Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Mige89

Macbook eller Macbook Pro?

Recommended Posts

Kändes som det blev bra att posta i den här tråden för den behöver uppdateras lite.

Ska skaffa en laptop och väger mellan macbook och macbook pro.

Ska köra traktor pro ute på den samt ableton får att kunna fixa ner lite idéer mm när man reser.

Ni som använder macbook eller mb pro hur bra fungerar en 13" skärm när man är ute och spelar? Eller ska man gå upp till 15"?

Prestanda mässigt, hur stor skillnad är det?

Ska man avvakta tills de nya i processorerna kommer?

• Gilla 1

Annons

De anlände för flera månader sedan. (april/maj om jag inte minns fel)

15" och 17" modellerna är nu uppdarerade med i5 och i7 cpu:er.

13" modellen dras fortfarande med C2D

http://theoatmeal.com/comics/apple

det känns aldrig som det är rätt läge att köpa en mac...

mac pro (inte macbook pro) kommer uppdateras i höst men frågan är om dom gör något med macbook pro som fräschades upp i april...

enligt macrumors så kan det bli frågan om nya processorer men i så fall som extra tillval, läs här:

http://www.macrumors.com/2010/05/31/macbook-pro-targeted-2-8ghz-core-i7-processors-due-later-this-year/

13-tummaren skulle jag undvika då core2duo är en 4 år gammal processor och att punga ut 12 lakan i dagsläget hade inte kanske

vart det mest strategiska draget. vänta kanske med 13-tummaren tills de sätter i3 eller i5 i den åtminstone. eller slå till med 15 tum.

min alldeles egna mbp 15" anländer förhoppningsvis i veckan =)

Edited by k.man

enligt macrumors så kan det bli frågan om nya processorer men i så fall som extra tillval
...och isåfall handlar det om att köpa den dyraste 15- eller 17-tummaren. Extra tillval är sällan värt priset.

Det jag undrade var när ni tror att 13tummaren får en ny processor. Ni kanske är insatta, jag vill köpa en, men inte med nuvarande specar. Fullpris för gamla grejer.

Nån som vet vart man kan köpa förra generationens macbook pro prisänkt men ny?

De var länge sedan de uppdaterades nu, men det är nog inte omöjligt att få tag på en om du snokar runt bland de webbutiker som lagerhåller mac-datorer, eller om du ringer runt till fysiska butiker som kan tänkas ha något svårsålt ex kvar på lager.

Det jag undrade var när ni tror att 13tummaren får en ny processor. Ni kanske är insatta, jag vill köpa en, men inte med nuvarande specar. Fullpris för gamla grejer.

Det kanske var det du undrade, men inget i frågeställningen antydde att så var fallet, och tyvärr så tappade jag förmågan att läsa tankar i vietnamkriget.

Vad gäller när en ny 13" släpps, och vad den kan tänkas vara utrustad med så är det anyones guess, men ta en titt på macrumors.com och deras mac buyers guide + forumet om du önskar gissa dig fram.

Ids inte skapa ny tråd utan ställer frågan i denn i stället.

Har nyligen skaffat en Macbook pro 13". Någon gång då och då brukar jag köra skivverktyget och reparera behörigheter. Något som förvånar mig att det alltid är en massa behörigeheter som är fel och repareras. Är detta vanligt i OS X? Tycker inte att det var så många problem med hårddisken i t.ex WinXp etc.. unsure.gif

Något som förvånar mig att det alltid är en massa behörigeheter som är fel och repareras. Är detta vanligt i OS X?
Det är väl hyffsat vanligt att filer har "fel" ägare beroende på vem/vad som skapat filer/modifierat filer.

Men det är inget som är "trasigt" och jag tycker själv att det är dumt av Macen att använda termen Warning när det gäller rena upplysningar och saker som inte är problem.

Mac OS X: Meddelanden om Skivverktygs funktion för att reparera skivbehörigheter som du kan ignorera

Du kan lugnt ignorera dessa meddelanden. Du kan också vanligtvis ignorera alla meddelanden av typen "ACL hittades men väntades inte...". Dessa meddelande kan visas om du ändrar behörigheten för en fil eller katalog; de är berättigade, men vanligtvis är de inget att bekymra sig om.

Tycker inte att det var så många problem med hårddisken i t.ex WinXp etc..
Filbehörigheter beror inte på hårddiskproblem, så det är inget egentligt fel på hårddisken eller skador på filsystemet. ACL i Unixvärlden funkar inte som i NT-världen bara. Ibland är det filer som behöver olika sorters behörigheter beroende på om det är systemfiler, delade filer, privata filer etc.

Men samtidigt, att ha reparerat behörigheter på disken kan ofta lösa problem och optimera prestanda.

Jag brukar bara reparera behörigheter efter att jag har installerat uppdateringar av OS X (t ex 10.6.8 eller 10.7.1) eller installerat drivrutiner för ljudkort etc.

Edited by Linus

Ok! OS X gapar över lite alltså! rolleyes.gif Tack för upplysningen Linus! :)

Kommer nog snart köpa en MBP med senaste i7 quad'en för jobbets skull och kommer såklart stoppa i lite musikprogram i den men ställer mig frågande till hur effektivt OS'et i en Mac verkligen är när det kommer till ljudhantering jämfört med W7 pro, att den inbyggda ljudmotorn verkar vara en klass för sig jämfört med PC tror jag mig förstå, men rent professionellt: Vad klarar denna dator av i sitt grundutförande och på vilket sätt är operativet bättre rent flödesmässigt, alltså, hur märker man det när man jobbar.

och var går gränsen till externt ljudkort jämfört med det inbyggda?

konfigurationen är 15" anti-glare, 8Gb ram, 2.2Ghz Quadcore i7, kommer senare stoppa i en SSD disk för operativet och en extern, ev. thunderbolt disk för program.

Edited by Lundin

Om du vill så skulle jag kunna föra en oändlig diskussion om på hur många punkter jag anser att OSX är bättre än Windows i allmänhet. Väljer dock att formulera det på följande vis:

En mac fungerar bättre och smidigare. Som avancerad datoranvändare så har jag inga problem med att lösa de små problem som dyker upp i ett OS då och då (de finns i OSX också, allt annat vore hyckleri) men det är ändå fruktansvärt skönt att knappt behöva bry sig om "underhåll" av sin dator. Jag använder min MBP dagligen, något som jag gjort i lite mer än två år nu. Stänger nästan aldrig av den, förvånas fortfarande över hur användarvänliga Apples produkter är (datornördar uppskattar det också!) och jag behöver aldrig bry mig om några virus.

Efter att ha varit Macanvändare sedan 1984 och f.d. Appletekniker så har jag bara ett råd att ge: Köp en PC! :D

Seriöst... Macbook och Macbook Pro är finfina maskiner, men du får snudd på tre prestandamässigt likvärdiga PC för samma pris som en Macbook Pro. Du har heller ingen garanti på att maskinen håller, dvs motsvarande vad du betalar för. Min förra Macbook Pro 17" tvärdog efter bara två år, moderkortet bränt av okänd anledning. En dator för 33.000 kr såldes på Blocket för en femhundring som skrot.

Sedan dess har jag kört PC, främst egna byggen. Visst, hårdvaran i Mac är jävligt nice, men mitt främsta argument förr i tiden var OSX. Sedan Win 7 kom så är dock skillnaderna i praktiken ganska små. Fördelen med PC är att du ofta kan byta ut komponenter som krånglar, alternativt i fallet laptop hitta en av hundratals maskiner med just den konfiguration du vill köra, konfigurera Win/BIOS etc. Men det kräver också att man har ett visst intresse av att mecka. Skulle jag köpa en Macbook Pro idag, så hade jag läst på rejält vilka grejor som verkligen funkar klockrent ihop, eftersom man trots allt är ganska låst ifråga om konfiguration och komponentbyten när man väl köpt den.

Blott mina två sekiner.

Min förra Macbook Pro 17" tvärdog efter bara två år, moderkortet bränt av okänd anledning.

Och det händer aldrig windowsmaskiner?

Skulle jag köpa en Macbook Pro idag, så hade jag läst på rejält vilka grejor som verkligen funkar klockrent ihop, eftersom man trots allt är ganska låst ifråga om konfiguration och komponentbyten när man väl köpt den.

Nämn en aktuell mac där man köper grisen i säcken.

Själv så väntar jag ihjäl mig på en macbook pro UTAN optisk läsare. Fan dvd/cd är ju död sen flera år. Fattar inte, Apple som brukar vara först med att skrota teknik! BluRay är till för filmfolket!

Bort med skiten och sätt ditt en till hårddisk alt. större batteri. Apple fixade ju detta till Air. Och nu ryktas det att en Air Pro är på G.

En Macbook Pro med dubbla SSD's vore ju guld...

Efter att ha varit Macanvändare sedan 1984 och f.d. Appletekniker så har jag bara ett råd att ge: Köp en PC! :D

Seriöst... Macbook och Macbook Pro är finfina maskiner, men du får snudd på tre prestandamässigt likvärdiga PC för samma pris som en Macbook Pro. Du har heller ingen garanti på att maskinen håller, dvs motsvarande vad du betalar för. Min förra Macbook Pro 17" tvärdog efter bara två år, moderkortet bränt av okänd anledning. En dator för 33.000 kr såldes på Blocket för en femhundring som skrot.

Sedan dess har jag kört PC, främst egna byggen. Visst, hårdvaran i Mac är jävligt nice, men mitt främsta argument förr i tiden var OSX. Sedan Win 7 kom så är dock skillnaderna i praktiken ganska små. Fördelen med PC är att du ofta kan byta ut komponenter som krånglar, alternativt i fallet laptop hitta en av hundratals maskiner med just den konfiguration du vill köra, konfigurera Win/BIOS etc. Men det kräver också att man har ett visst intresse av att mecka. Skulle jag köpa en Macbook Pro idag, så hade jag läst på rejält vilka grejor som verkligen funkar klockrent ihop, eftersom man trots allt är ganska låst ifråga om konfiguration och komponentbyten när man väl köpt den.

Blott mina två sekiner.

post-6091-0-97386800-1320804899_thumb.jpg

post-6091-0-97386800-1320804899_thumb.jpg

Mja... efter att ha jobbat som Appletekniker i några år så kan jag garantera dig att det där inte stämmer :)

Och det händer aldrig windowsmaskiner?

Sannolikt minst lika ofta. Skillnaden är att du inte har lagt trettio papp på din dator och måste belåna huset för att köpa en ny.

Nämn en aktuell mac där man köper grisen i säcken.

Samtliga. Du kan i stora drag inte byta ut särskilt mycket mer än minne, diskar och i begränsat urval grafikkort i Mac, medan en PC i de flesta fall kan konfigureras hursomhelst. Om du råkar spilla kaffe över din PC laptop så kan du med stor sannolikhet hitta ett nytt tangentbord på ebay för en hundring, medan motsvarande byte kostar avsevärt mer på en Mac och för de allra flesta handlar om att lämna in den hos ett Apple servicecenter. Har du tur så kan du hitta begagnade eller tredjepartsdelar och den information som behövs för att reparera eller konfigurera om din Mac, men eftersom Mac-plattformen inte är tänkt att användas på det sättet, är tillgången avsevärt mer begränsad och oftast betydligt mer kostsam.

En god vän till mig har vid det här laget testat sitt åttonde USB- och Firewireljudkort utan att kunna spela in med dropouts på sin förhållandevis nya Mac. Efter felsökning så har vi kommit fram till att dropoutsen sannolikt beror på att de USB- och Firewirechipset som används i Macen inte är optimala för audio, men det kan han inte göra något åt med mindre än att han köper en helt annan Mac.

Å andra sidan, om den Mac du köper redan från början innehåller exakt de komponenter du vill ha och som du vet fungerar, så är det förstås ett givet köp. Bortsett från högre reparationskostnader och en högre ekonomisk risk om datorn havererar efter att garantin gått ut, så är det ingen skillnad mot att köpa motsvarande PC. Jag skulle nog gå ännu längre och säga att generellt så kommer din Mac att hålla högre kvalitet ifråga om rent slitage. Mindre plast och renare och mer homogen design i innanmätet. Tyvärr så är dock andelen defekta delar i Macar inte mycket mindre förekommande än i PC-maskiner av högre kvalitet. Under de år jag jobbade som Appletekniker hade jag att göra, det kan jag lova...

Mitt råd ovan att köpa en PC ska tas med en gnutta humor. Har man råd att köpa och underhålla Mac så ska man göra det. Det är en av de bästa maskinerna som byggs idag och har du bara sett till att få rätt grejor från början, så slipper du vara datortekniker samtidigt som du är ljudtekniker. Men om eknomin är begränsad och du har ett visst intresse av att mecka, så hade jag rekommenderat en PC, eftersom de rent praktiska skillnaderna mellan operativsystemen idag är ganska små, och du rent prestandamässigt kan få en PC att leva längre.

Jag klockade nyligen upp min i7 Sandybridge till 4,5 GHz med standardkylning. Räknar med att få upp den till 5 GHz efter att jag slängt på en vattenkylning för 700 kr. Jag har totalt lagt 7.800 kr på mitt datorbygge. Do the math... :) Datorn är stabil som Doktor Alban oavsett vad jag belastar den med. Har SSD-disk och startar på nolltid. Jag hade jättegärna köpt en Mac om jag haft råd, särskilt som gammal Applefantast, men det får bli till en annan gång, och vid det här laget är det mest av nostalgiska och estetiska skäl, även om grafitlådan till PC:n ser helt okej ut.

Om några år när det är dags för uppgradering av maskinen, så kommer det att kosta mig mindre än 4.000 kr för ett nytt moderkort, ny processor, nya minnen och lite annat. Det är helt andra pengar än vad det hade kostat att köpa en ny Mac när den gamla inte orkade längre.

Edited by Bodhi

Skillnaden är att du inte har lagt trettio papp på din dator och måste belåna huset för att köpa en ny.

Så du har jobbat som servicetekniker för Apple, köpte deras dyraste laptop, avstod att lägga till applecare och struntade i att reklamera felet?

Om du råkar spilla kaffe över din PC laptop så kan du med stor sannolikhet hitta ett nytt tangentbord på ebay för en hundring, medan motsvarande byte kostar avsevärt mer på en Mac och för de allra flesta handlar om att lämna in den hos ett Apple servicecenter. Har du tur så kan du hitta begagnade eller tredjepartsdelar och den information som behövs för att reparera eller konfigurera om din Mac, men eftersom Mac-plattformen inte är tänkt att användas på det sättet, är tillgången avsevärt mer begränsad och oftast betydligt mer kostsam.

Kontentan är alltså att windowsmaskiner är att föredra eftersom deras användare väljer att laga sin datorer själva? Men jag blir väl inte automatiskt en DIY'are om jag skaffar en windowsbaserad maskin?

Apple är en av världens största datortillverkare. Varje modell finns i fantastiskt många exemplar. Det borde rimligtvis vara lika enkelt att hitta reservdelar till en av deras modeller som till exempel Toshibas laptops.

Efter felsökning så har vi kommit fram till att dropoutsen sannolikt beror på att de USB- och Firewirechipset som används i Macen inte är optimala för audio, men det kan han inte göra något åt med mindre än att han köper en helt annan Mac.

En sån fatal miss av Apple. Men borde man inte ha hört talas om det här?

Jag minns snacket för några år sedan om Agere-chipseten . Någon tillverkare av firewire-ljudkort hävdade att det var fel på chipseten, Apple och Agere svarade att det var undermåliga drivrutiner som var problemet. Hur det än var löste sig det där till slut.

Å andra sidan, om den Mac du köper redan från början innehåller exakt de komponenter du vill ha och som du vet fungerar, så är det förstås ett givet köp.

Det borde väl även gälla för windowsbaserade maskiner?

Bortsett från högre reparationskostnader

De flesta återförsäljare erbjuder utökad garanti, försäkring mot datorhaveri, drulle etc. Tips om man vill undvika betala eventuella reparationskostnader. Ett annat tips (givet man handlar som privatperson) är reklamationsrätten.

Jag skulle nog gå ännu längre och säga att generellt så kommer din Mac att hålla högre kvalitet ifråga om rent slitage. Mindre plast och renare och mer homogen design i innanmätet. Tyvärr så är dock andelen defekta delar i Macar inte mycket mindre förekommande än i PC-maskiner av högre kvalitet.

Så du menar att Apples produkter är mer stryktåliga än andra datortillverkares modeller? Och att de håller högre byggkvalitet?

Mitt råd ovan att köpa en PC ska tas med en gnutta humor.

Det missade jag helt.

[Mac] är en av de bästa maskinerna som byggs idag och har du bara sett till att få rätt grejor från början, så slipper du vara datortekniker samtidigt som du är ljudtekniker.

Och det gäller väl troligtvis motsvarande välbyggda windowsmaskiner, eller?

Så du har jobbat som servicetekniker för Apple, köpte deras dyraste laptop, avstod att lägga till applecare och struntade i att reklamera felet?

Ja, det hade varit lite korkat av mig... Nä, det är en lång historia. I det här fallet köpte jag min Macbook Pro när jag bodde i Thailand, där Applecare och överhuvudtaget Macsupporten är närmast obefintlig. Batteriet på den fick jag dock utbytt tre gånger efter att det började svälla, eftersom batterigarantin tack och lov fungerade i Thailand.

Jag reklamerade felet hos Apple Sverige när jag flyttade hem, men det spelar ingen roll var du har köpt datorn eller vad som har hänt när garantin har gått ut och du inte har Applecare. Ett nytt moderkort skulle kosta uppåt 10.000 kr, så med tanke på att DVD-läsaren hade dött, det sista batteriet som jag fick på garantin också började svälla men jag kunde inte få ett nytt eftersom jag var tvungen att lämna det i Thailand (man tar inte gärna med explosiva lithiumbatterier på flygplan...), så jag kunde inte få ett nytt. Summa summarum skulle Macbooken kosta uppåt 14.000 kr att återställa till originalskick, så den fick säljas som skrot och jag köpte istället en PC-laptop for 4.000 kr som jag skriver på nu. Förutom att vara snabbare än min Macbook Pro, så kostar den i jämförelse peanuts att reparera om något går sönder. Men den tickar på.

Applecare är inte precis billigt heller, så det är inte alla som har råd att lägga till vare sig det eller någon annan försäkring när man redan lagt ut trettio papp på en dator.

Macbook Pro:n är långt ifrån den enda defekta Macen jag haft i min ägo. Skulle väl säga att av de tjugotalet Macar jag ägt genom livet så har två tredjedelar fungerat klanderfritt. Det är lite lågt och säkert lite otur, men ändå en helt okej siffra om jag tittar på de tusental Macar jag reparerat genom åren. På PC-sidan när jag jobbade som tekniker så hade vi ungefär samma felprocent. Macarna klarade sig dock längst ifråga om rent slitage.

Kontentan är alltså att windowsmaskiner är att föredra eftersom deras användare väljer att laga sin datorer själva? Men jag blir väl inte automatiskt en DIY'are om jag skaffar en windowsbaserad maskin?

Nejdå, du kan köpa en Windowsbaserad maskin utifrån samma förutsättningar/specar som en Mac och köra på utan att behöva mecka eller vara expert, förutom vad man behöver kunna för att få en DAW att funka. I vilken mån man därifrån har det lättare med en Mac eller med en PC kan nog vara hugget som stucket, och personligen hade jag nog valt den maskin/OS som känns bäst att jobba i och som man har råd med. Mac OSX är överlag något enklare att använda, särskilt om du använder iPhone och diverse "digital hub" tillbehör. Allt lirar helt enkelt lite bättre ihop och krånglar mindre. Men om du ska använda datorn som renodlad DAW så är det mer en fråga om ekonomi och smak idag än vilken av plattformarna som ger mest prestanda och är mest stabil.

Apple är en av världens största datortillverkare. Varje modell finns i fantastiskt många exemplar. Det borde rimligtvis vara lika enkelt att hitta reservdelar till en av deras modeller som till exempel Toshibas laptops.

Det är tyvärr både dyrare och svårare att få tag i reservdelar till Mac. Du kan kolla själv - gör en sökning på moderkort till en Mac Pro på ebay och du får upp EN träff... Apple tillåter inte försäljning av vissa delar och inte heller tredjepartstillverkning. När det gäller delar till Macbook så är utbudet bättre pga en högre omsättning av reservdelar, men fortfarande dyrt. I fallet PC så behöver du inte ens leta, det är bara att gå in i en välsorterad PC-butik och köpa ett nytt kort. Mitt Sandybridge moderkort gav jag 1200 spänn för, nytt. Tredjepartstillverkningen och de extremt höga omsättningen av reservdelar gör att det är lätt att få tag i och billigt att köpa.

En sån fatal miss av Apple. Men borde man inte ha hört talas om det här?

Jag minns snacket för några år sedan om Agere-chipseten . Någon tillverkare av firewire-ljudkort hävdade att det var fel på chipseten, Apple och Agere svarade att det var undermåliga drivrutiner som var problemet. Hur det än var löste sig det där till slut.

Nu har jag inte hängt på Studios forum på ganska länge, men det låter ju rimligt. Men sådär är det ju alltid, det dyker upp kompatibilitetsproblem för vissa modeller och tillverkarna skyller på varandra. Jag tycker mest synd om min kompis som inte har råd att köpa en ny Mac och som jag, trots allt meckande med Mac i över tjugo år inte har kunnat hjälpa. Vid det här laget efter att av ekonomiska skäl ha bytt till PC så har jag börjat glömma en hel del också, dags att köpa en Mac lol.

Så du menar att Apples produkter är mer stryktåliga än andra datortillverkares modeller? Och att de håller högre byggkvalitet?

Ja, det skulle jag nog påstå vad det gäller komponenter som skal, knappar, tangentbord, kontakter och så vidare. Vad det gäller moderkort, minnen, processorer etc så är tillverkning och kvalitet i stort sett densamma som för motsvarande PC-byggen, vilket leder till i stort sett samma felprocent i tillverkningen. Skillnaden här är att om ett moderkort havererar i en Macbook och du inte är täckt av garanti och Applecare, så har du betydligt svårare att få tag i reservedelar till rimliga priser än till en PC-laptop.

Det missade jag helt.

Det står en LOL-smiley efter rådet att köpa en PC :) Men om jag var oklar - den som känner mig och min historia med Mac skulle garva högt av att höra mig rekommendera någon att köpa en PC. Under många år närmast hatade jag PC, och hade fog för det. Operativet var skit och byggena undermåliga, framförallt i fråga om hållbarhet och kompatibilitet. Men det har blivit avsevärt bättre, och idag anser jag att om man inte har råd att köpa en Mac, med allt vad det innebär i förstagångsköp, försäkring etc, så är en PC definitivt ett hållbart alternativ. I synnerhet om man har fallenhet för att mecka lite och bygga själv, eftersom man då kan få motsvarande elller bättre prestanda för i jämförelse en spottstyver.

Och det gäller väl troligtvis motsvarande välbyggda windowsmaskiner, eller?

Absolut. Man får leta lite mer efter välbyggda och för DAW lämpliga PC, men de finns.

Utförlig och intressant diskussion det här och nu blir jag än mer tvestjärtad till om 20K verkligen kommer gå till MAC's ringhörna. Att behöva köpa ett externt ljudkort för att få grejerna att prestera straxt ovanför "bas-projekt" är ingen option, då kan det kvitta helt och hållet

Men efter att ha jobbat på ett företag som utvecklar både hård och mjukvara vet jag att det blir en jäkla skillnad hur dessa interagerar jämfört med en produkt där komponenter och mjukvara är tillverkade av olika leverantörer och utvecklare vilket renderar en större chans att grejerna funkar "sådär" eller inte alls. ( som i PC-fallet när man bygger egen dator). Så jag får en känsla av att MAC rent flödesmässigt fungerar mer strömlinjeformat.. men är det värt pengarna?

Efter det att jag bestämt mig för att skaffa en Laptop och att ha letat en PC variant som motsvarar den senaste MBP kostar den med "nya generationens" Quadprocessor mellan 15 - 33.000- beroende på leverantör.

Problemet är att processorn fortfarande är så nya att nästan ingen har någon sådan dator på hyllan.

Dessutom går det inte att gå in i en valfri datoraffär och fråga någon säljare om prestandan för musikbruk, de flesta läser ju bara innantill på datorspecen och säger med ett försäljarslickat leende att " jodå, det funkar perfekt med den här datorn / ett bra köp / mycket för pengarna..m.m"

Finns det någonstans information att fördjupa sig i som är värt namnet och som är hyffsat objektiv ?

hmmm..MBP'n är ju jävligt snygg åtminstone :)

Utförlig och intressant diskussion det här och nu blir jag än mer tvestjärtad till om 20K verkligen kommer gå till MAC's ringhörna. Att behöva köpa ett externt ljudkort för att få grejerna att prestera straxt ovanför "bas-projekt" är ingen option, då kan det kvitta helt och hållet

Men efter att ha jobbat på ett företag som utvecklar både hård och mjukvara vet jag att det blir en jäkla skillnad hur dessa interagerar jämfört med en produkt där komponenter och mjukvara är tillverkade av olika leverantörer och utvecklare vilket renderar en större chans att grejerna funkar "sådär" eller inte alls. ( som i PC-fallet när man bygger egen dator). Så jag får en känsla av att MAC rent flödesmässigt fungerar mer strömlinjeformat.. men är det värt pengarna?

Efter det att jag bestämt mig för att skaffa en Laptop och att ha letat en PC variant som motsvarar den senaste MBP kostar den med "nya generationens" Quadprocessor mellan 15 - 33.000- beroende på leverantör.

Problemet är att processorn fortfarande är så nya att nästan ingen har någon sådan dator på hyllan.

Dessutom går det inte att gå in i en valfri datoraffär och fråga någon säljare om prestandan för musikbruk, de flesta läser ju bara innantill på datorspecen och säger med ett försäljarslickat leende att " jodå, det funkar perfekt med den här datorn / ett bra köp / mycket för pengarna..m.m"

Finns det någonstans information att fördjupa sig i som är värt namnet och som är hyffsat objektiv ?

hmmm..MBP'n är ju jävligt snygg åtminstone :)

Det är helt klart ett argument att datorn tillverkas av en och samma tillverkare (även om det i fallet Apple även där rör sig om ganska många tillverkare under samma tak).

Tyvärr har de flesta Macförsäljare, iaf enligt min erfarenhet, noll koll på musikbiten, och inte sällan har man stött på försäljare med kunskaper på Siba-nivå.

Nu vet jag inte var du håller hus, men Fredrik Frostengren på Kullander i Malmö har bra koll på både Mac och musik, efter att tidigare ha jobbat i ganska många år i musikaffär. Hör med honom.

Annars är det tyvärr nog mest forum som gäller. Kolla runt lite på http://www.99.se/ och http://www.99musik.se/. Varnar dock på förhand för rabiata Mac-fantaster. Har aldrig riktigt fattat det där... Har alltid kallat mig Mac-fantast och är det fortfarande trots att jag numera bara kör PC, men vem fan bryr sig om vilken dator folk kör eller vill köra?

Jo, MB Pro är en läcker maskin, och blir bara snyggare för varje ny modell. Sist jag kollade på den så hade den dock alldeles för hög native upplösning för en 17", så allting blev jätteplottrigt. Vet inte om det fortfarande är så.

Edited by Bodhi

Att behöva köpa ett externt ljudkort för att få grejerna att prestera straxt ovanför "bas-projekt" är ingen option, då kan det kvitta helt och hållet

Vet inte om du syftar på Wwindows eller OS X här.

I OS X är det mycket små prestandaskillnader mellan inbyggt och externt ljudkort. Brukar köra buffer på 32 eller 64 samples i Logic och Reason oavsett vilket ljudkort jag använder.

Det är helt klart ett argument att datorn tillverkas av en och samma tillverkare (även om det i fallet Apple även där rör sig om ganska många tillverkare under samma tak).

Tyvärr har de flesta Macförsäljare, iaf enligt min erfarenhet, noll koll på musikbiten, och inte sällan har man stött på försäljare med kunskaper på Siba-nivå.

Nu vet jag inte var du håller hus, men Fredrik Frostengren på Kullander i Malmö har bra koll på både Mac och musik, efter att tidigare ha jobbat i ganska många år i musikaffär. Hör med honom.

Annars är det tyvärr nog mest forum som gäller. Kolla runt lite på http://www.99.se/ och http://www.99musik.se/. Varnar dock på förhand för rabiata Mac-fantaster. Har aldrig riktigt fattat det där... Har alltid kallat mig Mac-fantast och är det fortfarande trots att jag numera bara kör PC, men vem fan bryr sig om vilken dator folk kör eller vill köra?

Jo, MB Pro är en läcker maskin, och blir bara snyggare för varje ny modell. Sist jag kollade på den så hade den dock alldeles för hög native upplösning för en 17", så allting blev jätteplottrigt. Vet inte om det fortfarande är så.

Bor i sthlm och det stämmer säkert som du säger: att bara för att säljaren står i en MAC-store tror man att de automatiskt kan allt om musik / grafik hantering på hög professionell nivå... jag har faktiskt erfarit det de här dagarna jag letat runt... måste däremot skämmas lite efter att ha sett att man får en mycket fetare PC dator för samma pengar.. läste inte beteckningen på processorn när jag sa att de inte "finns på hyllan".. vilket de gjorde.

Men.. det är ju en MAC-tråd så jag ska hålla mig till ämnet.

Full HD på en 15 tum blir väldigt smått och jag tänker som så att man i det läget att man måste ha större upplösning använder en extern skärm.. MAC'en har ju iallafall i de nyaste modellerna ett par väldigt trevliga skärmlägesväljare som är snabba att fastna för.. tänker på sidoscrollen och läget där man zoomar ut fönstrena för att få översikt.

Vet inte om du syftar på Wwindows eller OS X här.

I OS X är det mycket små prestandaskillnader mellan inbyggt och externt ljudkort. Brukar köra buffer på 32 eller 64 samples i Logic och Reason oavsett vilket ljudkort jag använder.

Ja, jag syftar på om OS X är ett par snäpp vassare än de alternativ man i 99% får i en Windows maskin.. kan man dra runt ett halvstort projekt i Cubase utan att behöva släpa med sig ett halvt ton externa ljudalstrande enheter är det ju guld värt..

32 samples är riktigt duktigt imponerande om det gäller den inbyggda drivisen.. Kan du ha fler än 1 Spectrasonics Omnisphere igång oxå är det en given vinnare... ;)

Edited by Lundin

Jag trodde tråden handlade om MacBook (numera icke existerande modell) eller MacBook Pro - så då är svaret enkelt eftersom bara Air och Pro finns kvar ;)

Ja, jag syftar på om OS X är ett par snäpp vassare än de alternativ man i 99% får i en Windows maskin.
Yes, man får tycka vad man vill om "den där hutlöst överprisade PC:n med äppellogga" men OS X har ett försprång över Windows när det gäller ljudkärnan. På PC-sidan får man aldrig låg latency utan att behöva ett kort med äkta ASIO.

Ett integrerat ljudchip, som i Windows XP behöver 40ms latency utan att resultera i dropouts, tickar på med 2-3ms latency med CoreAudio i OS X.

Sidoscroll och gestures funkar grymt på macen, på min PC så verkar alla sådana finesser funka bara när PC vill och inte när jag har behov av funktionen... Ett klart plus om man vill vara mobil.

Jag trodde tråden handlade om MacBook (numera icke existerande modell) eller MacBook Pro - så då är svaret enkelt eftersom bara Air och Pro finns kvar ;)

Yes, man får tycka vad man vill om "den där hutlöst överprisade PC:n med äppellogga" men OS X har ett försprång över Windows när det gäller ljudkärnan. På PC-sidan får man aldrig låg latency utan att behöva ett kort med äkta ASIO.

Ett integrerat ljudchip, som i Windows XP behöver 40ms latency utan att resultera i dropouts, tickar på med 2-3ms latency med CoreAudio i OS X.

Jag skulle inte kalla dem hutlöst överprisade, snarare PC för besynnerligt billiga... Har man varit och rotat innanför skalet på en Macbook Pro blir man rent förundrad över den urmakarteknik som huserar där. Sist jag gav mig på att reparera en behövde jag använda lupp... Priserna är väl okej, lite dyra men inte helt uppåt väggarna i relation till den teknologi som finns där. Om man bara jämför priser på vilka komponenter de innehåller ifråga om CPU, minnen och diskar så ser det väldigt dyrt ut i jämförelse med motsvarande PC, men tittar man på själva bygget, skalet, materialvalen och så vidare så blir det uppenbart att man särskilt när det gäller PC-laptops i de allra flesta fall har tagit fram betydligt billigare konstruktioner. Jag skulle inte dänga runt med min nuvarande PC-laptop som jag gjorde med min förra Macbook Pro, som trots det havererade moderkortet ändå överlevde att åka jorden runt under några år.

Det jag tycker är synd med Mac är just att det är såpass dyrt och svårt att få tag i reservdelar. Hade det inte varit det så hade jag inte haft några problem med att lägga upp initialkostnaden, ja om jag nu hade haft den lol. Datorer går sönder, shit happens, "brorsan backade över den med bilen", och när man gjort en såpass kostsam investering så vill man - i alla fall om man är jag - kunna meka med den själv och byta delar billigt.

Mac har ju, ända sedan -84, varit mediadatorer. Macintosh lanserades genom att man visade hur man kunde rita med musen. PC är och förblir kontorsmaskiner. Den dag det finns ett homogent och motsvarande lika universalt mediastöd inbyggt i alla PC, den dagen kommer Apple att få det tuffare. Men det ligger nog väldigt långt fram i tiden, om det ens kommer. Windows har fortfarande inte by default ens ett stöd för mail, kalender och liknande, du måste först ladda hem Windows Live via en för nybörjaren säkerligen obskyr länk i WIndowsmenyn. Man fortsätter att som i alla tider apa efter Apples geniala lösningar, men ligger alltid steget efter. I mitt tycke är Windows 7 det första ordentligt fungerande operativet för mediaproduktion - hur länge har inte OS X varit detsamma?

Men jag är glad för Win 7 och mina PC-byggen, för utan dem hade jag faktiskt knappt ens haft råd med en dator idag.