Jump to content
Annons

Ska hyra PA & Monitorer osv. 3000 kr, rimligt?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej! Jag och mitt band ska ha en releasefest härframöver och vi har en scen som saknar i princip allt förutom mickar. Vi har förstärkare, trummor och allt sånt själva, men det är ju PA, återhörning, mixerbord, ljutekniker osv som behövs.

Vi har- aldrig nånsing varit i behov av att hyra in personer för sånt här, så vi har inte den blekaste aning om vad något sånt här bör kosta! Det är i en liten lokal det ska hålla rum, och scenen är liten den med. Det ska vara på Stampen i Stockholm (för er som vart där och sett).

Vi är inte ute efter superprylar, utan endast helt ok utrustning för att kunna hålla ett bra gig.

Så vi kommer ju behöva rigga upp allt, soundchecka, rigga ner, den vanliga proceduren.

Vad är en vanlig summa (påt ungefär) som man kan behöva lägga ut??

Och är det någon som har något bra förslag på firma man bör ta kontakt med?? Det är i Stockholm alltså.

Jag har kollat runt litegranna, men det står nästan aldrig några priser, och jag har inte den blekaste aning om vad ett rimligt pris är, så jag ville fråga er innan jag frågade dom=)

Tack på förhand! / Adama

Edited by adama
Annons
Posted

En enkel rigg behöver inte kosta så mycket att hyra. Flera PA-firmor har något slags paket för klubb-gig.

Vad som däremot kan kosta är transport, riggning och framförallt en tekniker som följer med riggen. Ni kan spara tusenlappar på att hämta/lämna själva och ta hjälp av någon bekant som riggar och rattar.

Posted
En enkel rigg behöver inte kosta så mycket att hyra. Flera PA-firmor har något slags paket för klubb-gig.

Vad som däremot kan kosta är transport, riggning och framförallt en tekniker som följer med riggen. Ni kan spara tusenlappar på att hämta/lämna själva och ta hjälp av någon bekant som riggar och rattar.

Precis så.. Stones Musik på Sankt Eriksplan är erfarna och kan ge bra och raka råd. De jobbar bara med PA. De kan hjälpa till att ratta oxå. Han som äger det var med och startade Musikbörsen, sålde det och öppna det här (om jag inte är felinformerad förstås 😛 )

Posted
Hej! Jag och mitt band ska ha en releasefest härframöver och vi har en scen som saknar i princip allt förutom mickar. Vi har förstärkare, trummor och allt sånt själva, men det är ju PA, återhörning, mixerbord, ljutekniker osv som behövs.

Vi har- aldrig nånsing varit i behov av att hyra in personer för sånt här, så vi har inte den blekaste aning om vad något sånt här bör kosta! Det är i en liten lokal det ska hålla rum, och scenen är liten den med. Det ska vara på Stampen i Stockholm (för er som vart där och sett).

Vi är inte ute efter superprylar, utan endast helt ok utrustning för att kunna hålla ett bra gig.

Så vi kommer ju behöva rigga upp allt, soundchecka, rigga ner, den vanliga proceduren.

Och är det någon som har något bra förslag på firma man bör ta kontakt med?? Det är i Stockholm alltså.

Jag har kollat runt litegranna, men det står nästan aldrig några priser, och jag har inte den blekaste aning om vad ett rimligt pris är, så jag ville fråga er innan jag frågade dom=)

Tack på förhand! / Adama

Jag har rattat ljud på stampen och det är lite knepigt kan jag säga, iaf på undervåningen. Är det uppe eller nere ni ska lira?

Posted (edited)

Tack på förhand! / Adama

Jag har rattat ljud på stampen och det är lite knepigt kan jag säga, iaf på undervåningen. Är det uppe eller nere ni ska lira?

Tjabba! Tack för svaren så fort=)

Ja, det är där nere! Är lokalen knepig kanske? Men jag har iaf sett band där som fått riktigt jävla bra ljud faktiskt, fast då var det en jävel på att ratta som satt bakom mixerbordet iofs=)

Asså vi skulle definitivt kunna fixa en egen kille som fixar o rattar, och även fixa transport själva.

Hur mycket är rimligt att punga ut för ett PA, 2-3 återhörning, o mixerbord (slutsteg?) o rubbet.

Jag har verkligen INGEN aning, har kollat runt lite men hittat overkillgrejjer, 32 kanalsbord osv, för typ hur mycket som helst=) Inte riktigt vad vi behöver, hehe.

Sättningen är 2 gitarr, bas, trummor + 3 sång. Så det är inget märkvärdigt som ska meckas=)

Tack på förhand / Anton

Edited by adama
Posted

Jo lokalen är lite konstig därnere, allt handlar om var man står i förhållande till PA:t. Det blir konstiga "slapback"ekon (eller hur man ska förklara det) i dom små utrymmena men då var det inga höjdargrejjer jag rattade heller...

Posted

okej:P Ja, det fixar sig säkert=) Jag känner bra killar för sånt, men priser är jag helt lost på. Någon??

Är 3000 för lite?