Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej..

Jag ska installera mina flitigt använda mjukvarusyntar på min Frost laptop. Jag har en partitionerad hårddisk d.v.s.

en systemdisk (11,7gb) och en "audiodisk" (28,3gb). Vilken hårddisk ska jag installera syntarna på för att få allt att flyta så smidigt som möjligt.

Tack för tipsen!!

Annons
Posted

Om du har partitionerat din hårddisk så får du ingen märkbar prestandaskillnad, eftersom det är samma fysiska disk.

Posted

Vad handlar det om för syntar? Är det bara programvara, så kvittar det, men om det handlar om stora samplingsbibliotek, så är det bäst att ha biblioteket på en separat hårddisk (själva programmet kan förstås ligga på systemdisken, ihop med övriga program). Som Nurfen säger, så gör det ingen skillnad om du lägger det på olika partitioner på en disk - utan för att vinna i prestanda, behöver du en separat disk.

Posted

Uppföljningsfråga. Om jag har en systemdisk och en audiodisk (fyskiskt separata diskar) och lägger inspelningsprogrammet på systemdisken och alla projekt på audio-disken hur installerar jag smartast mjukvaruinstrument?

1. På systemdisken

2. På audio-disken

3. Delat, programmet på system-disken och samplingar på audio-disken

Finns det andra varianter (har ingen tredje disk tillgänglig)?

/PokerFigge

Posted

Alternativ 3 är oftast lämpligast - eller då en tredje disk för alla samplingsbibliotek...

Sedan beror det också på hur du jobbar. Kör du i normalfallet väldigt många audiospår, så kan det trots allt vara lämpligare att ha samplingsbibliotek på samma disk som systemet - men lämpligen partitionerat i så fall för att undvika fragmentering på disken med samplingar...

NTFS blir visserligen mindre fragmenterat än FAT, men ändå...

Posted

På min PowerMac G5 har jag samplingar + program på systemdisken som är på 120 GB. På den andra interna hårdisken sparar jag alla ljudfiler. Sen har jag en extern Lacie som backupdisk. Tidigare hade jag samplingarna på den externa disken men då den inte kan hålla sams med mitt FW-ljudkort så flyttade jag dessa till systemdisken. Upplever det som mycket stabilare nu. Funderar på att köpa ett PCI-kort med FW till den externa så kan jag använda den bättre.

Jag arbetar förövrigt mest med ljudfiler och projekten blir ofta väldigt stora. Samplingar används som regel endast till trummorna.

Posted

Jisses! 120GB skulle nog inte ens räcka till en tredjedel av mina samplingsbibliotek... 🙂

Går det inte att ha fler än 2 interna diskar i Macen? 😳 Jag kör med en systemdisk, en audiodisk - och två diskar i Raid0 för samplingsbiblioteken (alla interna) - men så är jag ju PC-förare... 😱

Posted (edited)
Jisses! 120GB skulle nog inte ens räcka till en tredjedel av mina samplingsbibliotek... 🙂

Går det inte att ha fler än 2 interna diskar i Macen? 😉 Jag kör med en systemdisk, en audiodisk - och två diskar i Raid0 för samplingsbiblioteken (alla interna) - men så är jag ju PC-förare... 😄

Kör som sagt mest med samplade trummor (EzDrummer, DFHS, DFHS C&V och Addictive drums), räcker gott å väl.

Mac Pro har plats för 4 diskar, min gamla Powermac har dock bara plats för två Sata-diskar. Men om man kan mecka med datorer går det säkert att få in fler...men så är ju jag Mac-förare och föredrar att allt fungerar perfekt direkt från kartongen 😛

Edited by Phobos