Jump to content
Annons

Ljudkort till laptop för DJ-bruk

Recommended Posts

Guest jockoapa
Posted (edited)

Tjena ! jag har en fråga angående ljudkort till Laptop , jag har en Fujitsu Siemens Amilo typ och vill ha så jag kan mixa på datorn köra ut ljud och fortfarande kunna höra låte i cue:n . såg att det finna ett som heter Echo Indigo DJ som verkar vara det jag söker men till kruxet tror inte att det kortet funkar på min dator då datorn har bara 34/54 Expresscard ingång hmm ? tror att det ska vara TypeII kortplats får kortet , någon som har en annan lösning ?

// Jocke

Edited by Olsberg
Tydliggjorde rubrik från "Ljudkort till Laptop"
Annons
Posted
Tjena ! jag har en fråga angående ljudkort till Laptop , jag har en Fujitsu Siemens Amilo typ och vill ha så jag kan mixa på datorn köra ut ljud och fortfarande kunna höra låte i cue:n . såg att det finna ett som heter Echo Indigo DJ som verkar vara det jag söker men till kruxet tror inte att det kortet funkar på min dator då datorn har bara 34/54 Expresscard ingång hmm ? tror att det ska vara TypeII kortplats får kortet , någon som har en annan lösning ?

// Jocke

Finns ju program som ordnar det där åt dig tom. vet dock inte mer än ett jag testat, och det va i radiosändnings-sammanhang ... "rp software" .. men där kunde man cua utan att det kom ut i fel lyssning om man säger..

så jag tror inte du ska behöva nytt ljudkort för det.

/Perrra

Guest jockoapa
Posted

// Jocke

Finns ju program som ordnar det där åt dig tom. vet dock inte mer än ett jag testat, och det va i radiosändnings-sammanhang ... "rp software" .. men där kunde man cua utan att det kom ut i fel lyssning om man säger..

så jag tror inte du ska behöva nytt ljudkort för det.

/Perrra

aha så du menar att jag kan köra ut stereo till högtalare och lyssna på en annan låt medans ena låter kör ? hmm låter ju intressant

Guest jockoapa
Posted

jag kanske var luddig i min fråga hmm det jag menade var att jag skulle ha med mig laptopen koppla in i förstärkare pa högtalare ut alltså mixa via datorn ut på golvet typ

// Jock

Posted

Exakt kolla www.radioplanner.com

där är ett radiosändarprogram som en god vän till mig programmerat.

han har ordnat den funktionen iallafall.. dvs när jag sänder radio ut till folket, kan jag lyssna på en annan låt i mina lurar samtidigt utan att folket hör den ... säg till så kanske jag kan ordna det billigt till Er! 😮

/Perrra

Guest jockoapa
Posted

ahh ser ut att vara det som jag söker ! how much ?

Posted

Måste ju vara monosignaler det handlar om isf? För hur kan man fysikst tappa ur ett ljud ur datorn och samtidigt lyssna på ett annat? Laptops har ju oftast bara hörlur ut.

Guest jockoapa
Posted

känns som att det är ett externt ljudkort typ firewire jag söker hmm jag har i och för sig typ hörlur samt ljud in el ut på laptopen !

//J

• 1 month later...
Posted

Det du behöver är vilket ljudkort som helst med mer än en stereoutgång. Har du det kan du ställa in i stort sett alla dj-program att sända separata signaler till hörlursutgång resp högtalarna. Precis som att cuea på en vanlig mixer. Dock borde du välja ett ljudkort med vettiga balanserade utgångar om dom ska vara tillförlitliga att koppla direkt till slutsteg utan att använda en mixer.

Posted
när jag sänder radio ut till folket, kan jag lyssna på en annan låt i mina lurar samtidigt
Öh. Det är en rätt skarp skillnad mellan att skicka ut en ljudström som data i ett nätverk och skicka till ett ljudkorts analoga utgång.