Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej hej!

Lite konstruktiv kritik från kunniga skulle hjälpa mig mycket!

Jag är låtskrivare i ett band som ligger åt Coldplay/U2/Pearl Jam-hållet.

Datorn skall användas med Cubase SX3 eller Logic (6.n tror jag). Till detta kommer mycket mjukvaror men först kan vi beta av ljudkortet;

TC Electronic Konnekt 24D.

Detta har ju en fin kanalstrip men framför allt ett riktigt bra verb.

Sedan kommer övrig mjukvara;

-Steinberg Hypersonic 2 - stråkar, pianon, pads och ambience kommer flitigt användas!

-Toontrack EZDrummer m/ flera expansioner

-Guitar Rig 2 - komp/melodigitarrer och bas

-Reason 3.0 - bakgrunds- och lite stämningsljud mm

Här kommer min tilltänkta dator;

Chassi - Lian-Li PCV600 Alu Silver

Nätdel - Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Moderkort - Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 😆

Processor - Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

RAM - Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink (hade tänkt ytterligare 1GB med samma för få totalt 3GB)

Systemdisk - Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA

Lagringsdisk - Samsung SpinPoint HD403LJ 400GB 7200rpm 16MB Cache SATA2

Grafikkort - Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express

Skärmar - LG Electronics L194WT-SF 19" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 5ms Widescreen

Det var väl de vitala delarna!

Hur tror ni kunniga denna dator skulle funka?

Mycket Vänliga Hälsningar

Mathias

Annons
Posted

Logic-versioner över 5.5 kräver Mac. Moderkortet, eller kanske snarare dess chipset, är väl rätt nytt och således oprövat. Jag skulle noga kolla rapporter på forum och tillverkarhemsidor (speciellt TC Electronic) för eventuella problem.

Slå till på 4GB RAM istället. Dvs två matchade par. Minnena är billiga nu och även om du bara sätter in 3 moduler idag så har du ett över för senare bruk. Annars bör väl minnen köras i jämna par (dual channel).

Raptordisken kan nog väsnas en del, och är rätt dyr om jag inte minns fel. 7200RPM-diskar räcker långt. Pengarna du sparar kan med fördel läggas på det extra minnet enligt ovan.

Känner inte till grafikkortet, men om det inte är fläktlöst kanske du skulle titta på ett annat alternativ.

Posted (edited)
Hej hej!

Lite konstruktiv kritik från kunniga skulle hjälpa mig mycket!

Jag är låtskrivare i ett band som ligger åt Coldplay/U2/Pearl Jam-hållet.

Datorn skall användas med Cubase SX3 eller Logic (6.n tror jag). Till detta kommer mycket mjukvaror men först kan vi beta av ljudkortet;

TC Electronic Konnekt 24D.

Detta har ju en fin kanalstrip men framför allt ett riktigt bra verb.

Sedan kommer övrig mjukvara;

-Steinberg Hypersonic 2 - stråkar, pianon, pads och ambience kommer flitigt användas!

-Toontrack EZDrummer m/ flera expansioner

-Guitar Rig 2 - komp/melodigitarrer och bas

-Reason 3.0 - bakgrunds- och lite stämningsljud mm

Här kommer min tilltänkta dator;

Chassi - Lian-Li PCV600 Alu Silver

Nätdel - Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Moderkort - Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 🙂

Processor - Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

RAM - Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink (hade tänkt ytterligare 1GB med samma för få totalt 3GB)

Systemdisk - Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA

Lagringsdisk - Samsung SpinPoint HD403LJ 400GB 7200rpm 16MB Cache SATA2

Grafikkort - Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express

Skärmar - LG Electronics L194WT-SF 19" Wide TFT Silver/Svart Analog&DVI 5ms Widescreen

Det var väl de vitala delarna!

Hur tror ni kunniga denna dator skulle funka?

Mycket Vänliga Hälsningar

Mathias

hej

funderade själv på om jag skulle välja q6600 eller E6850 och beslutade mig till sist för quaden. Efter att ha läst myckt på nätet fick jag för mig att den klarar mer i cubase trots den lägre busshastigheten. Vet inte om logic klarar multiprocessorer dock.

Lian-Li PCV600 Alu Silver är jag okunnig om men jag kan starkt rekommendera Antec p180

WD hårddiskarna väsnas mycket har jag hört. ta en samsung eller seagate istället.

Skärmar: du får ont i nacken och ögonen av 2 st 19 wide. lägg hellre pengarna på 2 st 20 tum (inte wide) eller en enda 22/24 wide

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W: bra val

Grafikkort - Sapphire Radeon X1300Pro är billigare tror jag och duger utmärkt om du inte ska spela mm

mvh

edit: 10 000 rpm väsnas som in i bomben bara så du vet

Edited by funky monk