Jump to content
Sign in to follow this  
rocket

styra "fram och bak" tex sång/gitarr i ljudbilden.

Recommended Posts

Tja. SKulle vilja veta hur man styr saker i ljudbilden framåt eller bakåt. Min kunskap inom mixologi är begränsad. När jag mixar nu lägger jag endast på kompressor, reverb å panorerar de olika spåren lite. Men skulle som sagt vilja veta hur man flyttar saker i ljudbilden. Alltså inte endast genom att höja/sänka volymen på enskilda spår. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Later dudes!

Annons

med volym, poanorering, eq, kompressor o kanske ett reverb om man gillar det..

man kan generellt säga att dova ljud (ljud med mindre diskant) låter mer avlägsna än liknande diskantrika. rumsklangen påverkar naturligtvis mycket också. ett ljud med med lång reverbtid upplevs närmare än ett med kort. mycket reverb upplevs mer avlägset än lite (om man använder samma reverb). fördröjningar av reverb kan också påverka rejält hur du upplever ljudet.

prova.

hmm, ok. Tack antar jag. Blev inte så mkt klokare, men får väl försöka vidare. Är som sagt inte så vass på detta.

Edited by rocket

hmm, ok. Tack antar jag. Blev inte så mkt klokare, men får väl försöka vidare. Är som sagt inte så vass på detta.

då blir det till att öva.. ingen blir proffs över en natt... 😳

Ett tips är att analysera ljud i det vardagliga livet. Blunda och be en kompis flytta på sig samtidigt som han pratar med dig. Hjärnan är otroligt bra på att placera ett ljud i rummet. Fundera lite på varför du ena gången hörde att han stod nära och att det andra gången lät som att han var långt ifrån.

oj, såg hur mitt svar såg ut. Var inte min mening at verka otacksam. Uppskattar naturligtvis. Vad jag menade var att jag inte riktigt förstod vad ni menade, men ja ksa undersöka. Tack!

Som någon säger här så upplevs ljud lite mer avlägsna ifall du skär diskant. Diskant är svagare och dör snabbare ut i luft i naturen. Annars så är det nog reverb och volym som jag skulle använda mig av.

Håller med allt som sagts ovan. Ett litet kul tips är dock wavearts panorama plugg (har för mig den heter så), Jag har för mig att den gör att du helt enkelt placerar ljudet där du vill ha det i rummet med musen och pluggen gör resten, eller så minns jag helt fel, men det kan vara värt att kolla upp iaf, sen får man självklart finputsa själv, men det kan ge en god start och spara lite tid 😛

MVH

Anders

Du kan även testa att experimentera med stereobredd.. lite väl långsökt, men det kan få saker och ting att låta mer avlägset

kanske lite sent att ge tips men en sak jag lärt mig och som jag tycker funkar grymt bra för att få djup i ljudbilden är att ha något instrument som ligger i bakgrunden med ganska mkt reverb, tex en pad eller något liknande! på det viset har jag lyckats få mer "djup" i bilden!

Guest creel
kanske lite sent att ge tips men en sak jag lärt mig och som jag tycker funkar grymt bra för att få djup i ljudbilden är att ha något instrument som ligger i bakgrunden med ganska mkt reverb, tex en pad eller något liknande! på det viset har jag lyckats få mer "djup" i bilden!

Stämmer, sånt ger bra fyllnad i ljudbilden.

Vill du att sången ska låta nära och intimt så kan ett komprimerat ljud, gärna sjunget nära micken göra susen , Bara mono.. Vill du däremotatt det ska låta mer avlägset skär bort lite diskant skippa kompressorn och lägg på ett stereoreverb.

Eg är det inte mer reverb utan mindre direktsignal som gäller om man vill efterlikna hur det funkar i ett riktigt rum.