Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har idag fått Cubase Le och det är min första kontakt med Cubase och egentligen mitt första riktiga inspelningsprogram.

Jag kan i princip ingenting. Men lyckades ändå förstå hur man spelar in audio åtminstonde :rolleyes:

Men ett problem dök upp ganska så snart.

När jag kopplar in gitarren och ska spela in så märker jag snabbt att datorn väljer inte bara att spela in gitarren så som den hörs utan också allt annat som hörs i datorn alltså t ex klicken i click-funktionen och om jag ska lägga till ett nytt spår ovanpå det första så spelar den även in det som hörs i den första när jag ska spela till det.

Jag har lagt upp några bilder här för att visa hur ljudkortsinställningarna ser ut. Så ni vet lite mer.

20139207lw9.jpg

För det första, det är dessa två ljudkontroller som finns. Alltså dels själva ljudkortsprogramet och så det mer klassiska ljudegenskaperna.

När jag går in på själva ljudkortet så är inställningarna så här:

02hf2.jpg

03ac3.jpg

04xn9.jpg

05yg5.jpg

I den mer klassiska ljudpanelen så finns det knappt några alternativ. Endast Wave, Synthesizer och Cd-spelare för uppspelning och ingenting för Inspelning när jag går in på egenskaper.

06zr3.jpg

Hoppas nån kan hjälpa mig, för jag har inte en aning om hur jag ska göra.

• 6 months later...
Annons
Guest DieHard
Posted
Hej!

Jag har idag fått Cubase Le och det är min första kontakt med Cubase och egentligen mitt första riktiga inspelningsprogram.

Jag kan i princip ingenting. Men lyckades ändå förstå hur man spelar in audio åtminstonde 😐

När jag kopplar in gitarren och ska spela in så märker jag snabbt att datorn väljer inte bara att spela in gitarren så som den hörs utan också allt annat som hörs i datorn alltså t ex klicken i click-funktionen och om jag ska lägga till ett nytt spår ovanpå det första så spelar den även in det som hörs i den första när jag ska spela till det.

Jag har lagt upp några bilder här för att visa hur ljudkortsinställningarna ser ut. Så ni vet lite mer.

20139207lw9.jpg

För det första, det är dessa två ljudkontroller som finns. Alltså dels själva ljudkortsprogramet och så det mer klassiska ljudegenskaperna.

02hf2.jpg

03ac3.jpg

04xn9.jpg

05yg5.jpg

I den mer klassiska ljudpanelen så finns det knappt några alternativ. Endast Wave, Synthesizer och Cd-spelare för uppspelning och ingenting för Inspelning när jag går in på egenskaper.

06zr3.jpg

Läs manualen i cubase. Den finns till där för att användas. Det där har inget med ljudkortet att göra. kör själv ett audiophile 2496.

Guest C.A.T
Posted

Jag tror du ska välja Monitor Mixer för H/W out och inte WavOut som nu (i PatchBay/Router fönstret. )

Posted
Hej!

Jag kan i princip ingenting. Men lyckades ändå förstå hur man spelar in audio åtminstonde 😐

20139207lw9.jpg

02hf2.jpg

03ac3.jpg

04xn9.jpg

05yg5.jpg

06zr3.jpg

Läs manualen i cubase. Den finns till där för att användas. Det där har inget med ljudkortet att göra. kör själv ett audiophile 2496.

Då antar jag att du själv har haft samma problem och löste det genom att läsa manualen, och isåfall kommer jag lusläsa den. stämmer det?

Posted

Jag tror grabbarna blev sura för de tror att du har tjuvkopierat programmet. Jag brukar också bli sur på de som tjuvkopierar för att det är de idioterna som gör att alla mina bra program har äckliga dongles. Utan tjuvkopior, inga dongles (som jag inte tycker om).

Men eftersom du inte har tjuvkopierat så kan du läsa på lite i snabbstarten om att man ställer in inspelningskällan inuti Cubase-programmet. Den där högtalaren i windows-listen påverkar inte KoBajs. Tipset är att i första hand välja Asio som drivrutiner eftersom det är stabilt och bra och ger bra prestanda.

Gunnar