall... just att ljudet inte påverkas alls vid summering i DAWs gör att inlärda mönster hos de rävar som suttit och mixat mycket vid analoga konsoller, och är vana att mixen "limmas ihop" vid summering, kan reagera och tycka att summeringen är skit i den digitala världen...

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.