Jump to content
Annons

Hur får man en låt att låta spännande & intressant?


Taner

Recommended Posts

Det är så här att jag håller på med en låt just nu och jag känner att jag är hyffsad klar med den men jag vill gärna göra låten lite mer intressant och lägga till lite spänning i låten. Har ni några tips på hur jag gå till väga? Vilka metoder använder ni för att göra era låtar intressanta? Finns det nån speciell Mastring som man kan göra för att låten ska låta bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Variation utan att tappa den röda tråden. Som en resa tex.

Okej, så jag ska försöka hålla ett visst ljud/melodi genom hela låten typ?

Har du fler tips på hur jag kan förbättra låten. Tillexempel, ska jag ändra något ljud? är drummorna kassa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Variation utan att tappa den röda tråden. Som en resa tex.

Bra liknelse. Det måste finnas en progress, en rörelse framåt. Annars blir det lika kul som att sitta fast på ett stillaastående tåg mitt i skogen mellan Skövde och Örebro. Bara en trist väntan ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oväntade händelser kan göra en låt intressant... fast ofta blir låten mindre lättillgänglig också då. Inte alltid men många vill bara same old, tror i alla fall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på låten.. Men som andra redan sagt .. Följ den röda tråden.. Ett problem i låten för mig var att trumman(orna) inte hade nån dynamisk variation.. Kändes som det var samma trumma och volym hela tiden (inget liv och ingen känsla).. En trumma låter olika beronde på hur hårt man slår på den och vart man slår på den..

Med andra ord avsaknad av dynamisk förändring tog bort mycket av känslan.. Gjorde att det hela kändes programerat och tråkigt.. Anars var låtideen med prisonbreak bra.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken musiktyp du vill göra, men i intevjuver jag läst med både

Bob Dylan och Nick Lowe så är det svåraste att göra musik som om det låter enkelt.

Det ska väl inte vara svårt att få till tror man. Men det är mkt svårt att få till. Lång erfarenhet krävs och rutin.

Gäller även i synthgrenen. Själv tycker jag Aphex Twins, Eno mfl får till det när det

är som enklast. Underworld ett annat.

Fokusera mer på rythmen och trummorna. I många demos låter det som man slår på en

trummaskin på 00:00 till slutet på låten med samma rythm/sampling, inga fills, inget händer

förutom hundra pålägg med synthar & stråkar mm. Rythmen är ett delta som kan få vilken

soffpotatis att gå igång och är värt att lägga ner tid på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på låten.. Men som andra redan sagt .. Följ den röda tråden.. Ett problem i låten för mig var att trumman(orna) inte hade nån dynamisk variation.. Kändes som det var samma trumma och volym hela tiden (inget liv och ingen känsla).. En trumma låter olika beronde på hur hårt man slår på den och vart man slår på den..

Med andra ord avsaknad av dynamisk förändring tog bort mycket av känslan.. Gjorde att det hela kändes programerat och tråkigt.. Anars var låtideen med prisonbreak bra.. 😏

Hmm, har du några tips på hur jag kan få det att låta "icke programerat" ?

Edit: spaceman @: Tack för tipset!, jag ska försöka göra trummorna mer intressanta.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Av det jag har lyssnat på så känns det här åt helt rätt håll tog genast upp guran för att jamma med .

Tråkigt att det var så kort.

Gör musik som du själv gillar så finns det alltid någon som har samma känsla som du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontraster.

Jag vill även lägga till dynamik (vilket är ju en form av kontraster).

Sen kan jag hålla med omk tågresan osv. men jag skulle snarare vilja säga en berättelse. En berättelse måste ha någon from av punchline precis som musik. Sen att punchlinen kan vara att det inte finns någon punchline är ju en sak men då får man räkna med att allla inte hajjar berättelsen. Vad vill du att låten ska säga?

Låt oss ta Prison Break - Det är ju en spännande serie (även om alla inte håller med så tar vi det som exempel) men du kan inte kasta på alla specialeffekter på en gång för då lessnar tittaren/lyssnaren. Nej du måste bygga upp stämmningen osv. Men om det är en skräckberättelse så kan du ju börja med att choka för att sedan trissa upp det ytterligare mot slutet.

Ja du hajjar nog tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jätte schysst av er att ge mig tips, det är exakt det jag behöver men kan ni förklara exakt "hur jag ska gå tillväga" för att lyckas med era tips?. Jag är inte professionel på Fl Studio så det är svårt för mig att tillexempel få låten att låta "Icke Programmerat" eller mer stämningsfullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vahl (oregistrerad)

Det här är en intressant fråga.

Mitt tips till att göra en låt mer spännande är att inte fokusera på ett spår för mycket. Om du har gjort en syntslinga som du tycker är okej men som du skulle vilja ha lite "knorr" på så är det bättre att lägga in ett till pattern med ett nytt instrument/preset som smälter ihop med det första. Jag brukar ofta lägga till någon form av bell som klingar ur i en arpeggio på range 2 typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 😆

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 😆

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😆

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. 😆

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 🙂

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😆

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. 🥰

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Så du jämför din musik med Basshunter och Darin ifall du sjunger.

Uschdå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 🙂

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😆

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. 🥰

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Så du jämför din musik med Basshunter och Darin ifall du sjunger.

Uschdå.

Jag jämför ingenting. Jag nämnde bara ett exempel på två artister som sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 🙂

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😆

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. 🥰

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Så du jämför din musik med Basshunter och Darin ifall du sjunger.

Uschdå.

Jag jämför ingenting. Jag nämnde bara ett exempel på två artister som sjunger.

Bevisa att du är bättre än dom då

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 😆

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😉

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. :rolleyes:

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Så du jämför din musik med Basshunter och Darin ifall du sjunger.

Uschdå.

Jag jämför ingenting. Jag nämnde bara ett exempel på två artister som sjunger.

Bevisa att du är bättre än dom då

På dåligt humör, han bara nämnde två exempel på sjungande artister. Detta kräver väll inte att han är bättre än dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så här att jag håller på med en låt just nu och jag känner att jag är hyffsad klar med den men jag vill gärna göra låten lite mer intressant och lägga till lite spänning i låten. Har ni några tips på hur jag gå till väga? Vilka metoder använder ni för att göra era låtar intressanta? Finns det nån speciell Mastring som man kan göra för att låten ska låta bättre?

ja mastring gör en ointressant låt jätteintressant

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest roliga och intressanta i en låt kan ju faktist bli om du själv sjunger i låten!

Då får man hela berättelsen direkt i din lyric

Haha mjo... jag har en hyffsad bra röst men jag har dock ingen bra mic och jag tänker inte köpa nån mic heller så.. 😮

Gogogo! Satsa gärna på musiken men lägga inga pengar på den. Är det ditt måtto eller? 😄

Om vi säger så här då, jag vill göra Instrumental musik. Behöver jag mic då?, nä. 😄

Det jag vill göra är att sälja musik till olika företag som gör reklamer eller bara lägga upp musik på myspace/min hemsida och låta andra lyssna. Jag vill inte bli Basshunter eller Darin.

Så du jämför din musik med Basshunter och Darin ifall du sjunger.

Uschdå.

Jag jämför ingenting. Jag nämnde bara ett exempel på två artister som sjunger.

Bevisa att du är bättre än dom då

På dåligt humör, han bara nämnde två exempel på sjungande artister. Detta kräver väll inte att han är bättre än dem?

Men man blir ju inte Basshunter & Darin om man bara försöker sjunga litegrann =p

jisses

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...