Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har köpt en Hagström Swede men strängarna rasslade ganska mycket framför allt vid 2,3,4 banden när jag spelade. Jag höjde stallet tills det lät bra men nu tycker jag strängarna sitter så väldigt högt. Jämförde med min gammla gitarr och de sitter mycket lägre utan att rassla. nya strängar brukar ju låta mer men inte så här.

Törs man börja skruva på dragstången i halsen? läste på en sida på internet att man kunde öka/ minska böjningen på halsen. ökar jag böjningen borde ju strängarna kunna sänkas lite men då måste väl gitarren intorneras om eftersom halslängden minskar när den blir mer böjd?

nån som kan/vet något om detta?

Annons
Posted

Det går bra att ändra på halsen.

(Intoneringen ställer du in i stallet (små brickor med fjäder eller skruvsystem).Där skall du nog vara försiktig om du inte vet vad du gör )

Du skall stämma ner gitarren rejält innan du skruvar i dragstången annars kan gitarren få sig en knyck.

Posted
Har köpt en Hagström Swede men strängarna rasslade ganska mycket framför allt vid 2,3,4 banden när jag spelade. Jag höjde stallet tills det lät bra men nu tycker jag strängarna sitter så väldigt högt. Jämförde med min gammla gitarr och de sitter mycket lägre utan att rassla. nya strängar brukar ju låta mer men inte så här.

Törs man börja skruva på dragstången i halsen? läste på en sida på internet att man kunde öka/ minska böjningen på halsen. ökar jag böjningen borde ju strängarna kunna sänkas lite men då måste väl gitarren intorneras om eftersom halslängden minskar när den blir mer böjd?

Känner du dig osäker är det inte dumt att lämna in den på justering. Om du har köpt den ny så bör det ju ingå justering den närmsta tiden.

Posted

Kontrollera bandens höjd (vid aktuellt område på halsen) gentemot de närliggande banden först innan du gör nånting..

Kan oxå vara så att banden behöver slipas lite för att höjden på banden är olika av div orsaker..

Posted

Ett bra sätt att fixa med dragstången är att trycka ner tjockaste strängen på 1:a och sista bandet samtidigt och se hur glappet är mot banden är på mitten. Runt 2-3mm brukar vara rimligt, men det är en smaksak. stäm ner strängarna innan du skruvar och dra ett kvarts varv i taget på dragstångsskruven. Stäm upp och kolla igen...

Fixa detta innan du börjar skruva i stallet, sen stallhöjd, och sist intonering, inte så svårt om du har en stämapparat. Jämför 1:a och 13:e bandet, är 13:e bandet lägre ton än första så skruva fram klossen, är den högra så skruva den bakåt.

Posted

Det hade förmodligen räckt att släppa lite på halsen, är gitarren ny borde affären kunna ordna detta, ehuru varje musikaffär värd namnet bör ha åtminstone någon slags gitarrtekniker som fixar till gitarrerna före försäljning. Tyvärr är det vanligt att personalen lika gärna kunde sälja mjölk på ICA.........

Har inte kollat de nya "Haggorna", men snabbinstruktion i halsjustering - sänk gärna mickarna så de inte drar strängarna ur stämning, kolla stämningen efter varje moment. Det är ju en balans mellan draget från strängarna & halsstången.

1).

Börja med att ställa stränghöjden till c.a. 2 - 5 mm. vid 17:e bandet ( beroende på halsradie, strängar & spelstil - låg radie + grova strängar + stora bends = högre stränghöjd ), strängarna ska inte "dö" vid normala bändningar.

2).

Kolla böjen som Ahab skrev - fast jag kollar g-strängen på 7:e bandet & trycker på 1:a & 13:e bandet - på mina gitarrer ( Fender & kopior ) ligger strängen mindre än 1 mm. över 7:e bandet. Justera med 1/4:s varv i taget, efterhand du närmar dig det "optimala" läget får du minska justeringarna till kanske 1/16:s varv.

3)

När gitarren är så bra du kan få till den - intonera om, justera mickarna & kolla rasslet på halsen lite då & då för efterjustering, att hitta den "perfekta" böjen kan ta ett par veckor eftersom trät behöver anpassa sig.

Lite rassel på en elgitarr är helt ok så länge det inte hörs i förstärkaren, det bör dock vara lika över hela halsen ( d.v.s. ex.vis E:1 rasslar lika på 1:a som på 17:e bandet vid koll utan förstärkare ) - annars är den ojämn i banden & behöver slipas, alternativt dåligt justerad.

I princip kan man få justera hur länge som helst, det beror på hur "överpedantisk" 😆 man är...........

Hoppas det ordnar sig med gurkan. 🙂

Per