Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hello.

Jag tycker det verkar finnas mycket få (eller så har jag inte lyckats hittat dem) ljudkort som använder den "nya" 64 bitars PCI bussen PCI-X/PCI-E. Hur kan det komma sig så här anno 2007?

Jag gör just nu en research för kommande ljudkortsinköp till PC och vill försöka undvika vanliga 32 bitars PCI kort på grund av mer eller mindre kända faktorer som ställer till problem. USB är inget alternativ och jag är tveksam om FireWire bandbredden räcker till?

Jag behöver/vill ha många I/O för att exempelvis kunna micka upp ett helt band, trummor, bas, gitarrer, sång etc. för att lägga separat på var sitt spår med Cubase eller annan lämplig mjukvara. Funderar på Ardour till detta eftersom jag jobbar med Linux och OpenSource dagligdags.

Köpte ett billigt Behringer UCA202 USB "ljudkort", men vilket skit det var! Var dum nog att köpa ett Hoontech C-Port för flera år sedan, som i det närmaste är totalt värdelöst. Har kollat på M-Audio Delta 1010LT som är billigt men använder samma Envy kretsar som C-Port "ljudkortet" samt också är 32 bitars PCI kort.

Är det rimligt att tänka sig en bra 24CH I/O lösning kring 10kkr för en normal modern PC?

Annons
Posted

pci-x har jag inte sett något ljudkort för. Men vill man ha pci-e så har RME två att välja på. Både hammerfall och madi finns.

Och de är inte heller speciellt dyra. Jag har inte deras pci-e kort så jag har inte något direkt att berätta om dem.

Men RME brukar vara hyfsade.