Jump to content
Annons

service av rullbandare


mooneh

Recommended Posts

Annons
hej! jag har en revox a-77 som skulle behöva servas. det är glappkontakt och lite annat. finns det någon butik i stockholm är bra på det?

Om Gerhard Schubert fortfande håller på så är han den enda jag skulle lämna in min Revox till, kontaktinfo på eniro

/ptr

grymt, tack.. vad kan man räkna med för kostnad om det inte är allt för mycket fel? omöjligt att svara på kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

grymt, tack.. vad kan man räkna med för kostnad om det inte är allt för mycket fel? omöjligt att svara på kanske?

Det varierar nog beroende på vad som behöver göras. Men räkna med ett par tusen, så blir du inte ledsen om det blir billigare. Det var ett tag sedan min B77a fick någon omsorg, så jag har dålig kontroll på Schuberts priser..

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! jag har en revox a-77 som skulle behöva servas. det är glappkontakt och lite annat. finns det någon butik i stockholm är bra på det?

Hej här kom en servicegubbe till dig :-)

Jag kan serva din rullbandare, kontakta mig på mail så vi kommer i överens om detaljer. garanterar mindre pris är på nån service för jag gör det för nöjes/hobby skull.

Det var ett tag jag hade en Revox 77, det är en skitbra maskin. Inte avancerad men väääldigt pålitlig rullbandare.

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Hej här kom en servicegubbe till dig :-)

Jag kan serva din rullbandare, kontakta mig på mail så vi kommer i överens om detaljer. garanterar mindre pris är på nån service för jag gör det för nöjes/hobby skull.

Det var ett tag jag hade en Revox 77, det är en skitbra maskin. Inte avancerad men väääldigt pålitlig rullbandare.

MVH

Mirrza

Hej

Jag har en gammal Revox A77 (2-spårs, 9,5/19) och massor av fina live-inspelningar av orgel- och körmusik från 70- och -80-talen. Tyvärr funkar inte framdrivningen, den motorn verkar död. Behöver nog lite allmän översyn också, av någon som kan maskinen.

Var finns du som kan hjälpa mig i Skåne? Jag bor i Svedala. Hoppas på snar hjälp

Redigerat av christer0651
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips till er som köpt en Revox A77, och får den till att driva fram bandet.

På baksisdan där kontakterna sitter, när nätkontakten, sitter det en "DIN-uttag" med 10 poler.

Denna kontakt är till för en remotekontroll av transportknapparna.

Normalt skall det sitta en "blindkontakt" i detta uttag för att bandarens transportknappar skall fungera.

Finns inte denna kontakt på bandaren, så måste pin 1 och 2 sammankopplas på något sätt, och det lär nog bli svårt att hitta denna 10 poliga kontakt då den är ganska sällsynt, men man kan ta en liten stel trådbit och stoppa ner i pin/hål 1 och 2, och då fungerar bandarens transportknappar igen.

OBS! är du osäker på villka hål det är, chansa inte att stoppa i trådbiten, det ligger spänning på några stift, och kanske kan ställa till med något strul.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips till er som köpt en Revox A77, och får den till att driva fram bandet.

På baksisdan där kontakterna sitter, när nätkontakten, sitter det en "DIN-uttag" med 10 poler.

Denna kontakt är till för en remotekontroll av transportknapparna.

Normalt skall det sitta en "blindkontakt" i detta uttag för att bandarens transportknappar skall fungera.

Finns inte denna kontakt på bandaren, så måste pin 1 och 2 sammankopplas på något sätt, och det lär nog bli svårt att hitta denna 10 poliga kontakt då den är ganska sällsynt, men man kan ta en liten stel trådbit och stoppa ner i pin/hål 1 och 2, och då fungerar bandarens transportknappar igen.

OBS! är du osäker på villka hål det är, chansa inte att stoppa i trådbiten, det ligger spänning på några stift, och kanske kan ställa till med något strul.

--Bosse

Jodå, den sitter på plats som vanligt. Kanske bara ska dra den lite ut och in om det uppstått dålig kontakt genom alla år..? Återkommer när jag testat.

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, den sitter på plats som vanligt. Kanske bara ska dra den lite ut och in om det uppstått dålig kontakt genom alla år..? Återkommer när jag testat.

/Lars

Det klickar till på olika sätt om jag har proppen i eller ur, där torde alltså finnas kontakt. Bandspänningen slår till med proppen i men det är fortfarande drivningen som inte funkar.

Tacksam för hjälp

/Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har hittat en bra firma i Hjärup utanför Lund som köper in, reparerar och säljer f a gammal, men även ny Hifi. De renoverar bandspelare också. Jag säljer nu min studiovariant Revox A77 till dem, eftersom jag köpt en annan på Tradera.

www.rehifi.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat en bra firma i Hjärup utanför Lund som köper in, reparerar och säljer f a gammal, men även ny Hifi. De renoverar bandspelare också. Jag säljer nu min studiovariant Revox A77 till dem, eftersom jag köpt en annan på Tradera.

www.rehifi.se

Den här firman, kommer de att fixa upp din A77 för att sälja den? Vad betyder det att det är en studiovariant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här firman, kommer de att fixa upp din A77 för att sälja den? Vad betyder det att det är en studiovariant?

Japp, de renoverar vad som behövs till bästa skick och säljer sedan. Studiovariant innebär att den saknar träsargen runtom och alltså på ett sätt platsar bäst i ett bord liggande "på rygg". Jag har satt fast ett stabilt band att bära omkring apparaten med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, de renoverar vad som behövs till bästa skick och säljer sedan. Studiovariant innebär att den saknar träsargen runtom och alltså på ett sätt platsar bäst i ett bord liggande "på rygg". Jag har satt fast ett stabilt band att bära omkring apparaten med.

Vad tror du priset hamnar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om A77 inte har relästyrda motorer? Någon sa B77 är bättre bla pga att den har relästyrda motorer och att A77 inte har det. Är det mekaniska länkarmar och doningar kopplade till play, rew och ff-knapparna på A77? Är då bandaren så gammal som från 1969 kan det ju vara risk för glappa leder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson,

Rexox A77 och B77 (även PR99) är i princip lika uppbyggda, B77 är en A77:a men med något uppdaterad elektronik, då man bl.a. har infört några IC-kretsar på några ställen i signalvägen.

Båda maskinerna har relästyrd bandtransport, ingen av dom har servostyrning, som exempelvis Revox A700 eller Studer A67/B67.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du priset hamnar på?

Egentligen ingen aning, men skulle gissa på mellan 1500 och 2000. Har just sålt min A77 till REhifi, kolla på deras hemsida (under övrigt övrigt) efter någraveckor eller ring och kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ingen aning, men skulle gissa på mellan 1500 och 2000. Har just sålt min A77 till REhifi, kolla på deras hemsida (under övrigt övrigt) efter någraveckor eller ring och kolla.

Jag står liksom lite på kö för den bandaren. Men deras Revoxreparatör är på semester nu har de mailat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...