Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag planerar att inköpa ett Presonus Firestudio för att börja lite på en hemstudio. Anlednignen till att jag väljer att köpa ett Firestudio är utbyggbarheten i och med ADAT I/O för externa konverterare och dylikt. Men till en början kommer jag inte alls ha användning av så många ingångar, så frågan är om man ska köpa något billigare till att börja med och sedan byta ut kortet helt och hållet. För när jag väljer att bygga ut med fler ingångar på Firestudio, vill jag ens ha ett firestudio då? Är det utdaterat ändå vid den tiden. Det handlar ju om kanske 1 år framåt från nu.

Ska man satsa på en Firepod eller kanske till och med en Firebox istället? Dock så är ju en fördel med Firestudio att man kan göra liveinspelningar genom att tappa ADAT från en digitalmixer också...

Vad tror ni är bäst?

Annons
Posted

Min tanke: Köp nåt begagnat på www.vendolin.se eller blocket.se. Efter ett år kan du sälja för ungefär samma peng. Köper du nytt har det nog gått ner till hälften. Envisas du med att köpa nytt, kolla priset hos www.thomann.de och pruta brutalt hos din musikaffär.

På den tiden hinner du lära dig vad du egentligen vill ha och har nytta av.

G.

Posted (edited)

Självklart tänker jag försöka få ett så bra pris som möjligt, Thomann var det ställe jag tänkte beställa ifrån. De är oftast lika billiga som begnat ändå. Men du har ändå inte riktigt svarat på min fråga, hur billigt jag än gör det så kommer ett Firestudio alltid vara dyrare en Firepod (oftast i alla fall...).

Nämnas bör väl också att jag faktiskt inte är helt nybörjare på ljudteknik då jag bland annat jobbar lite då och då på Studiefrämjandets inspelningsstudio i Kumla.

Edited by shadewind