Jump to content
Annons

Fråga angående EMU Emulatorx soundfonts

Recommended Posts

Posted

Tja,

Köpte ett EMU 1820 förra veckan och (fick visserligen köpa ny dator för att få igång det) har fått igång det nu.

Jag har tidigare bara jobbat med soundfonts i soundblaster och lagt in en hel bank i minnet och sen kört på som vanligt. Är det någon som har en bra lathund för hur det fungerar med detta kort med Emulator X ?

Vad jag vill köra initialt är alltså att lägga in lite bättre midiljud på dom olika kanalerna när jag lyssnar på midifiler.

Någon med lite tips vore väldigt tacksamt.

Annons
Posted

Har inte hållit på med sondfonts, men vet ju att windows inbyggda är ju inte så roliga att lyssna på...

Det första jag tänker på är väl att ha ett sondblaster installerat, och ställa in så att det tar alla midi-ljud. Det kan ju uppstå konflikter om man har otur, men det fungerar för mig.

Posted

jag hade tidigare ett EMU kort...med Emulator X och då sög det fett...om man kan uttrycka sig så....själva mjukvarusynthen var skräp...användervänligheten var noll, även om ljuden var bra...hela tiden sades det att de kommer med nya drivisar, men under mitt halvår kom det inte fram nåt vettigt ....hur funkar det idag?

Posted
jag hade tidigare ett EMU kort...med Emulator X och då sög det fett...om man kan uttrycka sig så....själva mjukvarusynthen var skräp...användervänligheten var noll, även om ljuden var bra...hela tiden sades det att de kommer med nya drivisar, men under mitt halvår kom det inte fram nåt vettigt ....hur funkar det idag?

Har inte hunnit testa det riktigt än, men angående de första svaren så vill jag gärna inte stoppa in ett Soundblaster kort som det kan krocka med och det ska väl ändå inte behövas?

Fattar ju dock nada av alla jävla in och out och ASIO och return och hit och dit? Ingen som har någon EMU Patchmix for extreme idiots guideline?

Får ju ut ljud på Wave out och kan lägga på effekter på den men vad jag för det vete i f*n.