Jump to content
Annons

Var köper du skivor?


Overkill

Inköpsställen för skivor  

76 röster

  1. 1. Var handlar du oftast?

    • CDON
      38
    • Ginza
      19
    • Megastore
      5
    • CD Wow
      2
    • Annan svensk nätaffär
      5
    • Amazon
      4
    • Annan utländsk nätaffär
      9
    • Lokal skivaffär
      25
    • Lokal stormarknad
      5
    • Laddar hem musik lagligt (t.ex. Itunes Store)
      20
    • Laddar hem musik olagligt
      36
    • Lyssnar bara på min egen musik
      1


Recommended Posts

Tänkte kolla lite vart folk på forumet köper (om man köper) skivor. Ta det som händer oftast, alltså bara för att jag handlade en gång på Ginza för fyra år sedan så behöver jag inte kryssa i Ginza.

Och inget piratkopieringstjafs utan se detta som en undersökning bara.

Redigerat av Olsberg
Lade till val att klicka i. EDIT2: Och fixade rubrik.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då är gallupen godkänd och jag passar på att markera de första kryssen i undersökningen ☺️

Röstade på Ginza, Amazon & Lokal skivaffär. Jag köper nästan alltid alla skivor jag lyssnar på, och kopierar dem extremt noggrannt till ljudformatet flac - som i sin tur kodas till mp3 för jobblyssning, streaming hemma, samt ogg vorbis till min bärbara spelare. Jag har inte sett den flexibiliteten med köpta låtar på nätet, så för mig är cd överlägset.

Visst har det hänt att jag har laddat ner olagligt, men det slutar nästan ändå alltid med att jag köper skivan om den är bra, för jag tål inte när någon jeppe har suttit hemma och gjort en dålig rippning/ljudkodning av en bra skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är gallupen godkänd och jag passar på att markera de första kryssen i undersökningen 😆

Röstade på Ginza, Amazon & Lokal skivaffär. Jag köper nästan alltid alla skivor jag lyssnar på, och kopierar dem extremt noggrannt till ljudformatet flac - som i sin tur kodas till mp3 för jobblyssning, streaming hemma, samt ogg vorbis till min bärbara spelare. Jag har inte sett den flexibiliteten med köpta låtar på nätet, så för mig är cd överlägset.

Visst har det hänt att jag har laddat ner olagligt, men det slutar nästan ändå alltid med att jag köper skivan om den är bra, för jag tål inte när någon jeppe har suttit hemma och gjort en dålig rippning/ljudkodning av en bra skiva.

Laddar ner..? ☺️:rolleyes:

Förlåt, kunde inte hålla mig...

Skämt åsido. Jag har kryssat lokal skivaffär som vanligaste inköpskälla. Anledningen till mitt val av leverantör är:

1. Jag vill ha den lokala skivaffären kvar, tycker det är viktigt att kunna botanisera bland plattorna. Och tar smällen att det ibland kostar nån tia mer än nätaffär.

2. Hatar komprimerade format, därav kanske att jag aldrig någonsin ( jo det finns sådana underliga djur ) laddat ner en enda "piratlåt". Och skulle av samma anledning inte heller kunna tänka mig att köpa komprimerat på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade Ginza, lokal skivaffär, lokal stormarknad och laglig nedladdning - men med laglig nedladdning menar jag inte att jag köper MP3:or - av samma orsak som Violiner - utan jag menar musik från detta och andra forum, alternativt artisters egna hemsidor som jag hämtar gratis om jag gillar den. För bakgrundslyssning fungerar nedladdade MP3:or ganska ok, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala för annat än okomprimerat format...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ginza för cd-klassiker, Beatport för fräscha WAV-filer (Violiner och Claes - det säljs inte bara komprimerat på nätet!), Juno för vinyl och DC++ för sådant jag inte hittar hos de andra. :rolleyes:

Jag var och kollade lite snabbt på Beatport för en tid sedan, men de säljer alltså wav-filer och inte MP3? Jag trodde det var det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl kanske svara själv med. :rolleyes:

CDON nästan alltid, mycket på grund av fri frakt med CSN-kortet och sen har de ett okej utbud. Upplever deras utbud mycket bättre än Ginza men sämre än Megastore. Megastore blir förmodligen nästa affär som jag handlar av, för att handla upp mig på skivor jag inte hittar på CDON. Amazon är ett alternativ men blir ungefär lika dyrt som från Megastore.

Ibland blir det impulsköp av någon skiva på den lokala skivaffären. Tankar sällan hem musik nuförtiden, men vissa mer "osäkra" och svårtillgängliga skivor kan jag ibland ladda hem för att lyssna på.

Alltså: CDON, lokal skivaffär och olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

CDON (gratis student-frakt) Ginza (för skivor som dom inte "borde" ha) och lokal skivaffär. Men lokal skivaffär blir allt svårare, för jag hittar ingen som är lika bra som den som stängde ner på gamla brogatan i Stockholm... 🙁

Haha, handlar du upp alla skivor du hittar på ginza som dom inte "borde" ha så att dom inte har dom längre? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

CDON (gratis student-frakt) Ginza (för skivor som dom inte "borde" ha) och lokal skivaffär. Men lokal skivaffär blir allt svårare, för jag hittar ingen som är lika bra som den som stängde ner på gamla brogatan i Stockholm... 🙁

Haha, handlar du upp alla skivor du hittar på ginza som dom inte "borde" ha så att dom inte har dom längre? 🙂

Självklart! Någon måste offra sig så att alla andra kan leva laglydiga liv. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen skivaffär i min stad längre :-( och ica maxi och åhlens vägrar jag köpa musik på.

Blir mest på nätet, gärna från Relapse records (amerikanskt metalbolag) elelr Cdon. Köper nästan aldrig skivor utan att provlyssna på nätet först, det får ni tolka hur ni vill :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som student fraktfritt från CDON, om jag köper skivan. Annars är det en del olaglig nedladdning, framförallt då man lyssnar på obskyr emo och Screamo som ofta är svår att hitta annars. Köper en del från iTunes också om man hört nån ny låt på radion man fastnat för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag handlar inte så jättemycket skivor längre, och på sistone faktiskt mest på lokala skivaffären!

-Så himla praktiskt att bara knalla in där på väg till/från jobbet när man vet att den där nya jättebra skivan släppts... (Senast förra veckan med nya PJ Harvey!!)

Annars beställer jag ibland från CDON och nån enstaka gång från hotstuff.se om det är nåt som är svårare att få tag på.

Laddar ned ytterst lite, oftast bara för att kolla in nåt innan jag köper.

Och så handlar jag en del mer okända grejer digitalt från www.klicktrack.se också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

CDON, Ginza (var ett tag sen nu,utbudet av "min" musik är borta där), Megastore,Bengans och en del olagligheter. Tråkigt att det ska vara så j*vla svårt att få tag på mer eller mindre obskyr musik som man vill ha från utlandet på cd. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar nog mest i begagnat faktiskt (cd/vinyl). Finns extremt mycket bra musik som kostar ingenting. (även extremt mycket dåligt). Men när man gått igenom alla backarna räcker det ju med att gå dit nån gång varannan månad och kolla läget.

När jag köper nya skivor väljer jag antingen:

- CDON där jag köper cd-skivor (duh)

- hotstuff.se där köper jag mestadels vinyl eller cds man inte hittar på cdon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...