Jump to content

Recommended Posts

Annons

Känns som jag skrivit romaner om denna låt redan på diverse ställen och om diverse versioner.

Du vet att jag gillar detta, men nu tänker jag gnälla lite på jessica och klippen på sången:

Hon sjunger inte alls speciellt bra i de lägre tonerna. transponera upp hela skiten kanske ?

Ibland känns klippen med henne lite pang tjoff-poff inklippta. prova att köra fade i större utsträckning.

hon sjunger JÄTTEbra ljust...men inte lika bra på de mörkare tonerna.

😄

Låttitel: Mörker

Uppladdad av: Dividend

Uppladdad: 18 Jun 2007

Kategori: Folkmusik/World Music

Den här låten skrevs melodin för 5-6 år sedan, och sen tog det 5 år att hitta sångare, och ett halvår att mixa... 😉

Vad anses om låt och mix?

Klicka här för att ladda ned filen

Hej!

Oj, vad pampigt! Såna här låtar hör man inte varje dag.

Mixen: jag tycker allt ligger lite för utsmetat, lite för långt borta.

(Jag lyssnar i små datorhögtalare.)

Sången: Mestadels ok. Lite för högt tonläge tycker jag. Jag är

ingen sångexpert, men så uppfattar jag det. Det är inte helt rent

hela tiden. Det låter lite ansträngt ibland, men det är också en

fråga om genre. Vissa stavelser (de tonmässigt låga) tenderar

att försvinna (en komprimeringssak?).

Manskören är kul. Jag skulle vilja ha den högre och lite fler

instrument torra/nära, och lite mer intressant experimentellt

arrangemang. Men det är ju en smakfråga om hur man vill att det

ska låta.

Hälsningar

Pierre

Känns som jag skrivit romaner om denna låt redan på diverse ställen och om diverse versioner.

Du vet att jag gillar detta, men nu tänker jag gnälla lite på jessica och klippen på sången:

Hon sjunger inte alls speciellt bra i de lägre tonerna. transponera upp hela skiten kanske ?

Ibland känns klippen med henne lite pang tjoff-poff inklippta. prova att köra fade i större utsträckning.

hon sjunger JÄTTEbra ljust...men inte lika bra på de mörkare tonerna.

😱

JA, det blir nog till att göra en nyinspelning och så, nån gång 😆 mix4 får avsluta detta försök.

(Problemet att transponera med klassiska instrument är att de kan hamna utanför sitt intervall.)

Hej!

Oj, vad pampigt! Såna här låtar hör man inte varje dag.

Mixen: jag tycker allt ligger lite för utsmetat, lite för långt borta.

(Jag lyssnar i små datorhögtalare.)

Sången: Mestadels ok. Lite för högt tonläge tycker jag. Jag är

ingen sångexpert, men så uppfattar jag det. Det är inte helt rent

hela tiden. Det låter lite ansträngt ibland, men det är också en

fråga om genre. Vissa stavelser (de tonmässigt låga) tenderar

att försvinna (en komprimeringssak?).

Manskören är kul. Jag skulle vilja ha den högre och lite fler

instrument torra/nära, och lite mer intressant experimentellt

arrangemang. Men det är ju en smakfråga om hur man vill att det

ska låta.

Hälsningar

Pierre

Hej!

Komprimeringssak? Vad är det? 😱 Torrare och nära instrument. Kanske det. Jag har fått så många förslag på hur saker och ting skall ändras (ofta motsägelsefulla förslag) så jag vet inte. Men att någon/några sticker ut, som du vill, kan tänkas...

Tack för lyssningen!

• 3 weeks later...

😕 Jag Är djup imponerad över att du har jobbat så länge med låten och har hållit den vid liv över sån lång tid starkt jobbat

Låten då låter svenskt/irländskt Epic en svensk sagan om ringen typ drömskt

Bra jobbat låter relativt äkta för jag förmodar att du inte har en symfoniorkester till hands 🤪

Mvh

😆 Jag Är djup imponerad över att du har jobbat så länge med låten och har hållit den vid liv över sån lång tid starkt jobbat

Låten då låter svenskt/irländskt Epic en svensk sagan om ringen typ drömskt

Bra jobbat låter relativt äkta för jag förmodar att du inte har en symfoniorkester till hands 😛

Hehe, tack skall du ha! Nej, nån riktig orkester har jag inte hyrt in ÄN 😆

• 2 weeks later...

Låter bra. Lite kakafonivarning på det dock. Blir för mycket typ. Själv så skulle jag nog komprimera sången mer. Alltså väldigt mycket mer. Men då krävs det att du får klippa bort alla "tysta" partier så man får helt kliniskt ren sång.

Mysig låt, men lite rörigt. Bra jobbat!

Hehe lyssna isf på Creek Marys Blood med Nightwish, du kommer att känna igen det:) då använder dom bara orkester

Antar att låtarna liknar varandra eftersom båda har det här storslagna, episka med lite natur-känsla

Edited by Angelflame
Hehe lyssna isf på Creek Marys Blood med Nightwish, du kommer att känna igen det:) då använder dom bara orkester

Låter intressant... ALltså jag gillar hårdrock, men inte mycket av det jag hört av dem.

HAr du MSN?

Komprimeringssak? Vad är det? 😕

Jo, eftersom vissa staveler i sången är låga jämfört med andra, skulle

(mer) komprimering av sången ge en jämnare sång.

(Bättre sent svar än aldrig...)

Låten:

Vacker början - som en morgon

Det är svensk folk med irlänsk ton - Py Bäckman kommer upp i tankarna

Manskören är bra

Mäktig och samtidigt finstämd låt

Mix:

Jag kan ingenting om mixning så jag ska egentligen inte säga något

men det är något med sången - skulle vilja höra orden tydligare

• 2 weeks later...
Låten:

Vacker början - som en morgon

Det är svensk folk med irlänsk ton - Py Bäckman kommer upp i tankarna

Manskören är bra

Mäktig och samtidigt finstämd låt

Tackar!

Mix:

Jag kan ingenting om mixning så jag ska egentligen inte säga något

men det är något med sången - skulle vilja höra orden tydligare

Ja, det är något där ja... För mycket reverb på sången tyckte många...

Hur har du spelat in manskören?

Har du hyrt in en kör eller har du gjort på något annat sätt?

Är själv intresserad av att spela in mäktiga körer och vet inte om det går på något annat sätt att få till soundet än att hyra in en kör.

Hur har du spelat in manskören?

Har du hyrt in en kör eller har du gjort på något annat sätt?

Är själv intresserad av att spela in mäktiga körer och vet inte om det går på något annat sätt att få till soundet än att hyra in en kör.

Kören i detta stycket är en blandning av två pluggar.

För att få det verkligare kan du spela in dig själv 20 ggr sjungandes samma sak t ex.... Hyra in en kör blir dyrt...

• 2 weeks later...
Låter bra. Lite kakafonivarning på det dock. Blir för mycket typ. Själv så skulle jag nog komprimera sången mer. Alltså väldigt mycket mer. Men då krävs det att du får klippa bort alla "tysta" partier så man får helt kliniskt ren sång.

Det här med rörigheten i mina låtar (som jag INTE hör själv), vissa till och med säger att det grötar till sig. Frågan är om man skall anpassa sig till andra eller fortsätta i samma spår.... (Medhåll om komprimering dock)

Jag menar ju att om man tycker det låter rörigt, får man lyssna igen. Jag tyckte MOzart lät rörig när jag var 6 år, första gången jag hörde honom

• 3 months later...

Väldigt bra låt! Härligt med riktig sång dessutom! Gillar hennes röst. Bra ljudbild och fyllig kör.

Bra jobb!

Det här med rörigheten i mina låtar (som jag INTE hör själv), vissa till och med säger att det grötar till sig. Frågan är om man skall anpassa sig till andra eller fortsätta i samma spår.... (Medhåll om komprimering dock)

Jag menar ju att om man tycker det låter rörigt, får man lyssna igen. Jag tyckte MOzart lät rörig när jag var 6 år, första gången jag hörde honom

Ja, det är med rörigheten tror jag ligger i kompositionen och instrumenteringen. Vilka intrument du väljer och var i frekvensregistret du lägger stämmorna. Hamnar de i samma register så grötar det lätt ihop sig, speciellt om de har olika rytmer. En stor del av mixningen gör man redan när man komponerar låten genom att sprida ut stämmorna och välja intrument som passar bra ihop. Sådant har iaf jag börjat tänka på och jag har märkt en klar skillnad i mina låtar.

/Memphis

Ja, det är med rörigheten tror jag ligger i kompositionen och instrumenteringen. Vilka intrument du väljer och var i frekvensregistret du lägger stämmorna. Hamnar de i samma register så grötar det lätt ihop sig, speciellt om de har olika rytmer. En stor del av mixningen gör man redan när man komponerar låten genom att sprida ut stämmorna och välja intrument som passar bra ihop. Sådant har iaf jag börjat tänka på och jag har märkt en klar skillnad i mina låtar.

Detta har du ju alldeles rätt i nu när jag lyssnar på låten igen. Finns en hel del att ändra på vad gäller det, sånt som jag inte hörde alls när jag gjorde den "färdig" (blir den nånsin det? 😉. Därav min kommentar med mozart ovan 😛

Detta har du ju alldeles rätt i nu när jag lyssnar på låten igen. Finns en hel del att ändra på vad gäller det, sånt som jag inte hörde alls när jag gjorde den "färdig" (blir den nånsin det? 😆. Därav min kommentar med mozart ovan 😱

Tackar! 😆

Att ta en paus från sin låt ett tag är väldigt nyttigt. Då hör man plötsligt saker man inte tänkt på när man satt o gjorde låten. Samma som när man ritat en teckning. Gör jag iofs väldigt sällan längre.. 🙂

Också att höra andras kommentarer ger ofta en annan syn på sin låt vilket också leder till att man hör saker annorlunda. Tycker jag iaf.

Bra låt iaf. 🙂

/M

• 2 weeks later...
Att ta en paus från sin låt ett tag är väldigt nyttigt. Då hör man plötsligt saker man inte tänkt på när man satt o gjorde låten. Samma som när man ritat en teckning. Gör jag iofs väldigt sällan längre.. :rolleyes:

Också att höra andras kommentarer ger ofta en annan syn på sin låt vilket också leder till att man hör saker annorlunda. Tycker jag iaf.

Bra låt iaf. 😉

Jupp, det är ju fördelen med att slänga upp den på ställen som det här 🙂 Tack för lyssning och kommentar!

Låten är bra, men ordinär.

Bra arrangemang och jag håller med några däruppe om att kompet bör "lyftas fram" (populärt uttryckt) lite.

Jag störs också av det syntetiska plast-soundet, ty min konservativa hjärna kanske är van att höra stilen med genuina akustiska instrument.

Annars, en väldigt musikaliskt fint gjord låt.

Jag störs inte av sångens låga toner.

Jag vill precisera mitt uttryck ordinär: Det påminner om vad som helst på radion och låten behöver framföras mer överraskande. Personligen saknar jag vettig "rost" i låten men detta begrepp löper stor risk att hamna i facket: Smaksak.

Jag är imponerad ! Fint att kunna göra en sådan låt och jag hittar inte så bra i sidorna här så ett betyg sätts här och det är en stjärnklar 5:a.

(En liten not: Ni som kritiserar och kommenterar här så öppenhjärtigt och bra, gå in på siten 'Vi Musiker' och blås lite fart på de tama kommentarerna där, det behövs! Hoppas jag inte skrivit något dumt nu).

Jag störs också av det syntetiska plast-soundet, ty min konservativa hjärna kanske är van att höra stilen med genuina akustiska instrument.

Ja kan störa mig av att det är svårt att (än så länge) få något som kommer i närheten av perfekt orkesterljud på Operan 😄

Annars, en väldigt musikaliskt fint gjord låt.

Jag störs inte av sångens låga toner.

Jag vill precisera mitt uttryck ordinär: Det påminner om vad som helst på radion och låten behöver framföras mer överraskande. Personligen saknar jag vettig "rost" i låten men detta begrepp löper stor risk att hamna i facket: Smaksak.

Jag är imponerad ! Fint att kunna göra en sådan låt och jag hittar inte så bra i sidorna här så ett betyg sätts här och det är en stjärnklar 5:a.

Tack så hemskt mycket!1§

(En liten not: Ni som kritiserar och kommenterar här så öppenhjärtigt och bra, gå in på siten 'Vi Musiker' och blås lite fart på de tama kommentarerna där, det behövs! Hoppas jag inte skrivit något dumt nu).

Vad är länken dit?

Per

Dividends kommentar:

Ja kan störa mig av att det är svårt att (än så länge) få något som kommer i närheten av perfekt orkesterljud på Operan 😄

Flizzaffs kommentar:

Jag vill poängtera att det är ytterst lite som stör i plastighet, då ibland något klaviatur-instrument hörs lite mer solo. Ingen katastrof alltså, ty jag har på diverse musik-siter hört skräckexempel.

Edited by Flizzaff