Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är en oteknisk person som är trött på att bara använda mig av "Sound studio". Orsaken till att jag använder mig av det är att jag aldrig lyckats få något annat att funka på min dator.

Min dator är en iMac, inköpt 2001. Gammal som ni förstår.

2003 köpte jag ett ljudkort som heter USB-Audiophile. Har aldrig lyckats begripa mig på vad jag ska göra med det.

När jag gör ljud så spelar jag in med minidisc och sen för jag över det till datorn och grejar med det i Sound Studio, som bara har EN kanal. 😕

Har Cubase SX på min dator men har aldrig förstått hur det funkar.

Äger ingen midiklaviatur.

Min fråga är nu: Vad kan jag göra med följande prylar: en iMac, ett Cubase sx program, ett usb-audiophile-ljudkort ? Ny dator skulle jag ju gärna skaffa men det finns ingen ekonomisk möjlighet till det. Däremot vill jag skaffa midiklaviatur. Men vilken?

Äger även ett Roland Chorus Echo (bandeko) samt en Behringer 10-kanalers mixer.

Jag skulle vilja göra lite "popmusik" samt ljudkompostioner av olika slag.

Nån som kan hjälpa mig att få fart på det tekniska?

Jag ställde denna fråga även på ett annat forum och då tipsades jag om att ladda hem "Audacity" för Mac OS X. Men när jag sökt efter det på nätet så verkar det bara finnas för windows. Nån som vet?

Tacksam för svar!

Annons
Guest Mollin
Posted

CME UF5 kan jag rekommendera dig! Jag har den själv och den är helt okej!

Info:

The Most Cost-Effective Professional USB MIDI Master Controller Keyboards

Four Models:

CME UF5 (49 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard)

CME UF6 (61 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard)

CME UF7 (76 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard)

CME UF8 (88 Key Hammer-Action Weighted Keyboard)

Solid Metal Construction

8 Assignable Knobs

9 Assignable Sliders

Chunky Sequencer Transport Controls

Breath Controller Input

Aftertouch

USB Port for Computer MIDI Connection

Compatible With All Major Audio Software

Firewire Audio Expansion Option

uf6.jpg

Pris: 1.995 Kr [information och priser är tagna ur musikborsen.se]

Posted

Hej, det är lite onödigt att starta två trådar om exakt samma sak. Audacity är fri programvara som finns för de flesta plattformar. Hur du lyckades missa det med en googlesökning vet jag inte. Här är den officiella projektsidan på sourceforge: http://audacity.sourceforge.net/ Klicka på "Download Audacity 1.2.6 for Mac OS X".

Dock tycker jag att om du har Cubase så ska du lära dej det istället, det har väldigt mycket större möjligheter än Audacity. Audacity är en kompetent ljudredigerare men inget som är så enkelt att göra hela musikstycken i.

Jag blir lite nyfiken på varför du har köpt ett ljudkort om du inte vet vad du ska ha det till. Det verkar lite onödigt isåfall. 😕

Posted

Strunta i Cubase SX och kör på Garageband istället, mycket enklare för nybörjaren. Att spela in via minidisken verkar krångligt när man kan spela in direkt på datorn.

Posted

Hmm svårt att säga var du skall börja, men grejorna borde väl fungera för att få lite ljud i, även om datorn kanske är väl gammal, och förmodligen lite slö.

Cubase är ett ganska så avancerat program, men när man väl fått kläm på det så fungerar det oftast lätt. Det finns med en manual som heter "Get started" som går igenom grunderna för hur du skall använda programmet och den bör du väl studera. Det finns även böcker att köpa eller låna, det är bara att söka på nätet. Cubase är ju en sequencer som du kan spela in både midi och audio på. Frågan är vad du vill göra? Det verkar som att du vill importera in filer i datorn och bearbeta dem där och det borde inte vara några som helst problem om du kör det genom ditt ljudkort.

Kolla också in Majkens liolla Cubasesite som vänder sig till nybörjare.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?tracks.htm

En del inställningar kan vara joxiga i början, men rådet är väl att sätta igång ljudkortet. (Ljudkort behöver du för att de interna ljudkort som finns i datorer inte är tillräckligt bra för att kunna göra musik med) Sätta igång Cubase, ställ in vilka drivrutiner du skall använda (finns intruktioner för installationer i manualen) och sedan prova att göra lite musik. Skall du spela in akustiska intrument så gör du det via ditt ljudkort.

Återkom gärna med mer specifika frågor så skall vi nog kunna hjälpa dig. 🙂

Posted

Tack för svar. Ljudkortet köpte jag för 4 år sedan i samma veva som jag också köpte en midiklaviatur. Men jag lyckades aldrig koppla in det. Det funkade aldrig. Det var helt hopplöst. Dessutom känner jag ingen som sysslar med musik på datorer så jag hade ingen som kunde hjälpa mig. Därför blev ljudkortet bara liggande. Klaviaturen (Fatar, 88 tangenter) sålde jag.

Ny fråga: om jag lyckas koppla in prylarna så att det funkar, t ex så att Cubase funkar, samt om jag skaffar en midiklaviatur; varifrån får jag då ljuden? Alltså måste jag inte köpa nån sabla mjukvarusynt eller nåt sånt?

(Jag sa ju att jag var oteknisk!)

Posted
Tack för svar. Ljudkortet köpte jag för 4 år sedan i samma veva som jag också köpte en midiklaviatur. Men jag lyckades aldrig koppla in det. Det funkade aldrig. Det var helt hopplöst. Dessutom känner jag ingen som sysslar med musik på datorer så jag hade ingen som kunde hjälpa mig. Därför blev ljudkortet bara liggande. Klaviaturen (Fatar, 88 tangenter) sålde jag.

Ny fråga: om jag lyckas koppla in prylarna så att det funkar, t ex så att Cubase funkar, samt om jag skaffar en midiklaviatur; varifrån får jag då ljuden? Alltså måste jag inte köpa nån sabla mjukvarusynt eller nåt sånt?

(Jag sa ju att jag var oteknisk!)

Vet inte vilken version av Cubase du har, men i de allra flesta av sx versionerna så följer det med en del instrumentpluggar. De är ganska enkla men går att göra musik med i början. Det finns te x en basplugg, en enklare trumplugg, LM7 samt några enklare syntar. Det fins också en hel del gratis pluggar att ladda hem från internetr. Både syntar, samplers o s v. Kolla här t e x:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=486

När du tröttnat på dessa ljud så kan du kanske investera i lite mer mjukvaruprogramm. Det finns nästan precis allt, men det är klart att det kostar en liten slant.

Du måste inte ha en midiklaviatur. Det går att skriva musiken rakt in i programmet i ett "rutnätsystem". Men det är klart att det underlättar lite med ett klaviatur.

Att ljudkortet inte fungerar kan bero på en massa saker. Att det är trasigt naturligtvis, men det kan också vara att du måste skaffa rätt drivrutiner och installera dem på rätt sätt. Det är svårt att ge allmäna tips om det eftersom det är så specifikt för varje ljudkort. Men det bör ju ha medföljt en instruktion?

EFter att du installerat ljudkortet så måste du också ställa in rätt parametrar i Cubase för att det skall samverka med ljudkortet.