Jump to content
Annons

Vilken kabel låter bäst?


Majken

Recommended Posts

Företaget Pear Cable släppte nyligen en uppsättning högtalarkablar för 7250 dollar. Kablarna har fått fina recensioner och beskrivits som dansvänliga med ett bättre ljud än någonsin tidigare. James Randi, som gjort sig ett namn genom att ifrågasätta och utmana personer som Uri Geller och Sylvia Browne, startade redan under 60-talet en fond med en miljon dollar i potten för den som kan bevisa paranormala händelser.

Nu kanske kopplingen till hifi-världen inte kan tyckas vara helt självklar. Men Randi påpekar att de förbättringar av ljudet som företag och recensenter talar om inte kan vara annat än paranormala. Utmaningen går ut på att bevisa att Pear-kablarna är bättre än ett par kablar från företaget Monster Cable, som han förresten också påpekar är på tok för dyra.

Mer info hittar du här:

http://www.randi.org/jr/2007-09/092807reply.html#i4

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte att någon vågar ställa upp i ett sådant test - för efter att ha märkt hur fel de har, så är det omöjligt att fortsätta med allt psudo-vetenskapligt snack i diverse hifi-tidningar... Om någon känd sådan självutnämnd expert ställer upp, så kan man ju lugnt räkna med att det kommer att uppmärksammas så det står härliga till.

Ingvar Öhman har ju också haft något erbjudande om folk kunde höra skillnad på kablar, men inte heller till honom har någon vågat komma och vinna det pris som borde vara så självklart att kamma hem, om det nu är så gigantisk skillnad som hifi-tidningarna påstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt det är smått sjukt när hemmapulare går så långt. Jag har en skitkabel här, en hyfsad mick där, en medelgura och tycker ändå att budskapet går fram. En bra låt är en bra låt, jag personligen har inget behov av att eftersträva det ultimata Warner Bros a la 5-miljonestudioljudet. Jag har även upptäckt att ju mer man eftersträvar perfektion, desto mer missnöjd blir man bara i längden. Jag hade tänkt att dubba och allt vad det var, sen tänkte jag, "nä fan, det tänker jag inte göra. Det här är en hemmainspelning och det får fan duga, jag tror folk gillar låtarna ändå om det är bra"...nu är jag väldigt out of topic, men det är vad som slog mig.

p.s

Jag sysslar med punk och då behöver man i och för sig inte vara så kräsen med ljudet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Audiofil här på jobbet som nog är inne på samma bana som Randi.

Har diskuterat kablar med honom och utmanat honom att ställa upp i ett test. Han är helt hundra på att höra skillnad men vi har inte kommit oss för än.

Var med honom på Audiofil mässan på Sheraton i våras för att se om jag ändra min inställning. Jag höll på somna av tristess.

För att få rättvis ljudåtergivning för dessa lyxapparater måste de nog demas i speciellt byggda rum för utrustningen. I ett litet hotellrum lät det skit.

Det som jag kan tänka min angående kablar så är det nog så att kringutrustningen som förstärkare osv är så finkännsliga att om man sätter en billig patchkabel mellan högtalaren och förstärkaren eller en 7000 dollars kabeln så hör man nog skillnad. Det gör man nog inte i en konsument stereo.

Men låt Audiofilerna hållas de gör ju det för sin egen del.

Det är roligt att lyssna på deras syn på ljud för det är nästan ett sjukligt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Audiofil här på jobbet som nog är inne på samma bana som Randi.

Har diskuterat kablar med honom och utmanat honom att ställa upp i ett test. Han är helt hundra på att höra skillnad men vi har inte kommit oss för än.

Var med honom på Audiofil mässan på Sheraton i våras för att se om jag ändra min inställning. Jag höll på somna av tristess.

För att få rättvis ljudåtergivning för dessa lyxapparater måste de nog demas i speciellt byggda rum för utrustningen. I ett litet hotellrum lät det skit.

Det som jag kan tänka min angående kablar så är det nog så att kringutrustningen som förstärkare osv är så finkännsliga att om man sätter en billig patchkabel mellan högtalaren och förstärkaren eller en 7000 dollars kabeln så hör man nog skillnad. Det gör man nog inte i en konsument stereo.

Men låt Audiofilerna hållas de gör ju det för sin egen del.

Det är roligt att lyssna på deras syn på ljud för det är nästan ett sjukligt beteende.

Jag tvivlar egentligen på att det går att höra skillnad när det handlar om moderna prylar. Gamla prylar var mycket känsligare för impedansmatchning och transformatorer på ingångar eller utgångar kunde påverkas mycket av olika kapacitans och impedans i kablarna - men nyare brukar ha så hög inimpedans och låg utimpedans - och vara elektriskt balanserade i stället för transformatorbalanserade, så de kan hantera i princip vad som helst utan att påverka ljudet nämnvärt...

Under hösten/vintern någon gång har jag tänkt göra lite testinspelningar med olika signalkablar (har nog ca 15 olika märken/modeller i nuläget, men tänker samla ihop lite till innan jag börjar). Kommer då att köra med mina Benchmark DAC1 och ADC1, så att det inte finns några kompromisser - så får vi helt enkelt köra ett blindtest där folk får försöka avgöra vilken kabel som låter bäst. Är det någon som har någon väldigt speciell kabel som de vågar låta ingå i testet och har möjlighet att vara av med under någon veckas tid, så får de gärna höra av sig. 🙁

Jag skulle också vilja ha hjälp med korta ljudfiler (som garanterat inte kan komma att kosta något i form av STIM- eller andra avgifter, eftersom jag planerar att lägga upp ljudfilerna på samma sätt som mikrofontesterna) med olika musikstilar och olika enskilda instrument, helst inspelat i både 44.1 och 96kHz. Har efterlyst sådant tidigare, men responsen har varit ganska klen...

De som känner sig manade får gärna höra av sig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kablarna har fått fina recensioner och beskrivits som dansvänliga med ett bättre ljud än någonsin tidigare.

OMG - Dansvänliga kablar! 😆

Oavsett musik?

"They make you dance to Fauré!", typ?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa dyra kablar till hemmamiljö är jag ytterst tveksam till..

Räcker gott med Suprakabel som inte kostar skjortan utan klart prisvärda (jämfört med snobbkablage)..

Visst spelar högtalarkabeln stor roll, vid långa avstånd och stora strömuttag..

Link to comment
Dela på andra sajter

saxar in en låång text som min kära far har skrivit i ämnet, på passagen debatt:

-----------------------------------------------------------------------------------

Det frågas ju då och då om kablar här. Det området är nog ett av de stora humbugen i den här branschen. Med det menar jag att det, helt i onödan, finns kablar att köpa för mindre förmögenheter, finns för över 1000kr/m! Vad som gäller är att välja en rimlig kabel till rimligt pris. Jag är övertygat om att i ett vetenskapligt blindtest så är det INGEN som kan höra någon skillnad mellan "superkablarna" och vanliga, rätt valda, "sladdar".

Lår oss se lite på det hela. Är rädd att detta blir långt men den intresserade kanske orkar läsa.

Först så, i normalfallet, så handlar det här om kablar på några meter, kanske upp till något tiotal meter. En sådan kabel är "elektriskt kort", dvs kabellängden är avsevärt mindre än våglängden. I området 20hz till 20khz är våglängderna mellan 1500mil och 15km. Detta gör att vi kan spola en del transmissionstekniska frågor.

Låt oss först se på högtalarkablarna, mellan en förstärkare och passiva högtalare (för aktiva högtalare, se nedan om signalkablar)

Kabeln matas vanligen från en låg impedans, <0,1 ohm (möjligen 8 ohm om det är fråga om en gammal stärkare). I andra änden sitter en högtalare med en mer bångstyrig impedans, vanligen nominellt på 8ohm men på grund av högtalarens egenskaper och eventuella filter kan beloppet svänga mellan "worst case" 1-30ohm och då ibland med en övervägande imaginär del (induktiv eller kapacitiv). Det är förhållanden som stärkaren måste kunna hantera (vissa av dagens stärkare med stor motkoppling kan ha svårt att hantera detta). Förhållandet påverkas dock ej av kabeln.

Högtalarkabeln skall överföra en relativt stor ström och den skall ha en resistans som är avsevärt mindre än 8ohm, för att ej ge upphov till effektförluster (förvränger dock ej ljudet). Det gäller då att välja en kabel med tillräckligt grova ledare. Något "supermaterial" behövs inte, det är billigare och precis lika bra att välja en grövre ledare.

Låt oss anta en kabel med en ledararea på 4mm2 (ledardiameter ca 2,5mm). Låt oss också anta ett isolermaterial av PVC (vanlig "bondplast" - "worst case") med en isolertjocklek på 0,5mm.

Den får då följande data för 10m kabel (u=mikro):

Resistans ®: 0,09ohm (vid låga frekvenser) - 0,2ohm (höga frekvenser) *)

Kapacitans ©: 2nF - 1,5nF **)

Induktans (L): 5uH *)

Läckresistans (1/G): (resistans för läckning genom isoleringen): 40Mohm - 90kohm **)

*) Med hänsyn tagen till de frekvensberoende komponenterna: ytverkan (skineffect) och närverkan (proximityeffect).

**) Med hänsyn tagen till frekvensberoendet hos materialet PVC.

R är,för respektive höga och låga frekvenser försumbart relativt högtalarimpedansen.

C, 2nF, har en minsta reaktans av ca 4kohm... >> 8ohm... försumbart

L. 5uH har en reaktans av 600uohm vid låga frekvenser - 0,6ohm vid höga frekvenser... försumbart relativt 8 ohm.

1/G. 90kohm >> 8ohm.... försumbart.

Kanske lättare att sammanfatta det med kabelns dämpning som är: 0,001dB vid låga frekvenser och 0,02dB vid höga frekvenser.

Ändå bättre blir det ju med kortare kabel och/eller grövre ledare.

Slutsatsen är alltså, grova ledare och så kort kabel som möjligt. Sådana kablar kostar några 10-tal kronor per meter.

Viktigt är att ha ordentliga kontakter, med stora kontaktytor, i båda ändarna, inga löjliga små anslutningar.

Man kan ju också tänka på att billiga TV-antennkablar glatt överför frekvenser upp till 400Mhz, fast då är vi nog mer inne på signalkablar och jag tar det en annan gång, det här blev för långt.

-----------------------------------------------------------------

länk till tråden:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000003590253

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Även detta fanns att läsa från samme man:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Glömde att ta upp en resonemang, Det påverker inte mitt resonemang ovan, men bör ju vara med för ordningens skull. Egentligen är det frågan om högtalares "dåliga egenskaper", högtalare är inte särskilt bra för att återge ljud men de äe ju vad vi har i dag.

Högtalarkonen har ju en viss massa och den vill fortsätta att svänga lite efter det att signalen ändras. Ett sätt att dämpa denna svängning är att högtalaren dp får "känna sig kortsluten" och det är den med dagens stärkares låga utimpedans (< 0,1 ohm). Annorlunda är det med äldre srärkares högre utimpedans, vanligen 8ohm.

(Anledningen till äldre stärkares data var, bland annat, att man effektanpassade på grund av begränsad effettillgång)

Detta att högtalaren skall "känna sig kortsluten" är ännu en anledning till att kabeln skall ha tillräckligt låg resistans.

"Käner högtalaren sig inte kortsluten", särskilt bashögtalaren med stor massa, så är det en av(!) orsakerna till att basen kan låta, som många uttrycker sig, "bumlig", "bullrande", "odistinkt". Där det skulle låta "bom" låter det "muller".

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Den eventuella påverkar som högtalarkabeln kan ha, är mindre än mikroskopisk jämfört med delningsfiltret och högtalarelementen i sig.

Det enda som egentligen är viktigt när det gäller högtalarkabel, är att ha tillräcklig dimension på kabeln för att den ska tåla strömuttaget som det blir genom den vid den högsta effekten man kommer att köra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Den eventuella påverkar som högtalarkabeln kan ha, är mindre än mikroskopisk jämfört med delningsfiltret och högtalarelementen i sig.

Det enda som egentligen är viktigt när det gäller högtalarkabel, är att ha tillräcklig dimension på kabeln för att den ska tåla strömuttaget som det blir genom den vid den högsta effekten man kommer att köra med.

Nu när vi kom in på högtalarkablar kan jag inte annat än hålla med, i ett riktigt blindtest som jag och en klasskompis genomförde så jämfördes 4 kablar:

A: Normal 2.5mm2 kabel

B: Tvinnad EKK light eliinstallationskabel

C: Supra Ply 3.4

D: Linn K-400 (bi-wire kabel men endast en uppsättning användes)

både genom A/B-test och subjektiva bedömningar. I A/B testet var det bara ca 66% (högsta värdet) som hörde skillnad mellan kabel B och C, men pga litet deltagarantal (10 personer) mm (testpersoner) så hamnar inte en eventuell skillnad över gränsen för att vara statistiskt signifikant med 5% säkerhet = Ingen bevisbar skillnad = resultatet kan helt ha berott på slumpen.

Vi gjorde även ytterligare A/B-test och bedömingstest men nu med en inspelning av en stereoanläggning gjord med en stereomick för att se om det ev. skulle finnas några skillnader efter ytterligare "förstöring" av ljudet (inspelning + extra A/D-D/A omvandling). Uppspelat genom aktiva ADAM monitorer med bra signalkabel. Nu hamnade högsta värdet på ca 77% som hörde skillnad mellan A och C samt ca 66% som hörde skillnad på A och B. Men pga lågt deltagarantal (10 personer) mm så kunde det inte bevisas att det var en statistisk signifikant skillnad mellan dessa kablar.

Med hjälp av 30 - 40 personer så hade resultaten blivit "bättre" och eventuella skillnader hade synts tydligare och hade möjligtvis kommit över gränsen för att vara statistiskt signifikanta.

- - -

Sen ytterligare en grej, folk som inte har bra högtalare (typ 10k och uppåt kvalitetsmässigt) och köper dyra högtalarkablar borde ta sig en titt in i sina högtalare och se vad det är för skit som leder vidare signalen inne i högtalaren samt kvaliten på komponenterna i delningsfiltret, ni lär inte bli positivt överraskade.

Att lägga 10 - 20% av hela anläggningens värde på signal och högtalarkablar är väl "bransch rekommendation" men det är också där jag personligen lägger övre gränsen kostnadsmässigt, sen blir det oftast bara löjligt.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...