Jump to content
Annons

Bör vi ha en ljuddesign-avdelning på forumet?


cm0s

Bör vi ha en ljuddesign-avdelning på forumet?  

46 röster

  1. 1. Borde det finnas en ljuddesignavdelning?

    • Ja
      39
    • Nej
      3
    • Vet ej
      4


Recommended Posts

Tjo!

Tänkte fråga om folk var intresserade av en ljuddesignavdeling på forumet.

Det hör inte till ovanligheterna att folk efterfrågar hur man återskapar synthljud, effekter osv. Det kanske skulle vara lämpligt att ha en avdelning dedikerad för sådana diskussioner, som det är nu så brukar de flesta ställa sådana frågor i sequencer-forumen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den nya artikelserien i Studio Studiologi handlar ju om precis detta, en del där tidningens artiklar kan diskuteras vore ju inte helt dumt, som Mixologi-delen. Sen ska det självklart vara fritt fram för egna diskussioner, frågor och tankar kring hur man formar andra ljud än de som nämns i Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är helt rätt med en sådan avdelning - trots att jag inte själv pillar i någon nämnvärd utsträckning med ljuden från syntarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal arkitekt säger jag Nej då jag redan har arbetat med en hel hög med nollor som påstår sig vara ljuddesigners. Tror dock att branchen befinner sig på stenåldern och att detta trots allt är ett framtidsyrke. Traditionelt kan man detta inom radio och TV,film men det är många som kan detta idag.

Allt från att låta en damsugare låta till att låta en mobil tjonga när man tar ett kort.

Jag känner spontant att denna värld behöver ljuddesigners då dom mer onaturliga och ovälkommna ljuden tar allt större plats. Tystnad är underskattat. Precis som ljus en gång var eller snarare avsaknad av ljus. Med ljud kan man skapa rum o tom nya världar. Självklart ska vi ha en avdelning för ljuddesign!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska vi ha det!.. Har själv jobbat med ljudsyntes sedan slutet av 70-talet och det mesta i mitt verksamma liv som sådan har handlat om att virtuellt återskapa verkliga ljud, så väl som overkliga.. Alltså du vet.. Sånna "sounds" som poppar upp i ditt huvud som både finns i verkligheten och inte finns.. Sounddesign helt enklet 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när har frågor om ljudbanker med sounddesign att göra?

Jag vidhåller att kunskaper och intresse för ljuddesign här på forumet ligger på Basshunternivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när har frågor om ljudbanker med sounddesign att göra?

Jag vidhåller att kunskaper och intresse för ljuddesign här på forumet ligger på Basshunternivå.

Vadå Basshunter? Wake up. Nästan allt runt studio handlar ju om hur man återskapar olika ljudideal. Oavsett om man pratar om mer finkulturella frågor som rörmickar och Neve-bord eller

mer simpla saker som discobasar. Självklart ska vi ha en ljuddesign-avdelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå Basshunter? Wake up. Nästan allt runt studio handlar ju om hur man återskapar olika ljudideal. Oavsett om man pratar om mer finkulturella frågor som rörmickar och Neve-bord eller

mer simpla saker som discobasar. Självklart ska vi ha en ljuddesign-avdelning.

Ähum. Inget av det du talar om har med ljuddesign att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när har frågor om ljudbanker med sounddesign att göra?

Jag vidhåller att kunskaper och intresse för ljuddesign här på forumet ligger på Basshunternivå.

Det här är forumet riktar ju sig till amatörer, är det då konstigt om spörsmål ligger på en amatörmässig nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...