Jump to content
Annons

Röde - danskt eller australienskt?


Lithium

Recommended Posts

Även Line Audio är svenska??

Men MXL och Studio Projects från Amerikat?

Line Audio, Pearl och Milab är helsvenska och tillverkas i Sverige. 🙂

Som redan har nämnts, så är MXL, GA Project, JJLabs, TSM, T.bone och många andra "märken" OEM-micar från Kina, som får valfri logga tryckt på micen när man beställer ett visst minimiantal.

Studio Projects är amerikansk design i tätt samarbete med den kinesiska fabriken, liksom Sontronics.

sE Electronics har tidigare varit en OEM-tillverkare, men tillverkar numera enbart sitt eget märke.

BLUE tillverkar en del i USA och får en del tillverkat i Kina. Violet finns i Estland men deras fabrik ligger i grannlandet Lettland (tidigare tillverkade de BLUE:s micar). Oktava är 100% ryskt (men tyvärr förekommer det kinesiska kopior, så man får vara lite vaksam...). Crowley and Tripp är handbyggda i USA.

...och röde är Australienskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...och röde är Australienskt

Näää.... ??

Danskt va?

Nej, Australienskt 😊

Danskt Ö, men australiensisk firma... 😆

Jag hade bestämt för mig att Rödes micar också var kinesiska men att firman Röde ligger i Australien - men de har kanske börjat med tillverkning själva på senare tid? Jag vet att Röde tillverkades i Kina tidigare i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danskt Ö, men australiensisk firma... 😉

Jag hade bestämt för mig att Rödes micar också var kinesiska men att firman Röde ligger i Australien - men de har kanske börjat med tillverkning själva på senare tid? Jag vet att Röde tillverkades i Kina tidigare i alla fall...

Det finns mycket att läsa på deras hemsida. De skryter med sin fina fabrik som ligger i Sydney.

http://www.rodemic.com/?pagename=Factory_Tour

Link to comment
Dela på andra sajter

...och röde är Australienskt

Näää.... ??

Danskt va?

Nej, Australienskt 😉

Danskt Ö, men australiensisk firma... 🙂

Jag hade bestämt för mig att Rödes micar också var kinesiska men att firman Röde ligger i Australien - men de har kanske börjat med tillverkning själva på senare tid? Jag vet att Röde tillverkades i Kina tidigare i alla fall...

Japp, röde har sin egen fabrik i australien!

Länkar till en film från själva fabriken i australien om någon är intreserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danskt Ö, men australiensisk firma... 😉

Jag hade bestämt för mig att Rödes micar också var kinesiska men att firman Röde ligger i Australien - men de har kanske börjat med tillverkning själva på senare tid? Jag vet att Röde tillverkades i Kina tidigare i alla fall...

Det finns mycket att läsa på deras hemsida. De skryter med sin fina fabrik som ligger i Sydney.

http://www.rodemic.com/?pagename=Factory_Tour

Ok - då har de alltså startat egen tillverkning. Det är kanske deras Kina-produktions "era" som gör att jag har en uppfattning av att deras micar har överdriven diskant...? Jag har dessvärre ingen vana vid deras nyare micar, så det kanske har förbättrats efter hand...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad mycket det blev om Röde, men är det inte t.o.m. så att de var svenskar i grunden, flyttade till australien och sen började tillverka micar i kina? Jag kan minnas fel...

Jo det står ju så på deras hemsida, men va fan fick dom då Ö:et ifrån 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad mycket det blev om Röde, men är det inte t.o.m. så att de var svenskar i grunden, flyttade till australien och sen började tillverka micar i kina? Jag kan minnas fel...

Jo det står ju så på deras hemsida, men va fan fick dom då Ö:et ifrån 😉

För att det ser mer exøtiskt ut?

Varför skrivs Mötorhead med ö? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad mycket det blev om Röde, men är det inte t.o.m. så att de var svenskar i grunden, flyttade till australien och sen började tillverka micar i kina? Jag kan minnas fel...

Jo det står ju så på deras hemsida, men va fan fick dom då Ö:et ifrån 😉

För att det ser mer exøtiskt ut?

Varför skrivs Mötorhead med ö? 😛

Mötley Crue (skall ju var som ett tyskt U men hittar inte på tangentbordet)!

Link to comment
Dela på andra sajter

...och röde är Australienskt

Näää.... ??

Danskt va?

Nej, Australienskt 😕

Fast med svenska rötter, Henry Fridman som startade Røde var svensk... flyttade down under i slutet på sextiotalet och ändrade stavningen på efternamnet..

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
...och röde är Australienskt

Näää.... ??

Danskt va?

Nej, Australienskt 🙂

Fast med svenska rötter, Henry Fridman som startade Røde var svensk... flyttade down under i slutet på sextiotalet och ändrade stavningen på efternamnet..

/ptr

Hur kunde det bli Röde av Fridman, då ändrade han väl hela efternamnet och inte bara stavningen och varför tog han ett danskt/norskt "Ö" istället för att behålla det svenska som är mer orginelt än det dansk/norska 😉

Säker på att han var svensk? visserligen står det så på rödes hemsida men dom kanske har tänkt typ "nordisk....a vi skriver väl svensk eller nått"

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Han bytte namn till Freedman!

Lite info:

Henry Freedman började sin karriär i Europa på 1950-talet som elektronikingenjör med audio som specialinriktning. 1966 flyttade han familjen till Sydney i Australien och startade Freedman Electronics som tillverkade professionell audioutrustning. Peter Freedman, Henry's son, kontrollerar nu företagets inriktning för framtiden. Rode-divisionen av Freedman Electronics etablerades.

Peter har ärvt sin faders passion för audio och vetenskap och har utforskat hemligheterna med de gamla klassikerna bland mikrofoner. Hans första egna skapelse blev NT2 - redan en klassiker - en högklassig stormembrans kondensatormikrofon som tillverkas hantverksmässigt i Australien. Sedan dess har det tillkommit flera nya modeller, Classic Valve som försöker återskapa den klassiska rör-mikrofonen och nu kommit ut i en uppgraderad variant II, samt flera heta nyheter som NTV och Broadcaster, för att inte glömma storsäljaren NT1, en äkta stormembrans kondensatormikrofon med transformatorlös FET kretslösning.

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Han bytte namn till Freedman!

Lite info:

Henry Freedman började sin karriär i Europa på 1950-talet som elektronikingenjör med audio som specialinriktning. 1966 flyttade han familjen till Sydney i Australien och startade Freedman Electronics som tillverkade professionell audioutrustning. Peter Freedman, Henry's son, kontrollerar nu företagets inriktning för framtiden. Rode-divisionen av Freedman Electronics etablerades.

Peter har ärvt sin faders passion för audio och vetenskap och har utforskat hemligheterna med de gamla klassikerna bland mikrofoner. Hans första egna skapelse blev NT2 - redan en klassiker - en högklassig stormembrans kondensatormikrofon som tillverkas hantverksmässigt i Australien. Sedan dess har det tillkommit flera nya modeller, Classic Valve som försöker återskapa den klassiska rör-mikrofonen och nu kommit ut i en uppgraderad variant II, samt flera heta nyheter som NTV och Broadcaster, för att inte glömma JAMs storsäljare NT1, en äkta stormembrans kondensatormikrofon med transformatorlös FET kretslösning till ett mycket attraktivt pris.

OK, då var han väl svensk då. men jag fattar fortfarande inte var han fick namnet röde ifrån och varför han valde ett danskt/norskt "Ö".

Link to comment
Dela på andra sajter

Han bytte namn till Freedman!

Lite info:

Henry Freedman började sin karriär i Europa på 1950-talet som elektronikingenjör med audio som specialinriktning. 1966 flyttade han familjen till Sydney i Australien och startade Freedman Electronics som tillverkade professionell audioutrustning. Peter Freedman, Henry's son, kontrollerar nu företagets inriktning för framtiden. Rode-divisionen av Freedman Electronics etablerades.

Peter har ärvt sin faders passion för audio och vetenskap och har utforskat hemligheterna med de gamla klassikerna bland mikrofoner. Hans första egna skapelse blev NT2 - redan en klassiker - en högklassig stormembrans kondensatormikrofon som tillverkas hantverksmässigt i Australien. Sedan dess har det tillkommit flera nya modeller, Classic Valve som försöker återskapa den klassiska rör-mikrofonen och nu kommit ut i en uppgraderad variant II, samt flera heta nyheter som NTV och Broadcaster, för att inte glömma JAMs storsäljare NT1, en äkta stormembrans kondensatormikrofon med transformatorlös FET kretslösning till ett mycket attraktivt pris.

OK, då var han väl svensk då. men jag fattar fortfarande inte var han fick namnet röde ifrån och varför han valde ett danskt/norskt "Ö".

Jo det kan man ju undra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet tydligen inte hur svårt det är att få amerikanarna att fatta det där med prickar ovanför O... 😆

Min svåger var under ett par år grossist för en amerikansk dryck - och det tog en evig tid att få tillverkaren att fatta hur den svenska innehållsförteckningen skulle se ut. De pratade i telefon och mailade bilder på exakt hur det skulle tryckas, men det tog ändå flera veckors intensivt jobb för att det skulle sjunka in... Det var en surrealistiskt upplevelse... 😉

Det är mer uppenbart - t o m för amerikanare - hur ett danskt Ö ska se ut... 🙂

Nu vet jag förstås inte om detta verkligen är anledningen till att det danska valdes, men det är en sannolik förklaring i alla fall... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte kunna vara så att det egentligen är ett O men för att få lite ljudteknikanknytning till loggan har man bytt ut O:et mot symbolen för fasvändning nämligen "Ø"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte kunna vara så att det egentligen är ett O men för att få lite ljudteknikanknytning till loggan har man bytt ut O:et mot symbolen för fasvändning nämligen "Ø"? 🙂

Tror nog faktiskt att det är så.

Det uttalas ju som ett engelskt "rode" medans vi säger "röde", stor skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Skulle det inte kunna vara så att det egentligen är ett O men för att få lite ljudteknikanknytning till loggan har man bytt ut O:et mot symbolen för fasvändning nämligen "Ø"? 🙂
Åh, så har jag inte sett på saken... Det låter inte helt otroligt. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför Röde/Rode med eller utan prickar ö h t??

På tal om prickar över bokstäver kom jag att tänka när jag var utbytesstudent over there för sisådär hundra år sedan och vi skulle presentera oss för ett gäng amerikaner. Det var precis i början och engelskan satt inte sådär perfekt precis. Nåväl, en av killarna skulle berätta varifrån han var och sade: "I come from Linköping. It's spelled with an "o" with two pricks over it." Prick betyder ju något helt annat än vad man tror vid första anblicken. 🙂

/Nybliven Rödeägare

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad mycket det blev om Röde, men är det inte t.o.m. så att de var svenskar i grunden, flyttade till australien och sen började tillverka micar i kina? Jag kan minnas fel...

Jo det står ju så på deras hemsida, men va fan fick dom då Ö:et ifrån 😛

För att det ser mer exøtiskt ut?

Varför skrivs Mötorhead med ö? 😉

Och varför i hela helvetet döper tyska Access sin frostvita mini-Virus till Pølar?!? -Som i vattenpölar då eller?? 😕

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...
On 2007-08-04 at 23:40, Claes said:

Danskt Ö, men australiensisk firma... 😆

Jag hade bestämt för mig att Rödes micar också var kinesiska men att firman Röde ligger i Australien - men de har kanske börjat med tillverkning själva på senare tid? Jag vet att Röde tillverkades i Kina tidigare i alla fall...

Det är inget ”Ö” det är ett fas-märke. Miken heter Rode och är från Australien 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är dom inte så bra heller, har en kamera mick av dom och den är väl okish men inget som sticker ut. Men varför välja ett danskt ö som då förmodligen tolkas som en bokstav i namnet om det är en symbol egentligen. Det duger väl bra med Rode

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, StudioBassAce said:

Det är inget ”Ö” det är ett fas-märke. Miken heter Rode och är från Australien 

Enligt den här arkiverade artikeln från den australiensiska facktidskriften Electronics News har namnet RØDE ingenting med fas att göra utan kommer av det engelska ordet ”rodent”, som egentligen betyder gnagare men ofta används synonymt med råttor:

Citera

“After a particularly successful day demonstrating the product at a convention, the team noted that the microphones were taking off “like a rat up a drain pipe”, which eventually led to the name “Rodent”.

Freedman then arrived at the final form of the brand, RØDE, by replacing the O with the minuscule Ø in tribute to his roots in Sweden, and separating the latter “NT” part of the word to use as a designated prefix for his range of microphones.”

Som en skållad råtta, skulle vi kanske säga i Sverige. Låter inte helt otroligt men ingen bekräftelse går att få på RØDEs egen site. Det skulle också förklara varför de flesta av deras mikrofoner har en typbeteckning som börjar på NT. Att Ø i artikeln sägs komma från Sverige kan ju bero på ett missförstånd när journalisten besökte fabriken i Sydney. Min gissning är att Peter Freedman ville att namnet skulle se exotiskt ut och därför lånade bokstaven från våra våra exotiska grannländer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...