Jump to content
Annons

Hjälp! Vilken synt ska jag köpa?

Recommended Posts

Posted

Jag spelar i ett melodiskt death metal band. (Likt In flames, Soilwork, Dark tranquillity)

Det jag behöver är ett bra piano-ljud, sedan skulle jag behöva bra pads / leads och kanske strings. Och sen vill jag ha lite mer effekter och arpeggiatorer, varför jag nu ska sälja mitt Keyboard.

Soilwork, ett svenskt metal band använde Korg MS2000, och det lät väldigt bra, jag är ute efter ett liknande sound.

Sedan bandet Dark tranquillity har också ofta härliga ljud som t.ex i introt och refrängen i länken nedan. Något sånt är jag också ute efter.

http://www.youtube.com/watch?v=1C6b34-ESfo Soilwork med MS2000

http://www.youtube.com/watch?v=KpKyPjncpBw Dark tranquillity

De syntarna jag har funderat på mest är: Roland SH-201 - Korg Micro-X - Korg MS2000 - Microkorg

Vad tror ni? Mer info och specifikation om syntarna och deras ljud skulle vara bra 😳 Eller tips om annan synth?

Men jag vet inte riktigt vilken synth som passar bäst till dem sounds jag söker, så hoppas någon kan hjälpa 🙂

//Fredrik

Annons
Posted

Spontant så känns det inte rätt med en synt, i alla fall in MS2000 och liknande.

Min förutfattade mening är att det är hur man behandlar ljudet som är det absolut mest centrala i denna genre. Om du kör en synt genom din gitarrprocessor så får du säkert ett jäkligt passande ljud t.ex.

Men en DX7'a? Seriöst! Det är lite råare sound och den har en hel del elpianoljud som kan funka, med dist då.. :-)

I vilket fall så tror jag att du skall ha en bra/passande effekt på synten, oavsett vilken du väljer.

Posted

Ingen av syntarna du nämner har nog något vidare piano-ljud.

Ingen aning om vilken budget du har? Har man lite mer pengar så kan man ju köpa vilken som helst av Yamaha, Kurzweil, Roland eller Korgs finaste modeller och skruva fram de ljud man vill ha.

Har man lite mer begränsad budget finns det ändå alldeles utmärkta alternativ. Jag spelar gitarr egentligen, men dubblar lite på keyboard när vi är ute och spelar sen våran keyboardist slutade. Köpte en Roland Juno-D (ca 5000 kronor), den har helt ok ljud som nog täcker vad du är ute efter (spelar också hårdrock, fast utan dödssången... 🙂). Funderade även på Korg X-50, den fick bra kritik i Studio. Men Juno-D har ett ackord-minne som typ alla andra syntar i hela världen saknar, och som är väldigt användbart när man har gitarren att tänka på också... 🙂