Jump to content
Annons

placering av låtar på ett album?

Recommended Posts

Guest callmejizzle
Posted

Så som titeln säger, vad bestämmer placeringen av låtar på ett album. Det är något jag har funderat kring. Är det slumpen? brukar man ha sina starkaste låtar först (singlar) osv. Finns inget rätt eller fel men det skulle va skoj och ta del av era åsikter..

Annons
Posted

Första låten brukar väldigt ofta vara den av singlarna som har det bästa introt. I övrigt finns det lika många varianter som skivor. Men man kör ofta på det sättet att den peakar med ett par bra och catchiga låtar i början för att gå över till lite mer lågmälda låtar innan man får en ny energitopp i slutet.

Posted

Om det finns en tydlig öppningslåt tycker jag att man ska börja med den. Det samma med avslutningslåt.

Den "mesta" hitten bör isf vara andra eller tredje låt.

Ibland finns det en tydlig ta-ned-tempot-låt som funkar att lägga någonstans i mitten.

Posted

Jag lägger stor vikt vid att låtarna ska sluta/börja i olika tonarter, och försöka att va rätt olika varandra i den mån det är möjligt, så det verkligen känns att man lyssnar på en ny låt.

Posted

Om jag bara har en instrumental brukar jag börja med den, men hur som helst helst nån med drag i i början. Nån rätt soft låt som avslutning. Annars är det väl mest att man försöker att sprida ut dem så att alla i samma stil inte kommer precis efter varann så man inte hinner tröttna.

Guest callmejizzle
Posted

tack för dem intressanta kommentarerna 😮

Posted

Låtar som kan ha blivit lite lika varandra bör placeras en bit ifrån varandra.

Det klart att det finns massa saker att gå efter.. MEN, man kan ju prova lite hur som helst. Jag gjorde en variant förut att jag drog in alla låtar i min mediaspelare, helt random la jag in dom. Sen tog jag även random på uppspelningen. På det sättet kan du hitta fina kontraster mellan låtar. Du kommer antagligen inte att ha skivan som det blev, men du kanske inser att "dom här låtarna passade bra ihop" osv osv. 😮