Jump to content
Annons

Problem med stereo i slutsteg med endast 1 speakon-utgång

Recommended Posts

Posted

Hej

Har ett slutsteg som endast har 1 speakon-utgång för kanal 1 och 2 med omkopplare för stereo/mono.

Från speakonutgången har jag kopplat en speakonkabel till första högtalaren sedan vidare till nästa.

Problemet är jag bara får signal från en kanal. I slutsteget har jag signal på båda.

Funderar på om det kan bero på att troligtvis använder 2-polig speakonkabel.

Då återstår frågan om jag får stereoljud med en 4-polig speakon från slutsteget till första högtalaren eller om jag behöver någon sorts splitbox för speakon som separerar L/R?

Högtalarna har två ingångar, serie och parallel.

Någon upplyst i detta delikata problem? Vad ska jag göra?

Tacksam för svar.

MVH

Tobias

Annons
Posted

Det där ska nog gå att lösa med kablar, dvs köra 4-poligt fram till första högtalaren och så 2-poligt vidare. Tror inte det ska behövas nåt annat.

Guest databoxen
Posted

Kanal 1 brukar ligga på 1+ och 1- medans kanal 2 ligger på 2+ och 2-. Med andra ord krävs en 4-polig speakonkabel eller om du gör en adapter själv t.ex med en 4-pol speakon till två stycken speakon honor. Lätt som en plätt!

Posted

Kolla hur många poler högtalaranslutningen har, du kanske måste skaffa en slags övergång från 4-polig till tvåpolig.

Alternativt köpa en kontakt och skruva dit kablar själv, det är enkelt med speakon.