Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Är gitarrförstärkare som har ingång och utgång för effekter (effect send/return), mer lämpade att använda effektpedal(er)/-bord till, jämfört med de gitarrförstärkare som bara kanske har en instrumentingång (och möjligen hörlursutgång)?

När jag använder min Tele IN till gitarrpedal och sedan UT från gitarrpedalen till den enda ingången på min Fender rörförstärkare, så blir det ibland problem, i form av biljud osv. För man måste väl inte helst ha en förstärkare med fler ingångar om man ska köra med pedal/er...

😆

:musik

Annons
Posted
Hej!

Är gitarrförstärkare som har ingång och utgång för effekter (effect send/return), mer lämpade att använda effektpedal(er)/-bord till, jämfört med de gitarrförstärkare som bara kanske har en instrumentingång (och möjligen hörlursutgång)?

När jag använder min Tele IN till gitarrpedal och sedan UT från gitarrpedalen till den enda ingången på min Fender rörförstärkare, så blir det ibland problem, i form av biljud osv. För man måste väl inte helst ha en förstärkare med fler ingångar om man ska köra med pedal/er...

😆

:musik

Somliga effekter vill man placera på olika ställen.

Det låter olika om man placerar vissa effekter innan stärkaren eller i effektloppen ( alltså mellan preampen och slutsteget ).

Ta en volympedal fungerar bäst i loopen, kopplad innan stärkaren styr den mängd distortion innan den på slutet sänker volymen.

Samma sak blir det med ett delay, kopplad innan stärkaren ger varje efterstuds mindre och mindre distortion eftersom styrkan på signalen minskar för varje studs. Detta kan ju vara en snygg effekt också iofs om det är det man är ute efter men oftast är det ju inte det.

Stämmare och gate vill man sätta innan innan stärkaren.

Phaser, chorus, dist, flanger brukar jag sätta innan stärkaren men det har hänt att flanger och chorus hamnat i loopen dom med.

Allt beror på vilken effekt man vill uppnå med effekten.

Hajjar du? / Doktorn

Guest musik
Posted

Yes.

Jag pratar särskilt om distorsion.

Posted
Yes.

Jag pratar särskilt om distorsion.

Dist kör man i princip aldrig i en effektloop.

Guest musik
Posted

Mmm...då har jag gjort "rätt". Som jag misstänkte, fel på en eller två effekter här. De är rätt gamla.