Jump to content
Annons

En Mac-avdeling på forumet?


ThomasJ

Är du intresserad av egen Mac-avdelning?  

71 röster

  1. 1. Är du intresserad av egen Mac-avdelning?

    • Ja, definitivt
      35
    • Nej, det räcker med avdelnigar
      26
    • Vet inte
      10


Recommended Posts

Annons

Fixade lite med gallup-frågorna och lade till ett val.

Mina personliga tankar

  • För: Eftersom vi har en Linux-avdelning så är det svårt att säga nej till en Mac-avdelning. Med all säkerhet är det fler som använder Mac OS X än Linux här. Dessutom ökar intresset.
  • Emot - De musikprogram som finns, finns för både mac och pc. De problem som kan dyka upp på Mac är inte så specifika att det motiverar en egen avdelning, mer än det skulle motivera att plocka in andra pc-tillverkare som egna avdelningar. Troligtvis finns det lika många HP-ägare som Mac-ägare. Frost ligger troligtvis bra till också.

En idé kan vara att dela upp hela Dator-avdelningen enligt följande:

* Datorer/operativsystem

--- Mac/Mac OS X

--- PC/Windows

--- PC/Linux

* Datortillbehör

Och där strukturen är enligt

* Huvudavdelning

--- Underavdelning 1

--- Underavdelning 2

Röstade för övrigt blankt, för jag inser att det är jag som åker på att sortera in alla 2146 trådar till rätt avdelningar om denna ändring görs, och det har jag inte tid till. Någon frivillig? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé kan vara att dela upp hela Dator-avdelningen enligt följande:

* Datorer/operativsystem

--- Mac/Mac OS X

--- PC/Windows

--- PC/Linux

Jag kör i och för sig Linux på en Mac... 😊

Men jag röstade vet ej, det spelar ingen större roll för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade vet ej. Men jag tycker dock att man skall bli bättre på att ange vilket operativ man använder när man ställer en fråga. Jag är inte alls haj på websidor och sånt, men kan man inte ha ett extra fält för operativsystem när man ska posta en post i datoravdelningen och om man inte fyller i det fältet så kan man inte posta sin fråga?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Olsberg, med flera.

Dessutom tycker jag att det fungerar väldigt bra med mixade OS i de olika kategorierna.

Jag gissar att OsX kommer bli allt vanligare de närmaste åren, med tanke på att prisskillnaderna på hårdvara numera är relativt liten och framförallt med tanke på prisdumpningen av Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Datorer/operativsystem

--- Mac/Mac OS X

--- PC/Windows

--- PC/Linux

men du glömde nog...

--- Mac/Windows

...för det går väl nu för tiden. Röstade ja, men jag håller inte med om definitivt. Av någon anledning så är jag lite osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Datorer/operativsystem

--- Mac/Mac OS X

--- PC/Windows

--- PC/Linux

men du glömde nog...

--- Mac/Windows

...för det går väl nu för tiden. Röstade ja, men jag håller inte med om definitivt. Av någon anledning så är jag lite osäker.

Vad förvirrande det blir då.

Mac/Mac OS X

Mac/Windows

Mac/Linux

PC/Windows

PC/Linux

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror trädet:

.......................

:: Datorer :

- PC

- Mac

- Linux

.......................

Skulle funka fin fint.

Det låter som det bästa förslaget hittills, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Mac-avdelning kan nog vara bra och jag tror att förslaget som Lådan skrev är bäst. Men det kommer antagligen bli problem när man jämför pc-mac precis som bassman sa. Ska man kopiera och slänga in en tråd i båda avdelningarna då? Kan tänkte mig att det kan bli lite strul där. Men annars är det en bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade nej, risken finns ju att folk som har problem med Cubase och Pro Tools postar i Mac-kategorin. Sen får dessa inte rätt hjälp då många icke-macägare kanske inte läser tråden.

Jadu, om vi säger att vi gör som så:

Vi lägger alla "dubbla" diskutioner i en och samma tråd.

Så är jue problemet löst.

Sedan läggs tråden direkt under datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag känns det som att det skulle bli en ökad segregation på forumet om man har för många kategorier, att man förlorar kunskap genom att folk mest kikar inom "sina" kategorier.

Jo, men det kan väl vara en fördel?

Min tes ligger i att om det fins mer o välja på ju mer kunskap och nytta gör det.

Och om folk hittar "sina" avdelningar så är det väl bara bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag känns det som att det skulle bli en ökad segregation på forumet om man har för många kategorier, att man förlorar kunskap genom att folk mest kikar inom "sina" kategorier.

Jo, men det kan väl vara en fördel?

Min tes ligger i att om det fins mer o välja på ju mer kunskap och nytta gör det.

Och om folk hittar "sina" avdelningar så är det väl bara bra?

Problemet blir ju att om man postar en fråga som inte är operativberoende i någon av kategorierna finns risken att någon kunnig missar tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag känns det som att det skulle bli en ökad segregation på forumet om man har för många kategorier, att man förlorar kunskap genom att folk mest kikar inom "sina" kategorier.

Jag lever mitt liv i princip helt i "Visa nya inlägg" - och går extremt sällan in i de olika avdelningarna... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man måste fråga sig är ju vad som varit dåligt med den nuvarande indelningen. Om det fungerar finfint, varför ändra? Vad har vi att vinna på en ny indelning?

Och att börja med underkategorier och liknande känns bara jättekrångligt i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man måste fråga sig är ju vad som varit dåligt med den nuvarande indelningen. Om det fungerar finfint, varför ändra? Vad har vi att vinna på en ny indelning?

Och att börja med underkategorier och liknande känns bara jättekrångligt i mina ögon.

Det är väl inte direkt dåligt.

Men eftersom många nyttjar just Mac till musikproduktion så käns det befogat med en avdelning för just det.

Om man kikar på andra musikforum så fins det mer ofta än sällan just en egen avdelning för Mac.

Underkaterigier bygger jue hela forumet på redan skulle man jue kunna påstå, så det är jue ingen större skillnad dirkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade nej. Allt blir så förvirrat känns det som. Om man gör klart för alla att avdelningen bara har att göra med mac. Och inte sequensers osv. Utan hårdvaran/OS X osv. så visst. Annars blir det nog bara väldigt rörigt och jobbigt för alla mods att flytta trådar hit och dit. Kanske rent av en Apple kategori skulle undvika detta problem? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade nej. Allt blir så förvirrat känns det som. Om man gör klart för alla att avdelningen bara har att göra med mac. Och inte sequensers osv. Utan hårdvaran/OS X osv. så visst. Annars blir det nog bara väldigt rörigt och jobbigt för alla mods att flytta trådar hit och dit. Kanske rent av en Apple kategori skulle undvika detta problem? 😄

Smart.

:: Apple ::

- Oprativsystem

- Mac

. Garageband

- Logic

- Övrig (tex iopd, ipohone)

..........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...