Jump to content
Sign in to follow this  
Jocke11

Dj PappSkalle - I like the base

Recommended Posts

Annons

Inga speciellt övertygande hookar här... legatogrejen låter riktigt billig. Umpabumpabytet i slutet känns väl lite gjort också, men åandrasidan är det först där som låten blir lite skön.

Den där (visserligen coola) 303samplingen har jag hört förut på det här forumet tror jag...

Sen menar du nog bass, inte base. 😠

Edited by tbruce

legatogrejen? Funderat på det där med base och bass, bass blir ju mer bääs medans base låter som bejs. Och man uttalar väl det bejs? :P

legatogrejen? Funderat på det där med base och bass, bass blir ju mer bääs medans base låter som bejs. Och man uttalar väl det bejs? :P

Det stavas bass, men uttalas bejs (såvida man inte menar havsaborre, som också är bass på engelska men uttalas bäss)

Edited by cm0s

Balla trummor, men sen??

Tut tut sen 😆

ingen bra melodi ju :D

aja - ingen höjdare tycker jag - försök o vara mer musikalisk 😎

basen sög, fick no trycka alls i mina Ns-40

Tror du kan bättre än det där :) Go dude

winzcore :rolleyes:

Det är faktiskt inget tryck i mixen.

I min lyssning låter det som en portion havregrynsgröt, om än med för lite salt.

I like the bass?

Nej, du verkar inte göra det.

Och rent låtmässigt är det inte ens lönt att kommentera spektaklet.

//Danny

Då kan jag meddela att du också har skit högtalare, kom hit och lyssna så lovar jag att du kommer rammla ut ur fönstret

Då kan jag meddela att du också har skit högtalare, kom hit och lyssna så lovar jag att du kommer rammla ut ur fönstret

Ok, jag lovar att ta dig och dina högtalare på allvar så fort du blir gammal nog att kunna stava rätt.

Hej sålänge.

Förresten, vad har du för lyssning som är så bra?

//Danny

Då ska jag ta dig på allvar när du slutar särskriva.

Vad menar du med, vad har du för lyssning föresten?

Edited by Jocke11

Vad menare du vad har du för lyssning föresten?

Vad var det jag särskrev?

Lyssning = vedertaget begrepp när man pratar om vad en musiker/producent o.s.v. använder för högtalare/förstärkning när densamme lyssnar på sina mixar/produktioner.

Vad menare du vad har du för lyssning föresten?

Fy jäsiken vilken fräck låt, mormor diggar ner sig totalt, keep on da good work duuuude

Edited by jokke11

Så länge..

Jag använder Logitech Z-5500, Men med dem så blir det ju bas med vad man än lyssnar på 😆.

Kanske får sänka basen där när jag gör mina låtar.

Och först nu ser jag att det finns två personer i den här tråden med snarlika namn...

Vilken oehört märklig situation.

Och först nu ser jag att det finns två personer i den här tråden med snarlika namn...

Men nollan hade ju tagit de namnet jag ville ha, så drog ett dubbel k istället, sluta whina.

Så länge..

Jag använder Logitech Z-5500, Men med dem så blir det ju bas med vad man än lyssnar på 😆.

Kanske får sänka basen där när jag gör mina låtar.

När det gäller särskrivningen så har du fel, "så länge" skrivs just så, alternativt ihopskrivet som "sålänge".

"Skithögtalare", däremot kan enligt alla regler bara skrivas som just "skithögtalare". "Skit högtalare" är en särskrivning.

Då har vi rett ut det.

Nu till högtalarna.

Dom högtalare du använder är datorhögtalare, gjorda för att lyssna på musik, spela, eller kolla film med. Dom är direkt olämpliga att använda till monitorlyssning när du gör eller referenslyssnar på musik i produktivt syfte eftersom dom är enormt färgade och kalibrerade för att göra ljudet så bra som möjligt oavsett källa. Om du har gjort din låt och enbart använt dina Logitech som lyssning, så kommer låten ljudmässigt att låta skit i dom allra flesta system.

Skaffa ett par "riktiga" studiomonitorer och lyssna på din låt i dessa så hör du vad dom på forumet som använder just studioanpassade högtalare menar med att det inte låter bra.

Detta om detta.

//Danny

Men nollan hade ju tagit de namnet jag ville ha, så drog ett dubbel k istället, sluta whina.

Lägg av nu, lillkillen.

Byt namn så slipper vi förvirringen.

Och vårda ditt språk om du vill bli tagen seriöst och med respekt.

Jo men du hade just skrivit ihop det om du bläddrar upp.

Jag har delvis använt mig av mina hörlurar när jag gör musiken, det är som du säger att mina högtalare är gjorda för att få fram så bra ljud som det bara går. Har märkt det när jag jobbar eftersom att det aldrig slår över eller så.

Man ska väl utgå från högtalare som "vanligt" folk har, inte såna här "riktiga" studiomonitorer så kommer det väl inte låta för mig som för alla andra, eller?

Jo men du hade just skrivit ihop det om du bläddrar upp.

Jag har delvis använt mig av mina hörlurar när jag gör musiken, det är som du säger att mina högtalare är gjorda för att få fram så bra ljud som det bara går. Har märkt det när jag jobbar eftersom att det aldrig slår över eller så.

Man ska väl utgå från högtalare som "vanligt" folk har, inte såna här "riktiga" studiomonitorer så kommer det väl inte låta för mig som för alla andra, eller?

Hehe, jo men jag skrev ju i mitt senare inlägg att "sålänge" och "så länge" är lika rätt vis att skriva det på.

När du jobbar med en låt så vill du inte ha så "bra" ljud som möjligt ut dina högtalare, du vill ha så rakt och ärligt ljud som möjligt.

Ett par professionella monitorer är i princip helt raka i sin återgivning - dvs det ljud som kommer ut ur din dator är det du hör - i dina Logitech's färgas ljudet, och det du hör i högtalarna är inte den verkliga produkten, om du förstår vad jag menar.

Det finns massor av trådar om detta på forumet, kolla t.e.x. https://www.studio.se/index.php?showtopic=105&mode=threaded&pid=4829 så hoppas jag att du får mer insyn i vad det är jag menar, och varför dina högtalare inte är lämpliga för produktionsbruk.

Och när det kommer till det, så har jag grymt bra högtalare både i studion och hemma...

Edited by Danny Cort

Jag tycker det låter bra i både hörlurarna, headsetet och högtalarna. Trycket faller kanske i headsetet. Har prövat att lägga in den på mp3 och där låter det också bra så jag vet inte.

Jag tycker det låter bra i både hörlurarna, headsetet och högtalarna. Trycket faller kanske i headsetet. Har prövat att lägga in den på mp3 och där låter det också bra så jag vet inte.

Jo, men nu är det ju så att det inte låter särskilt bra...

Vad har du förresten för hörlurar?

Där ser man.

Kollar man specsen så är det lätt att läsa sig till att varken dina högtalare eller dina hörlurar är särskilt bra i produktionsyfte.

Dom är väl helt ok för att lyssna på musik hemma i eller när du gejmar, men när du gör musik så behöver du bättre lyssning, nu menar jag inte att vara gnällig och skriva att du inte kan skapa musik utan att köpa dyr utrusting, men jag tycker att du ska vara en smula ödmjuk mot dom som faktiskt kan bättre och inte svara "du har skithögtalare" när dom har åsikter om dina låtar, för den allra största majoriteten på Studio Forum har riktigt bra högtalare/lyssning och vet vad dom snackar om.

Godnatt.

Guest Millaway

Geez, du må ha rätt på varje punkt Danny, men det kan ju vara trevligt och förklara varför också? Just nu tycker jag du bara bitchar runt. Jag hade inte blivit glad i Jockes situation.

Trummorna har ett riktigt bra tryck tycker jag förutom en för låg kick? lite dåligt tryck i den, föreslår att göra den lite mörkare så den sticker ut lite mera. Basen är inte kaxig nog heller för att skapa ett perfekt tryck.

När jag håller med om att det är för dåligt tryck så tittar jag väl mycket på din genre du skapar i också, om man jämför med andra produktioner så bygger ju dem mycket på just trycket! Det måste vara perfa!

PS lyssnade på låten i genelec 8030a som visserligen kan ha en smula för låg bas, men tillräkligt för att jag ska våga dömma 😉

Geez, du må ha rätt på varje punkt Danny, men det kan ju vara trevligt och förklara varför också? Just nu tycker jag du bara bitchar runt. Jag hade inte blivit glad i Jockes situation.

Trummorna har ett riktigt bra tryck tycker jag förutom en för låg kick? lite dåligt tryck i den, föreslår att göra den lite mörkare så den sticker ut lite mera. Basen är inte kaxig nog heller för att skapa ett perfekt tryck.

När jag håller med om att det är för dåligt tryck så tittar jag väl mycket på din genre du skapar i också, om man jämför med andra produktioner så bygger ju dem mycket på just trycket! Det måste vara perfa!

PS lyssnade på låten i genelec 8030a som visserligen kan ha en smula för låg bas, men tillräkligt för att jag ska våga dömma :)

Jag har ingen kommentar på basen, eftersom jag inte är en bas jägare 😉 eeh.. Gillade dock inte melodin. Inte något som fastnar på hjärnan

PS lyssnade på låten i genelec 8030a som visserligen kan ha en smula för låg bas, men tillräkligt för att jag ska våga dömma :unsure:

Vad svamlar du om?

Jag tycker låten känns enformig i början, jag hinner tröttna innan låten "börjar". Håller med de andra om att den är basfattig. Kan väl säga att jag lyssnar genom AKG K271 Studio hörlurar i fall om någon undrar.