Jump to content
Annons

Hårddisk till dator?


stupelfrasse (oregistrerad)

Recommended Posts

stupelfrasse (oregistrerad)

Går det att spela in på sin inspelningshårddisk, i detta fall en alesis HD 24 genom datorn. Alltså, om man har antingen via ADAT eller Firewire, kan man spela in som vanligt i t.ex. cubase och att filerna bara läggs på din hårddiskinspelare, att man styr sin hårddisk från cubase?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Går det att spela in på sin inspelningshårddisk, i detta fall en alesis HD 24 genom datorn. Alltså, om man har antingen via ADAT eller Firewire, kan man spela in som vanligt i t.ex. cubase och att filerna bara läggs på din hårddiskinspelare, att man styr sin hårddisk från cubase?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar... 😆

:S

det där var rörigt, o föresten vad har det med ditt ljudjort o göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att använda HD24an som A/D-omvandlare? Det går utmärkt, såvitt jag minns. Se till att få tag på

ett ljudkort som klarar det antal ADAT-kanaler du önskar.

RME har ett sånt PCI-kort (HDSP9652),M-audio, Presonus (och säkert fler med dem) har FW-anslutna liknande interface.

HD24ans FireWire-faciliteter är väl till för backup om jag inte minns fel, och inte för direktinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

jo men det fins ju en Fireport.. ett tillbehör till HD24an... Tänkte om den funkade så..

Vad jag menade är att man använder HD24an precis som om den vore din interna/externa hårddisk till datorn... (Ifall man kunde använda något ljudkort till detta.. därav postat i detta forum)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet är HD24an tänkt som inspelningsmaskin - att den sen har nätverksanslutning (för att köra som FTP-server)

och FW-tillbehör är tänkt som överföringsmöjligheter till PC/Mac.

Visst, du kanske kan köra en av hårddiskarna direkt mot en dator, men varför då? Såväl externa som interna

diskar är såpass billiga att du kan köpa ett par att slita på i stället.

Som A/D- och D/A-omvandlare funkar det däremot utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...