Jump to content
Annons

Störsignaler från phono 2 (turntable-RIAA)+jord

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Jag har ett E-mu 1616 ljudkort. Det är ett par år sedan jag installerade det. Jag har ett svagt minne av att man vid installationen skulle välja om man på baksidan skulle använda Dock In Line 2 (balanserad linjenivå) från instrument eller phono-ingången (RIAA-ingång från skivspelare+jordskruv). Jag är alltså inte alls säker, så har någon annan här ett E-mu 1616-ljudkort och kommer ihåg OM man skulle välja då?

Senare har jag läst att ljudkortet självt ska känna av om man har kopplat skivspelare till RIAA (phono) + jordskruven (sladd) till ljudkortet, eller om man använder Dock In Line 2 som ju är en vanlig instrumentingång. Man kan alltså inte ha i både och samtidigt, trots att det är två helt olika stereoingångar. Kan det vara så att jordskruven måste få en sladd för jordning, för att inte störa ÄVEN när jag använder det "vanliga" telejacket Dock In Line 2? Lite långsökt kanske...

Vad är då problemet? Jo, jag har märkt att Dock In Line 2 ELLER RIAA-ingången ligger med störbrus och knaster i bakgrunden och stör t.ex. Mic/Line A, Mic/Line B, Waves Out och Dock In Line 1, vilket syns på mätaren i PatchMix (vilket är mjukvarumixern för E-mu 1616-ljudkortet). Och detta trots att INGEN kabel var kopplad till Dock In Line 2 eller RIAA-ingången! Varför jag inte vet om det är Dock In Line 2 eller RIAA-ingången som stör, beror på att det inte syns i PatchMixern, det står ju bara "Dock In 2" där (oavsett om det är Tele-uttagen eller Phono-uttagen som används (de dubblerar ju)).

Det jag fick göra för att temporärt lösa problemet var att i PatchMixern välja "Delete Insert/s" för Dock In Line 2. Det var inga kablar kopplade till Mic/Line A, Mic/Line B heller vid det aktuella tillfället, men DE låg minsann inte alls och störde Dock Line In 1, som var det enda stereopar/ingång jag hade inkopplat vid tillfället.

FRÅGOR ånyo:

1) Skulle man vid installationen av E-mu 1616 välja om man skulle använda Dock In Line 2 Teleuttag eller RIAA-ingången?

2) Turntable Ground kallas ju den lilla skruven vid skivspelaringången. Ska jag ansluta den ÄVEN om jag använder Dock In Line 2 (och inte RIAA - turntable inputs)?

😮

:musik

Annons
Posted

Nu vet jag inget om det ljudkortet specifikt, men jag skulle tro att du ska använda jordskruven oavsett hur du kopplar. Det låter dock lite konstigt att koppla en grammofon någon annanstans än till en RIAA-ingång, eftersom ju RIAA-filtret behövs för att ljudet ska låta som det ska (d v s om man inte har en grammofon med inbyggt RIAA-filter...).

Guest musik
Posted (edited)
Nu vet jag inget om det ljudkortet specifikt, men jag skulle tro att du ska använda jordskruven oavsett hur du kopplar. Det låter dock lite konstigt att koppla en grammofon någon annanstans än till en RIAA-ingång, eftersom ju RIAA-filtret behövs för att ljudet ska låta som det ska (d v s om man inte har en grammofon med inbyggt RIAA-filter...).

Hur använder jag jordskruven? Det står ingenting om det. Ska jag alltså koppla en tunn tråd till den? Men var ska jag sätta andra änden? Anslutet till metall/element? Då måste den vara riktigt lång, det finns inget i närheten.

Hmm... 😮 ...kan det vara så att orsaken till mina brus, knaster ibland med detta ljudkort, som jag skrivit om i en annan tråd, just beror på att det inte är jordanslutet? Det kanske inte har så mycket att göra med att jag hade i alla kablar på en gång, vilket jag trodde först. Problemen lättade ju när jag bara hade i en enda kabel åt gången, men det kanske det gör även om det är "jordfel"? Ju fler kablar anslutna, ju mer problem med jord i form av brus, brum och knaster kanske?!

🙂

Edited by musik
Guest musik
Posted
Det låter dock lite konstigt att koppla en grammofon någon annanstans än till en RIAA-ingång, eftersom ju RIAA-filtret behövs för att ljudet ska låta som det ska (d v s om man inte har en grammofon med inbyggt RIAA-filter...).

På baksidan finns Balanserad Dock In 1L+1R, Balanserad Dock In 2L+2R och Phono 2L+2R + Turntable Gnd. Det är alltså sex stycken fysiska ingångar och en jordskruv. Men man kan bara använda ANTINGEN Dock In 2L+2R ELLER Phono 2L+2R. Var jag kanske lite otydlig?

I PatchMixern syns inte om jag kopplat till Dock In 2L+2R eller till Phono 2L+2R. Löste bruset som omotiverat låg och störde, med "Delete Insert Dock In 2".

Posted

Hur använder jag jordskruven? Det står ingenting om det. Ska jag alltså koppla en tunn tråd till den? Men var ska jag sätta andra änden? Anslutet till metall/element? Då måste den vara riktigt lång, det finns inget i närheten.

Till jordskruven kopplar man normalt en jordtråd som kommer ut från grammofonen. Den ska alltså inte kopplas till någon jordning utanför, utan den är tänkt för jordning av pickupen, för att få mindre brum därifrån...

Hmm... 😄 ...kan det vara så att orsaken till mina brus, knaster ibland med detta ljudkort, som jag skrivit om i en annan tråd, just beror på att det inte är jordanslutet? Det kanske inte har så mycket att göra med att jag hade i alla kablar på en gång, vilket jag trodde först. Problemen lättade ju när jag bara hade i en enda kabel åt gången, men det kanske det gör även om det är "jordfel"? Ju fler kablar anslutna, ju mer problem med jord i form av brus, brum och knaster kanske?!

😄

Med fler saker anslutna, så finns det förstås alltid större risk att få en jordslinga mellan några av dem - om de är ihopkopplade på andra ställen också. Ett exempel på en jordslinga, är om man kopplar in en extern effektburk till mixern. Då har man skärmningen i kabeln ut från Effect Send - och den går förstås till effektens ingång. Sedan har man en kabel från effektens utgång, som förstås också är skärmad - och kopplas till mixerns Effect Return. Det är där problemet uppstår, eftersom man har signaljord som går genom skärmen ut från mixern - och tillbaks till densamma. Om man då klipper av skärmen i returkablarna - alltså de som går tillbaks till Effect Return - i mixeränden, så har man fortfarande fullgod skärm hela vägen - men man bryter jordslingan som skapas när signaljordarna i Send och Return kopplas ihop via effekten.