Jump to content

Bröllopslåt - har jag snott den här slingan eller?

Recommended Posts

Låttitel: Bröllopslåt - har jag snott den här slingan eller?

Uppladdad av: stickane

Uppladdad: 23 Aug 2007

Filen är uppdaterad: 23 Aug 2007

Kategori: Folkmusik/World Music

Jag tänker göra en bröllopslåt till ett par vänner som ska gifta sig. Jag kom på den här slingan när jag var ute. Min fru tycker sig ha hört den förrut men jag har inte det. Känner någon igen sig annars kör jag igång och gör en bröllopslåt. OBS jag sprang in och spelade in den här slingan på 5 minuter. Fortsättning på låten följer. Jo dragspelet är äkta om du undrar så glöm pluggarna. 😕

Klicka här för att ladda ned filen

Jag tänker göra en bröllopslåt till ett par vänner som ska gifta sig. Jag kom på den här slingan när jag var ute. Min fru tycker sig ha hört den förrut men jag har inte det. Känner någon igen sig annars kör jag igång och gör en bröllopslåt. OBS jag sprang in och spelade in den här slingan på 5 minuter. Fortsättning på låten följer. Jo dragspelet är äkta om du undrar så glöm pluggarna. 😕

Känner inte igen den

hm mja nä det är nog dragspelet jag känner igen... visst man får lite vibbar men jag tror nog mer det är att det är influerat av flera olika melodier i så fall. Tex nedgången, fast o andra sidan finns den nedgången säkert i ett otalt antal låtar.

Tyckte du hade satt ihop det fint i alla fall.

Känner inte igen den

Det låter förhoppningsfullt för man kan lätt höra hur låten kommer fortsätta. Jag tror den kan bli riktigt bra. Jag var rädd för att den skulle likna nån Benny Andersson låt. Benny har ju många fina folkmusiklåtar med rejäl takt. Själv är jag från början fostrad i folkmusikens hjärta och har mitt huvudinstrument i dragspelet. Undrar om man kan använda dragspel till pop/ballad låtar?

Tack för ditt svar, mvh Stickane

hm mja nä det är nog dragspelet jag känner igen... visst man får lite vibbar men jag tror nog mer det är att det är influerat av flera olika melodier i så fall. Tex nedgången, fast o andra sidan finns den nedgången säkert i ett otalt antal låtar.

Tyckte du hade satt ihop det fint i alla fall.

Tack snälla.

Det skulle vara så kul att få göra en riktigt vacker bröllopslåt till mina vänner för jag har fått så mycket hjälp med mitt Cubase program samt övriga tekniska frågor om musikproduktion av honom. Han har hållit på betydligt längre med musikproduktion än jag. En sån här låt kan jag ju spela live med mitt dragspel på bröllopsfesten.

Mvh Stickane.

Edited by stickane

Känner inte igen den

Inom parentes,,,,,,, Jag var in o kollade på Hans Gunters (med 2 prickar över u ) hemsida,,,, intressant musik, bra sida. Ska kolla in den mera när jag får tid.

mvh stickane

jag tycker det låter rätt bekant på något sätt.. men jag e inte säker på vad det låter som..

men nu förtiden låter all man gör som något som finns :rolleyes:

så jag tkr du ska fortsätta på det där.. det lät ju iaf vackert så 😛

Den påminner möjligtvis i en av gångarna om Brudmarsch från Delsbo.

Kom inte på vad den hette så jag fick åka hem och kolla.

Tycker inte att det är någon överdriven likhet och din melodi går sen sin egen väg så det är bara att fortsätta.

Fin melodi - kommer bli super till bröllopet!

Hej Stickane!

Skall du spela din bröllopsmarsch på dragspel i själva kyrkan också eller har du tänkt att spela den på orgel. Om du skulle vilja ha den transkiberad till orgelnoter så kan jag hjälpa dig med det eller så. En jättefin brudmarsch kommer det att bli.

M.v.h.

Jan - en som skriver mycket bröllopsmarscher.

Edited by Jan
Hej Stickane!

Skall du spela din bröllopsmarsch på dragspel i själva kyrkan också eller har du tänkt att spela den på orgel. Om du skulle vilja ha den transkiberad till orgelnoter så kan jag hjälpa dig med det eller så. En jättefin brudmarsch kommer det att bli.

M.v.h.

Jan - en som skriver mycket bröllopsmarscher.

Hej Jan!

Kul att du tycker om början på låten. Jag har gjort ett stycket till som smälter in i första delen av låten nu. När jag får lite mera tid så lägger jag ut hela låten. Jag funderar om jag kan lägga på sång också. Då behövs en passande text till bröllopsmarschen. Självklart kan du få skriva den för orgel eftersom de flesta gifter sig i kyrkan, det vore en ära för mig.

Mvh Stickane.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Den som söker skolen finna..

Kul låt,bröllops paret blir säkert nöjda. Din andra fråga,kan man använda dragspel till pop etc. musik?

Absolut,det tycker jag. Tänk dig ett distat dragspel med mycke reverb häng i nåt rivigt alster,det vore grymt!

Visste inte att du lirade detta.Jag fick ett piano dragspel av en granne för tio år sedan.Ett "Raggie",lärde mig lira på det rätt hyfsat.Ledsnade och bytte bort det mot en nylon gura som jag aldrig lirar på..Snacka om miss...Hade gärna haft det kvar..Då vet jag vem jag skall fråga om jag behöver en dragspels trudelutt nångång..nice!

Mvh

Micael

Den som söker skolen finna..

Kul låt,bröllops paret blir säkert nöjda. Din andra fråga,kan man använda dragspel till pop etc. musik?

Absolut,det tycker jag. Tänk dig ett distat dragspel med mycke reverb häng i nåt rivigt alster,det vore grymt!

Visste inte att du lirade detta.Jag fick ett piano dragspel av en granne för tio år sedan.Ett "Raggie",lärde mig lira på det rätt hyfsat.Ledsnade och bytte bort det mot en nylon gura som jag aldrig lirar på..Snacka om miss...Hade gärna haft det kvar..Då vet jag vem jag skall fråga om jag behöver en dragspels trudelutt nångång..nice!

Mvh

Micael

Tjena Mike!

Jodå visst kan jag hjälpa dig om du skulle behöva en dragspeltrudelutt. Kan nog spela det mesta på dragspel för det är mitt huvudinstrument. Jag funderar på att köpa ett knapp mididragspel eftersom jag spelar bättre med knapp än med piano/keybord. Jag ska lägga ut hela bröllopslåten snart. Den är färdig nu. Funderar om jag ska fylla på låten mot slutet med nåt mer instrument.

Mvh Stickane

Förresten nu har jag varit med i tv och framfört en av mina låtar. """""En nervpers men jag fixade det"""""""""