Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur snabb är attacken på talets konsonanterna exakt, finns det nånstans man kan ta reda på det?

Annons
Posted

1 till 2 millisekunder

Posted

Tidigare när jag försökt förklara vad jag vill får jag inga svar och om jag får det blir det bara nåt i stil med ALLA KNAPPAR IN PÅ 1176!!!!!!11

jo jag vill ha det hör übermoderna chris lord alge sångljudet, de-esserna mardröm, konsonanter som verkligen står ut, jätteinyouface sång utan att krossa attacken i konsonanterna, det jag har till förfogande är UAD, URS, Sonalksis, Waves diamond och SSL, jag kommer nästan åt det jag vill med la2a, kombinerat med 1176 och ibland URS classic, men det går att ta det ännu längre.

lyssna på avril lavignes 2 första skivor (matrix & butch walker) såfattar du vad jag menar.

men det ljudet är ganska tabu på detta forumet fullt av faderryttare, så jag förväntar mej inget svar direkt.

Posted

du ska ha en LA-2 OCH en 1176 i serie. (1176 med alla intrycka då)

kanske prova Lord-Alge's inställningar i SSL-pluggara från Waves också . . .?!?!?

Posted

ja, det är precis den setupen jag kör alltid, men det räcker inte hela vägen och det är ju inte precis som jag missat nåt , tänker på de begränsade inställningmöjligheterna på dom två.

nja alltså använder hans present på en del trumgrejer som är tråkigt att ratta typ överhäng och Hihat, men annars känns det rätt meninglöst eftersom han använder helt andra enheter när han mixar sång.

Posted

men tänk på att "de" använder de för det mesta hårdvaruburkarna. dvs "på riktigt"

Posted
ja, det är precis den setupen jag kör alltid, men det räcker inte hela vägen och det är ju inte precis som jag missat nåt , tänker på de begränsade inställningmöjligheterna på dom två.

nja alltså använder hans present på en del trumgrejer som är tråkigt att ratta typ överhäng och Hihat, men annars känns det rätt meninglöst eftersom han använder helt andra enheter när han mixar sång.

Du vet receptet, men det gäller ju att få sången att sitta i mixen också, det kan ju ge en ganska skev upplevelse om inte sången sitter som den ska i mixen, trots att du "gjort rätt". Det gäller ju att alla andra ljud klaffar och lyfter upplevelsen av den pressade sången. Testa att göra på nya sätt, och ändra mixen efter sången, inte tvärtom.

Det handlar såklart om vad den är inspelad med också. Spela in med lite kompression genom en bra preamp och med en bra mick. Jag vet inte hur 1176 i mjukvaruform fungerar, jag antar att den inte kan "drivas" på och få en skön mättnad som en hårdvara, det kan ju också vara en av nackdelarna. Sen så går det ju aldrig att få EXAKT samma ljud som någon annan.

En tanke är också: sluta försöka kopiera folks ljud, kanske kan du komma fram till nåt du gillar ännu mer, på egen hand?

Posted

varför inte härma ett annat sound när det är precis så jag vill att det ska låta?

det kommer ju ändå inte låta exakt likadant p.g.a budgeten, och när man lärt sig kopiera är det ju väldigt mycket lättare att göra nåt eget av det.

om ni skulel sitta ner och lyssna lite på mina referenser tror jag ni skulel fårstå direkt vad jag menar

Posted
varför inte härma ett annat sound när det är precis så jag vill att det ska låta?

det kommer ju ändå inte låta exakt likadant p.g.a budgeten, och när man lärt sig kopiera är det ju väldigt mycket lättare att göra nåt eget av det.

om ni skulel sitta ner och lyssna lite på mina referenser tror jag ni skulel fårstå direkt vad jag menar

För att det kommer aldrig låta exakt så.

Jag vet vad du vill uppnå, men hur ser resten av mixen ut? Låter den exakt som CLAs grejjer?

Jag ville mest poängtera att anledningen till att om du inte får till samma ljud kan det bero på att "omgivningen" inte låter likadant och då passar inte samma ljud och får inte rätt sammanhang. Har du hört CLAs sångspår solade? Ljud låter helt annorlunda utan sammanhang och omgivning.

Posted (edited)

jag vill ju hela tiden bli bättre, orkar inte sätta mej och nöja med mej la2a bara för att det gör ett okej jobb, det är väl inget fel med att ha referenser man ser upp till?

nej jag menar mest att jag inte är ute efter ett sound, utan det är ju bara en liten detalj jag snackar om, en kompressorfråga, liksom, att konsonanterna står ut så mycket. jämfört med alla andra hårt komprimerade sångmixar. men det var ju inte direkt cla jag snacka om utan snarare Butch walker om jag ska vara exakt, CLA kör ju samma approach. men just under my skin-produktionen, är ju nåt i hästväg

Edited by mietek