Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Guest Mollin

Mono & Stereo

Recommended Posts

Guest Mollin

Det här var väldigt rörigt :D

Edited by Mollin

Annons

haha....ok, jag har lagt ner diskussionen om vem som har rätt eller fel....men:

jag förstår vad man menar med äkta stereo....dvs, två mikrofoner (left+right)(alt. en stereomik) som fångar hela ljudkällan som på vägen till mikrofonen har färgats av rummet man spelar in i.....spelas dessa två sedan upp samtidigt, utpanorerade åt rätt(var sitt håll) håll, så uppstår en stereobild.....right?

Men jag hävdar fortfarande i sådana fall att detta är precis lika mkt utpanorerad mono som om jag hade spelat in en akustisk gitarr-slinga två gånger med en och samma mik, och därefter panorerat ut signalerna åt var sitt håll.....

så ska man över huvudtaget ha begreppet utpanorerad mono, så finns inget som heter stereoinspelning....för en stereoinspelning är ju just två monosignaler som panoreras ut åt var sitt håll....!!oavsett om man använder en steremik eller två monomikar....för stereomiken är ju två "mono-membran" inbyggda i en mik....

Men eftersom begreppet panorerad mono har sin existens berättigad och används inte som en symbolik till stereo eller mono så bör ju begreppet även ha sin egen definition, annars har det ju ingen rätt att få existera i svenska språket överhuvudtaget. Vi kanske skall lägga ner detta ;) Men jag skulle bli glad om nån verkligen hade de korrekta definitionerna och skiljaktigheterna på begreppen. Speciellt då panorerad mono och stereo. hm...ska nog ut i helgen och kolla efter forskningsresultat och se om jag hittar något kring detta ;)

MVH

Anders

Om vi snackar slutprodukten och inte inspelningstekniken så är definitionen för stereo definitivt att det krävs två högtalare (vänster och höger) som inte spelar exakt samma sak för att det ska klassas som stereo. Huruvida det är en utpanorerad monokälla eller en "riktig" stereoinspelning är överhuvudtaget inte relevant i detta fall.

Om vi snackar slutprodukten och inte inspelningstekniken så är definitionen för stereo definitivt att det krävs två högtalare (vänster och höger) som inte spelar exakt samma sak för att det ska klassas som stereo. Huruvida det är en utpanorerad monokälla eller en "riktig" stereoinspelning är överhuvudtaget inte relevant i detta fall.

Det kanske är så att det är ett begrepp som har sin existens på vägen men som sedan övergår i ett annat begrepp ;) Jag ska iaf försöka se vad forskningen säger då det egentligen är den man skall rätta sig efter för att komma den närmaste sanning man kan komma till idag. Om det inte finns någon så kanske man skall göra någon. och då kommer man ju antingen fram till en definition eller så blir begreppet reviderat.

...men det behövs ju inte någon ytterligare definition. Mono är det när man har exakt samma innehåll i båda högtalarna så att det låter som om allt kommer mitt emellan högtalarna (alternativt om man bara har en enda högtalare, naturligtvis), medan det vid stereo är olika innehåll i de två högtalarna. Den definitionen har gällt sedan urminnes tider (nåja - sedan man uppfann stereobegreppet) och det finns ingen anledning att krångla till det hela.

En inspelning kan däremot vara gjord i mono eller stereo - men när slutmixen är gjord till stereo, så är det stereo oavsett hur man vrider och vänder på det. Om du tar en inspelning som är gjord i mono, så blir resultatet stereo om du så bara lägger ett stereoreverb på det och på så sätt får en upplevelse av ett rum i resultatet.

Uttryck som "panorerad mono" kan man garanterat bara hitta bland "puritaner" som tvunget ska hitta på begrepp för att verka "bättre" än vanliga dödliga... Lite att likna vid hifi-nördars diskussioner om hur gigantisk skillnad det blir genom att byta ut sin 2m långa nätkabel till en för typ 5000:-, som aldrig kan göra minsta lilla skillnad, men där det ändå diskuteras om vilken som är bäst... ;)

Om jag någonsin skulle få för mig att använda uttrycket "panorerad mono", så hade det varit om de första inspelningarna som gjordes när man hade kommit på att man kunde köra annat än i mono - och lade instrumenten i ena kanalen och sången i den andra. Där kan man kanske prata om "panorerad mono", eftersom det är monoinspelningar där man valde vilka som skulle ligga i höger respektive vänster kanal, men alltså inte gjorde någon mix av kanalerna.

Jag godtar din förklaring Claes och alla era andras, vill verkligen inte bli nån nörd ;) Synd bara att min lärare var sådan då, blir nästan lite smått sur på honom nu i efterhand. men tack för att ni upplyst mig och förlåt om jag verkat le eller sné. Men det är ju verkligen så när man går en utbildning och får lära sig något, visst f-n tror man att det ska vara sant då. Tack allihopa ännu en gång och förlåt igen om jag gjort er irriterade ;)

MVH

Anders

...men det behövs ju inte någon ytterligare definition. Mono är det när man har exakt samma innehåll i båda högtalarna så att det låter som om allt kommer mitt emellan högtalarna (alternativt om man bara har en enda högtalare, naturligtvis), medan det vid stereo är olika innehåll i de två högtalarna.

Inom audio/video-produktion använder man begreppen på ett annat sätt.

Mono kan då vara att ljudmaterialet ligger på enbart den ena av två ljudkanaler. Materialet är alltså mono, men spelar man upp det på en stereoregel ligger det fullt utpanorerat åt det ena eller andra hållet.

Om man spelar in två ljudkällor i mono lägger man dom vanligtvis på varsin kanal av stereospåret. Vid uppspelning blir det alltså två olika ljudmaterial, ett i varje högtalare. Detta kallar man fortfarande för mono.

Vid redigering brukar man använda uttrycket "middat ljud". Det innebär att man lägger samma monomaterial i både vänster och häger-kanalen. Vid uppspelning upplevs då ljudet komma från mitten av stereobilden.

Stereo är ett mixat material som använder båda kanalerna för en stereomix (kan även vara inspelat i stereo).

Hänger ni med? :)

Om man spelar in två ljudkällor i mono lägger man dom vanligtvis på varsin kanal av stereospåret. Vid uppspelning blir det alltså två olika ljudmaterial, ett i varje högtalare. Detta kallar man fortfarande för mono.

Vid redigering brukar man använda uttrycket "middat ljud". Det innebär att man lägger samma monomaterial i både vänster och häger-kanalen. Vid uppspelning upplevs då ljudet komma från mitten av stereobilden.

Stereo är ett mixat material som använder båda kanalerna för en stereomix (kan även vara inspelat i stereo).

Hänger ni med? :)

Det du beskrev tycker jag verkar vara samma sak som Claes definerade som panorerad mono.

Utan att ha läst alla inlägg...

Det där med att två ÖH-mickar på ett trumset INTE skulle vara stereo förstår jag inte. Eftersom frekvenserna framgår tydligare/mindre beroende på vart i rummet du placerar en mick så får du inte exakt samma ljud i ÖH1 som i ÖH2, rätta mig om jag har fel. Dessutom blir ju trummorna under ÖH1 starkare än trummorna under ÖH2 och tvärtom beroende på hur de riktas.

Panorerar man ett, samma, likadant grundljud så är det ju panorerad mono, kan uppfattas fetare men jag skulle inte vilja definera det stereo. Lägger man effekter eller förändrar vänster mot höger eller tvärtom så får man ju en stereoeffekt, även om det inte är stereo från början.

Jag godtar din förklaring Claes och alla era andras, vill verkligen inte bli nån nörd :)

Vad gör du då i detta forumet egentligen...? Här är vi ju alla nördar - i större eller mindre grad... :)

Synd bara att min lärare var sådan då, blir nästan lite smått sur på honom nu i efterhand. men tack för att ni upplyst mig och förlåt om jag verkat le eller sné. Men det är ju verkligen så när man går en utbildning och får lära sig något, visst f-n tror man att det ska vara sant då. Tack allihopa ännu en gång och förlåt igen om jag gjort er irriterade :)

Irriterad? Inte det minsta. Det är nyttigt att få konventioner ifrågasatta, så att man måste fundera lite... :)

Phobos har helt rätt i samtliga inlägg i denna tråd, och har förklarat det så många gånger om att jag nöjer mig med att hålla med. Om två högtalare spelar upp olika saker så lyssnar du i stereo. Om du har skapat den ljudbilden genom att panorera eller mixtra med en monosignal som ursprungskälla är på ren svenska skit samma. Läraren som gaggat om andra saker har stått och lärt ut fel saker och inget annat.

Stereo förklarat på Wikipedia...

Stereofoni eller stereo, av grekiska stereos som betyder hård, fast, solid eller i sammansatta ord rumslig, plastisk, flerdimensionell. Stereofoni är en metod som innebär att vanligtvis två olika elektriska signaler används vid ljudåtergivning. 4-kanalsstereo kallas ambiofoni men är mer känt som uttrycket surround.

Med ljudet i stereo kan vi lokalisera ljudet i ljudbilden, även mellan högtalarna eller hörlurarna.

Vår hörsel använder flera sätt för att urskilja riktning hos ljudkällor:

* Skillnad i klangfärg, ljud med höga frekvenser (korta våglängder) böjs inte av runt föremål (i det här fallet vårt huvud) lika mycket som ljud med lägre frekvänser (längre våglängder). Därför kommer en ljudkälla som inte befinner sig mitt framför lyssnaren att uppfattas med mörkare klangfärg av ena örat.

* Ljudstyrka, ett öra som är vänt mot ljudkällan kommmer att uppfatta den starkare än ett bortvänt öra, av samma skäl som ovan.

* Tidsskillnad, ljudets hastighet i luft är begränsad, därför anländer ljudet från en ljudkälla som inte befinner sig mitt framför lyssnaren lite senare till det ena örat än det andra.

Mono från samma ställe...

Monofoni (eller mono) är inom ljudtekniken en ljudåtergivningsmetod som innebär att endast en elektrisk signal används i sin ljudåtergivning. Det gör ingen skillnad om ljudåtergivningen har flera ljudåtergivningskällor (två högtalare som exempel) om signalen bara är en, då det är monofoniskt.

Ordet monofoni kan även betyda musik som inte är polyfonisk.

Hjälpte säkert ingen... :lol:

Mono är som en flickvän som bara vill köra missionären hela tiden medans stereo vill köra alla tänkbara ställningar!

Bättre med stereo men ibland kan det vara skönt och bra att bara ligga å köra missionären.

Så brukar jag alltid förklara det och då brukar de flesta killar förstå :ph34r:

Edited by Soundborn

Guest Mollin
Mono är som en flickvän som bara vill köra missionären hela tiden medans stereo vill köra alla tänkbara ställningar!

Bättre med stereo men ibland kan det vara skönt och bra att bara ligga å köra missionären.

Så brukar jag alltid förklara det och då brukar de flesta killar förstå :lol:

Haha klockrent!

Så brukar jag alltid förklara det och då brukar de flesta killar förstå :P

Haha klockrent!

Mono är som en flickvän, stereo är som två........ :unsure:

fan jag som kanppt kan hantera 1!

Hur hinner du med 2 DaTube? :)

Hej, bara för att lägga mig i diskussionsämnet lite. Jag har läst igenom de flesta inläggen och det låter intressant med så många uppfattningar av just skillnaden mellan mono och stereo. Men om man ska följa "bestämmelsen" (eller vad man nu vill kalla det) av vad ordet stereo innebär, så säger den som en del här har påstått att stereo är en beteckning för olika (oftast två) signaler medan mono beskrivs som en enda signal. Detta oberonde om du har två högtalare eller hur du panorerar det.

Skillnaden mellan att panorera en kanal i en stereo bus och en inspelning med två mickar till ett stereo spår, eller två synkade, är väl framförallt att i det senare fallet får man även en fasförskjutning mellan kanalerna. Om jag kommer ihåg rätt är det det som hjärnan använder mer än amplitudskillnad för att avgöra var ljudkällan är. Förmodligen därför man har svårare att avgöra riktningen i låga frekvenser också. Avståndet mellan öronen är ju då väldigt litet i förhållande till våglängden.

Edited by JavelPersson

Skillnaden mellan att panorera en kanal i en stereo bus och en inspelning med två mickar till ett stereo spår, eller två synkade, är väl framförallt att i det senare fallet får man även en fasförskjutning mellan kanalerna. Om jag kommer ihåg rätt är det det som hjärnan använder mer än amplitudskillnad för att avgöra var ljudkällan är.

fast du har väl inget problem att höra positionen på en ensam ljudkälla utpanorerad mellan två högtalare hoppas jag?

Räknas det som surround om det är "tre kanligt".?

Edited by Uozon

haha....ok, jag har lagt ner diskussionen om vem som har rätt eller fel....men:

jag förstår vad man menar med äkta stereo....dvs, två mikrofoner (left+right)(alt. en stereomik) som fångar hela ljudkällan som på vägen till mikrofonen har färgats av rummet man spelar in i.....spelas dessa två sedan upp samtidigt, utpanorerade åt rätt(var sitt håll) håll, så uppstår en stereobild.....right?

Men jag hävdar fortfarande i sådana fall att detta är precis lika mkt utpanorerad mono som om jag hade spelat in en akustisk gitarr-slinga två gånger med en och samma mik, och därefter panorerat ut signalerna åt var sitt håll.....

så ska man över huvudtaget ha begreppet utpanorerad mono, så finns inget som heter stereoinspelning....för en stereoinspelning är ju just två monosignaler som panoreras ut åt var sitt håll....!!oavsett om man använder en steremik eller två monomikar....för stereomiken är ju två "mono-membran" inbyggda i en mik....

Tacka vet jag Beatles! Monoinspelning av trummor, bas, keys i en kanal och sång i den andra=äkta stereo!