Jump to content
Annons
  • 0

Externt ljudkort och Windows Vista.


Thir13teen

Fråga

30 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Det kommer garanterat att skita sig om du inte kör med Vista-drivrutiner - men allt fler tillverkare kommer med Vista-drivers, så kolla med tillverkaren av ljudkortet om det inte är på gång snart...

USB är alltid långsammare än Firewire. USB drar CPU-kraft (vilket innebär lite färre pluggar...) och även om USB 2.0 har maxhastighet som teoretiskt är högre än Firewire 400, så finns det inget test hittills som har visat annat än att Firewire är snabbare i praktiken när man mäter själva hastigheten. Om man sedan räknar in den för musiker viktiga CPU-kraften, så blir skillnaden förstås ännu större till Firewires förmån... 😄

Det finns en anledning till att nästan alla tillverkare har valt att köra med Firewire i stället för USB...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bedrövligt ... var lite inne på att köpa M-audio Audiophile USB då jag gillar mitt Audiphhile 2496 i den stationära, men dom skriver på hemsidan att det inte finns drivrutiner till Vista ännu.

Någon som har ett USB 2.0 ljudkort som fungerar med Vista får gärna hojta, speciellt om det är prisklassen runt 1500:-.

Min bärbara har inte FireWire 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ett starkt argument mot Firewire i laptop (PC) är att den fyrpinnarskontakt pc-tillverkarna använder rent ut sagt är skit, skit och ingenting att ha. Stöter du till kontakten en gång så är uttaget sedan glappigt för alltid. Tappar jag kontakten med mitt firewire-ljudkort (M-audio audiophile firewire) så är det bara att starta om det. Tar ju inte lång stund, men jobbigt ändå.

Förutom det så är firewire kanon 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tycker Firewire är jäkligt dåligt, funkar säkert bra när man har rätt grejer men det är så jäkla petigt med firewireportarna och att det är bra kvalitet på dem. Skiljer mycket med olika tillverkare. Har inte fått mitt ljukort att funka klockrent än men det funkar faktiskt snäppet bättre i Windows Vista än vad det gjorde i XP, fast sämre till vardagsprogram såsom media player pga sämre codecs och så. Var tvungen att avinstallera XP på grund av alla jäkla virus. Ska köpa ett bättre firewire Expresscard än det jag har nu. Mitt nuvarande verkar tappa kontakten då och då, fast bara när man inte använder ljud, dvs när man typ surfar får man små knäppar men det händer aldrig när man håller på med ASIO.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har nu sett på creatives hemsida att de flesta av deras produkter ska ha drivrutiner till Vista, inklusive USB-ljudkorten. Jag skulle vilja veta om det går att spela midiklaviatur och spela in sång nästan helt latency-fritt på dessa, om nån vet eller har nån gissning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Kör Qbase på min laptop som har operativsystemet Vista Home Premium. Ngn som har tips på ett grymt externt ljudkort med förstärkare i prisklassen 5-6000:-?

Tror mig vilja ha ett med FireWireanslutning. Behöver endast kunna köra en mic plus guran samtidigt.

Ngn som själv har ett bra eller vill tipsa om ngt?

Tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Slår samman med existerande tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Budgeten räcker inte riktigt till RME Fireface400 - annars hade det blivit mitt förslag... 😏

MOTU Ultralite eller MOTU 8pre kan vara lämpliga alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Budgeten räcker inte riktigt till RME Fireface400 - annars hade det blivit mitt förslag... 😏

MOTU Ultralite eller MOTU 8pre kan vara lämpliga alternativ.

Låt säga att jag lyckas "hitta" några lappar till, vad talar då till detta kortets fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

RME:s "Total Mix" är helt suveränt och de är berömda för att ha väldigt stabil klocka och är snabba med att uppdatera drivrutiner. De bjuder också på mycket extra info omkring olika problem, så man kan alltid känna sig trygg med att de har full koll på läget.

MOTU gör också mycket bra kort, men jag har alltid upplevt dem som segare med uppdateringar av drivrutiner - och så känns de mer "hemliga"; Man måste ju t o m skapa ett användarkonto bara för att hämta drivrutiner och manualer på hemsidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur är det ananrs med kompatibiliteten för ljudkort till nya Vista? Ngn som kör externt ljudkort på det OS:et?

De flesta av de stora tillverkarna har haft drivrutiner till Vista ett tag. Som vanligt var RME först - men även Echo, Terratec, MOTU - och nyligen även M-Audio, har släppt Vista-drivers.

Själv kör jag med XP, så jag har inte testat själv ännu...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Samtliga kort ovan har ju ganska många ingångar. Själv behöver jag ju bara en till guran och en xlr till micken. Hmm... Lägger man en massa stålar på de extra kanalerna eller? Vill ju främst ha en riktigt bra förstärkning så att jag kan köra direkt från micken in i ljudkortet och sedan in i laptopen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du skulle kanske satsa på ett mindre ljudkort och köra med en extern preamp i stället då...?

Kolla då exempelvis på Echo AudioFire2 - och komplettera det med en Aphex 207D. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Du skulle kanske satsa på ett mindre ljudkort och köra med en extern preamp i stället då...?

Kolla då exempelvis på Echo AudioFire2 - och komplettera det med en Aphex 207D. 😏

Kanske får bli så... Är nubörjare på detta med studio. Har bara spelat in lite förr på ett Audiophil ljudkort i 1500:- klassen och använde en Behringer mixer som"preamp". Inte ngn vidare ljudkvalitet. Mer som dokumentation av låtar.

Men nu vill jag göra lite mer högklassiga inspelningar då jag har massor av material som jag vill få ut.

Kommer förmodligen bara att spela in ett spår i taget. Gitarr, sång, o.s.v. Trummor lägger jag ändå med mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej

Har letat igenom denna djungel av ljudkort och hittat många som verkar bra, men tyvärr finns det inte drivrutiner till ens hälften för windows vista.

Min fråga är nu: Finns det några firewirekort med xlr-utgång (fantommatning) som har drivrutiner för windows vista, och som kostar kring 2000kr?

Mvh Andreas

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

På ett vis kan man nog säga att det kvittar om kortet har xlr ut då detta går att lösa med övergångar från "vad som helst" -> XLR

Hur som helst kör jag Vista + externt firewire-kort med drivrutiner för Vista. Cubase 4 kör jag med.

Jag använder TC konnekt 24D vilket känns som ett bra kort. Dock hackade ljudet ibland men jag fick svaret att det hänger på datorn och framför allt att man har senaste drivrutinerna.

Förresten vet du eller någon annan god vista- användare hur man fixar med linjer, ramar och rutnät i Vista eller cubase. Mina är helt utsuddade i Vista, det är nu mycket svårt att flytta runder noter i editorn eller ännu värre att plutta ut trummor. Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Samtliga kort ovan har ju ganska många ingångar. Själv behöver jag ju bara en till guran och en xlr till micken. Hmm... Lägger man en massa stålar på de extra kanalerna eller? Vill ju främst ha en riktigt bra förstärkning så att jag kan köra direkt från micken in i ljudkortet och sedan in i laptopen...

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag har ungefär samma behov gällande in/utgångar men kör XP (om jag nu inte går över till mac) . Vad finns det då för externa ljudkort som rekomenderas , prisklass max 4-5000 kr?

Väldigt tacksam för synpunkter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
chimpsky (oregistrerad)

Det finns billiga firewire-kort till laptops (typ 170:- på netonnet.se). Testat en sån?

Ett starkt argument mot Firewire i laptop (PC) är att den fyrpinnarskontakt pc-tillverkarna använder rent ut sagt är skit, skit och ingenting att ha. Stöter du till kontakten en gång så är uttaget sedan glappigt för alltid. Tappar jag kontakten med mitt firewire-ljudkort (M-audio audiophile firewire) så är det bara att starta om det. Tar ju inte lång stund, men jobbigt ändå.

Förutom det så är firewire kanon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vet ni om denna drivare, ni som kör usb ljudkort. Installerade den på min Dell XPS M2010 med WinVista.

DRIVISAR

Som ni kanske vet så gör ju inte Apogee nå Vista drivisar för MiniMe, jag har då inte sett nå sånt o jag betvivlar dom

kommer att göra några. Nå i alla fall så har jag installerat min Apogee MiniMe o kör så det ryker, har bara testat som

snabbast men kommer ner i 7,5 ms output latency och input 4 ms rullar på som en dröm. 😄

Tänkte jag skulle tipsa alla som nu sitter på en MiniMe eller liknande usb ljudkort o vet inte vars dom ska hitta drivisar

för Vista.

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ngn som har köpt o testat EMU 0404 USB 2.0? Hade ju tänkt köpa det, men velar hela tiden...

Skulle gärna vilja ha ett bra externt ljudkort i den prisklassen som har en midi, xlr till mic o ev en till xlr. Nåt förslag? 🙁

Bör man ha en extra preamp till micken om det egentligen redan ska finnas i ljudkortet, alltså räcker preampen i ljudkortet om man vill hålla sig till på en budgetnivå?

/Kimmi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Min nya bärbara har Windows Vista som OS, hur är det med USB-ljudkort och Vista, alltså är det ens värt att köpa ett eller kommer det skita sig direkt med drivrutiner som inte stöds av Vista ordentligt?

jag håller med godhead. jag kör vista och ett edirol ua 25 och det funkar bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag kör Terratec DMX6Fire på vista och det funkar.

Jag provade först ESI Duafire och det funkade riktigt riktigt illa. Det knastrade som bara den trots maximal latency. Jag provade ironiskt nog att ladda ner drivrutinerna för XP och då funkade det bättre men inte bra...

Men som sagt, DMX6Fire är ganska billigt och fungerar på vista (iallafall för mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Marcusso (oregistrerad)
Ngn som har köpt o testat EMU 0404 USB 2.0? Hade ju tänkt köpa det, men velar hela tiden...

Skulle gärna vilja ha ett bra externt ljudkort i den prisklassen som har en midi, xlr till mic o ev en till xlr. Nåt förslag? 😄

Bör man ha en extra preamp till micken om det egentligen redan ska finnas i ljudkortet, alltså räcker preampen i ljudkortet om man vill hålla sig till på en budgetnivå?

/Kimmi

Hej

Jag har köpt EMU 0404 och har rätt stora problem att få igång allt.

Är ingen expert på att koppla/installera så det är väl en stor del i det hela

men jag har stora problem med att ljudet slutar fungera.

Har en 1,5 år gammal PC laptop med Vista och börjar undra om det är det som ställer till det?

Någon som vet?

//Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har tidigare haft Saffire Le och Saffire men båda har varit rätt så usla med Laptop + Vista. Missförstå mig inte, när den väl lirade så var latency låg och ljudet bra, men så fort account control kom up eller datorn behövdes starta om så tappade den kontakt och man blir tvungen till att starta om ljudkortet. Även om jag har T.I firewire.

Nu bytte jag upp mig till nya Focusrite Saffire Pro 24DSP och den fungerar riktigt bra. Hanterar alla typ av Vista säkerhets åtgärder som dyker upp, inklusive omstarter och viloläge. plus att ljudkortet har låg latency, bra mjukvara mixer och off knapp för alla laptop lirare som inte har strömdrivande firewire port. Mycket stabilare Drivrutiner för Vista Helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...