Jump to content
Annons

M-Audio Firewire 410 eller M-Audio Firewire 1814

Recommended Posts

Guest dirtyflow
Posted

Tjena tjena!

Har sökt och sökt efter en mängd med externa ljudkort och läst överallt i forum efter vilket externt ljudkort som är bäst för hemma bruk och liknande.

Jag har kommit fram till 2 st som jag grunnar över vilken utav dom som jag ska välja.

Den första är:

M-Audio Firewire 410

http://www.thomann.de/thoiw5_m-audio_firew...dinfo.html#fpix

och det andra:

M-Audio Firewire 1814

http://www.thomann.de/thoiw5_m-audio_firew...dinfo.html#fpix

Jag är mest inne på 1814 varianten för den har 8 ingångar och lite annat.

Jag vill kunna spela in gitarr, bas, och sång smidigt vilket den duger lätt till.

Men i framtiden kommer jag nog spela in trummor också, då har jag ju 8 ingångar som räcker hyfsat till att micka upp ett trumset om man inte kör med kondensator mickar då (2 st går ju använda).

Men vad säger ni? Funkar det så lätt när den har 8 ingångar? Har jag tänkt rätt när det gäller den biten eller är det slöseri med pengar med fler ingångar för det jag ska göra?

Med Vänliga Hälsningar

Victor

Annons
Guest dirtyflow
Posted

Men det kanske är lika bra och skaffa den stora varianten så man har bra grejer från början.

Posted

Men ska du verkligen köpa ett M-Audio Firewirekort? Jag hade grova problem med mitt. Så jobbiga problem att jag sålde det och köpte ett annat ljudkort. Det kan ju bara ha varit grym otur för mig och någon konstig hårdvarukonflikt men jag hade även otur med mitt M-Audio Delta 1010 lt så jag skulle inte rekommendera dig att köpa ett M-audio kort överhuvudtaget. Men som sagt, problemet kan ju vara i min dator.

Vad är det du behöver behöver du så många kanaler som 1814 erbjuder eller räcker det med 8 in och 8 ut, s/pdif och midi så borde ju Presonus Firepod fungera utmärkt. Den är dessutom 600:- billigare.

Posted

Jag har använt ett 1814 ett antal gånger, ett smidigt och lättanvänt kort som låter bra. Småsaker finns det väl alltid;

hörlursförstärkaren är i vekaste laget och in-/utgångarna är inte balanserade (förutom mickingångarna).

Jag kan rekommendera det, men kika gärna efter ett begagnat först. För samma eller mindre pengar, så är möjligtvis

Firepod ett bättre köp, men den har å andra sidan ingen ADAT-anslutning.

Guest dirtyflow
Posted
Jag har använt ett 1814 ett antal gånger, ett smidigt och lättanvänt kort som låter bra. Småsaker finns det väl alltid;

hörlursförstärkaren är i vekaste laget och in-/utgångarna är inte balanserade (förutom mickingångarna).

Jag kan rekommendera det, men kika gärna efter ett begagnat först. För samma eller mindre pengar, så är möjligtvis

Ok! tack för svaret! Ska leta efter begagnade prylar, hittar jag ingen så får jag köpa ny.

Vad är fördelerna med balanserade signaler egentligen?

• 1 month later...
Posted

varför så viktigt med balanserade...funkar lika bra med ej balanserade för hemmabruket!?!?!?

Posted

Har haft ett 410 i tre år nu och hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag inte satsat på det kortet. Eller något annat M-audio kort. Åtminstone inte om jag hade haft möjlighet att lägga lite mer pengar för ett kort av bättre kvalité.