Jump to content
Annons

Val av OH mickar?


sixpakk

Recommended Posts

Har velat ett bra tag nu och ju mer trådar jag läser desto mer förvirrad blir jag.

Antingen köper jag en till Röde NT1-a och använder dessa som överhäng eller så köper jag ett par av ngt helt annat.

Har hört att NT1-a ska funka bra som överhäng!?

Har testat CM2 och dom funkar väl hyffsat tycker jag... men om jag skulle vilja lägga lite mer pengar och få ngt lite bättre??? Den Röde mick jag redan har kommer ju alltid till användning i alla fall som tex ambient mick tänkte jag, om jag nu köper två nya.

Har sneglat lite på Oktava MK012. Eller betalar man onödiga pengar för en fin förpackning???

Ett matchat par av Oktava har jag sett för 3.195:- vilket i så fall är mitt absoluta tak.

Tacksam för alla tips jag kan få. Ljudklipp vore ju kalas det me.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har velat ett bra tag nu och ju mer trådar jag läser desto mer förvirrad blir jag.

Antingen köper jag en till Röde NT1-a och använder dessa som överhäng eller så köper jag ett par av ngt helt annat.

Har hört att NT1-a ska funka bra som överhäng!?

Har testat CM2 och dom funkar väl hyffsat tycker jag... men om jag skulle vilja lägga lite mer pengar och få ngt lite bättre??? Den Röde mick jag redan har kommer ju alltid till användning i alla fall som tex ambient mick tänkte jag, om jag nu köper två nya.

Har sneglat lite på Oktava MK012. Eller betalar man onödiga pengar för en fin förpackning???

Ett matchat par av Oktava har jag sett för 3.195:- vilket i så fall är mitt absoluta tak.

Tacksam för alla tips jag kan få. Ljudklipp vore ju kalas det me.

Det är kanske min annons på Vendolin du har sett då...? 😏

MK012 är skitbra till det mesta faktiskt. Den är kanonbra till både överhäng, akustisk gitarr, körer och det mesta annat. Den är mycket prisvärd även till ordinarie pris på 3595:-. 🙂

Efterföljaren till Line Audios CM2 heter CM3 - och är en mycket bra mic för pengarna. Den är mer transparent än MK012 - och kan uppfattas som lite "tråkig", men vill man ha ett mer ofärgat ljud, så är den helrätt.

Ljudexempel finns det gott om med diverse micar, på min testsite - så det är bara att hämta dem där. Det finns dock inte trummor, utan bara sång och akustisk gitarr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske min annons på Vendolin du har sett då...? 🙂

MK012 är skitbra till det mesta faktiskt. Den är kanonbra till både överhäng, akustisk gitarr, körer och det mesta annat. Den är mycket prisvärd även till ordinarie pris på 3595:-. 🙂

Efterföljaren till Line Audios CM2 heter CM3 - och är en mycket bra mic för pengarna. Den är mer transparent än MK012 - och kan uppfattas som lite "tråkig", men vill man ha ett mer ofärgat ljud, så är den helrätt.

Ljudexempel finns det gott om med diverse micar, på min testsite - så det är bara att hämta dem där. Det finns dock inte trummor, utan bara sång och akustisk gitarr...

Jag anade att det var du. :-) ...då har du fått ett mail från mig i så fall. Har vart inne på din sida och lyssnat, en grymt bra sida det där. Tyckte att Oktavan lät jäkligt bra på acken faktiskt jämfört med många andra. Jag ska lyssna lite mer ikväll och jämföra med CM2orna som jag har spelat in och mixat förut.

Jag röstar på en till Røde, föredrar stormembraniga mickar till överhäng då jag tycker pukorna låter bättre och fylligare med dessa.

Det har du nog rätt i.

Men det slog mig precis att en Röde till kan jag ju alltid hitta senare, beggad eller ny. Men det blir ju på nåt vis ett roligare köp med ett par småmebranare som jag inte ännu har några av, och dessa kommer ju alltid till användning ändå. Då kan jag för det första använda Röden till nåt annat och för det andra får jag några fler mickar att välja mellan. 😏

Skönt att höra att det ändå är några som känner sig nöjda med sina MK012ór

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...