Guest MorDeth Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 (edited) Någon som har bra tips på överhängs mickar? Skulle i dag spela in trumspår och fick lite problem med att mina mickar plockade upp allt för mycket ljud från trummorna. Alla trummor är triggade via D-Drum AT -modul. Så själva trumljudet får jag in på separata kanaler, men i det läget vill jag inte få in det akustiska ljudet via överhänget. Kör med SM58:or, har inga andra för tillfället. Så har ni några tips på hur jag kan gränsa av uppfånget för att bara få med cymbaler och HI-Hat? //M. Edited September 19, 2004 by MorDeth
Tobbe Posted September 18, 2004 Posted September 18, 2004 Jag har tre tips som du kan testa: 1. Sätt mickarna nära cymbalerna och gärna så att cymbalerna sitter "ivägen" för det övriga ljudet. 2. Se om du kan skärma av utan att göra trumsettet allt för svår spelat. 3. Sätt mickarna under cymbalerna riktade uppåt. Kanske blir underligt ljud då men testa i alla fall.
Fredster Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 För det första så är väl ett par sm58:or inte att rekommendera men är det det enda du har så. Prova att sätta mikrofoner en ganska bra bit ifrån setet (högt upp) med samma avstånd på resp mikrofon. Om det bara är cymbaler du vill ha med så är det bara att sätta ett höpassfilter vid mixning. Prova olika skärfrekvenser tills det låter så som du vill, du kan börja med att prova vid 3 kHz och sedan jobba dig uppåt. I framtiden så kan jag rekommendera cigarr (kondensator) av något märke, AKG har ett par som både ligger bra i pris och låter mycket bra. Helst ska det vara ett matchat par (dvs två serienummer efter varann).
Guest MorDeth Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 (edited) OK! Det var ett bra svar... skall prova med det... Dags att låta TBV jobba lite.. tror att dom ska få betala för lite utrustning till bandet 😆 Är Line Audio Design CM2 mickar något att rekomendera? Finns på Jam för 1795:-/par? Edited September 20, 2004 by MorDeth
Guest MorDeth Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Jo, en sak till... finns det något inbyggt högpass-filter i Cubase SX, eller är det något jag/vi bör skaffa extra som hård/mjukvara?
Guest nattvaktaren Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Jo, en sak till... finns det något inbyggt högpass-filter i Cubase SX, eller är det något jag/vi bör skaffa extra som hård/mjukvara? Eqn på varje kanal kan du använda som högpass.
Recommended Posts