Jump to content
Annons

Musik makare!


FiGurT

Recommended Posts

Men den som frågade hade visst snöat in sig på leksaksprogamet Fruity Loops 😆..

Nu är du nog ute på lite hal is här...

FL kanske var ett leksaksprogram när det kom ut i sina första versioner men om du testat

version 7 (vilket jag antar att du gjort eftersom du "vågar" använda den synonymen) skulle jag

vara väldigt intresserad av att veta vad det finns i andra DAW-program som inte är möjligt i FL???

Enligt tidningen Studio fick FL ett mycket bra betyg, t.o.m. bättre än Cubase om jag inte minns fel,

vilket jag också tycker det förtjänar. Det är användarvänligt och det ingår en hel del "grundljud" att

inleda sina experiment med. Det stöder allt man kan tänkas behöva förutom mac i dagens läge.

😊

Du må ha rattat dina mixerbord sen 1500-talet om du så vill men det är bara till din egen förlust om

du inte inser möjligheterna/fördelarna med nutidens teknik. Inget illa menat där men man skall inte

bli för enkelspårig och fastna i något traditionsträsk om man inte vill det med flit förstås.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gullig text. Funkar säker hemma hos 10åringarna eller på ett lågstadiedisco(alltså inget illat menat utan mer menat som trolig målgrupp).

Vi har inte fåt någon som hellst information om hur det skall låta. Skall det vara en akustiskt låt med massa gitarrer eller skall det vara en trans låt?

Om jag skall vara ärlig så tror jag du får det svårt att hittta någon som helt gratis skriver en låt utifrån din text. Alltså, spelain musik, arrar, sjunger, mixar och mastrar.

Men givetvis fins det säkert någon vänlig som gör jobbet åt dig gratis, men han / hon blir nog svår att hitta.

Som någon nämde kanske du själv skall göra en liten skiss på det hela, så vi har nått att gå på så att säga.

Du sa jue själv att du andvänt FL, så varför inte skissa lite o sjunga lite?

Sedan om du kör fast så kommer du hit så skall vi nog kunna hjälpa dig med det.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gullig text. Funkar säker hemma hos 10åringarna eller på ett lågstadiedisco(alltså inget illat menat utan mer menat som trolig målgrupp).

Vi har inte fåt någon som hellst information om hur det skall låta. Skall det vara en akustiskt låt med massa gitarrer eller skall det vara en trans låt?

Om jag skall vara ärlig så tror jag du får det svårt att hittta någon som helt gratis skriver en låt utifrån din text. Alltså, spelain musik, arrar, sjunger, mixar och mastrar.

Men givetvis fins det säkert någon vänlig som gör jobbet åt dig gratis, men han / hon blir nog svår att hitta.

Som någon nämde kanske du själv skall göra en liten skiss på det hela, så vi har nått att gå på så att säga.

Du sa jue själv att du andvänt FL, så varför inte skissa lite o sjunga lite?

Sedan om du kör fast så kommer du hit så skall vi nog kunna hjälpa dig med det.

Mmm... men han kanske inte har FL själv, han kanske bara har en text att utgå ifrån och tyckte i första läget att FL verkade ok. Därför skrev han så?! När det gäller texten så fattar jag ingenting, men jag är ju inte 10 år...

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är en låt som alla andra konstiga låtar? all ny musik numera som går på radion är ju fan svår o förstå sig på. Gärna körs låten i trance, fast det splar ju ingen roll. VArför jag nämnde F L var det att de 2 senaste sommarplågorna har använt sig av det. (basshunter och laser)

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
En liten fulinglåt. 😕
ni kan ju prova sjunga sj? 🤪 Jag kan inte sjunga .. Låten ska bara vara allmänt FUL!

Passar inte det ihop..?

Hursomhelst så har jag själv Garageband, men kanske nån med FL ta melodi, bas, etc och köra igenom till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är en låt som alla andra konstiga låtar? all ny musik numera som går på radion är ju fan svår o förstå sig på. Gärna körs låten i trance, fast det splar ju ingen roll. VArför jag nämnde F L var det att de 2 senaste sommarplågorna har använt sig av det. (basshunter och laser)

Ok. Jag menar inte alls att texten är dålig, den är intressant även om det var en del begrepp jag inte greppade. "Bot" har jag läst mig till om vad det var för ett antal månader sedan, det var en detalj i ett språk eller nåt... Men jag glömde av det lika fort. Det är lite grand samma sak som att sjunga om en molekyl i ett spårämne. Men det funkar säkert. När det gäller FL så går det säkert skitbra, men är det ok med Cubase LE, för det har jag? Men att sitta dagtid när solen står i zenit tycker ingen pc om! Hur gör du när solen gassar? Fläkten i datorn går på högvarv. Egentligen skulle jag ha en stor golvfläkt också, men hur undviker man att få in det ljudet? Nån annan lösning?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gärna körs låten i trance, fast det splar ju ingen roll. VArför jag nämnde F L var det att de 2 senaste sommarplågorna har använt sig av det. (basshunter och laser)

Trance? Nej, jag vill hellre vara vaken och vara vid mina sinnens fulla bruk om jag ska komponera. Är det ett hinder för denna sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ok. Jag menar inte alls att texten är dålig, den är intressant även om det var en del begrepp jag inte greppade. "Bot" har jag läst mig till om vad det var för ett antal månader sedan, det var en detalj i ett språk eller nåt... Men jag glömde av det lika fort. Det är lite grand samma sak som att sjunga om en molekyl i ett spårämne. Men det funkar säkert. När det gäller FL så går det säkert skitbra, men är det ok med Cubase LE, för det har jag? Men att sitta dagtid när solen står i zenit tycker ingen pc om! Hur gör du när solen gassar? Fläkten i datorn går på högvarv. Egentligen skulle jag ha en stor golvfläkt också, men hur undviker man att få in det ljudet? Nån annan lösning?

Bot = Dator i programmet mIRC. mIRC är ett chattprogram och "boten" tar bort folk som spammar osv.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta nu inte musik´s inlägg på allt för stort allvar.

Föresten.

Det vorre jue en grej om vi gjorde ett forumsamarbete lite sådär på halvskoj.

Jag kan kilaiväg till studion lite senare idag o göra melodi, sedan läggerjag upp en wav här så får någon annan fixa resten.

Eller vad sägs?

Btw, så kanske det bör tilläggas att inte jag heller nyttjar Fl utan Ableton Live.

Det är jue trots allt även det ett program som man kan sättain toner i 😉😉😕😲😮

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att leka besswisser men kan garantera att FL aldrig någonsin kommerupp i samma klass som Ableton Live.

Men som sagt, det hänger på mig det.

Som jag tidigare sa, så kan du göra hur bra låtar som hellst i värdens sämsta program, men om du inte har kunskap så kan du knappt få det att låta halvbra i ett "proffs" program.

Det handlar alltså om vem som sitter bakom spakarna!

Jag lovar inget, men jag skall kika på en passande melodi till din låt.

Har enheldel annat att jobba med, men kanske hinner spelain någon snutt som någon anann kan byggavidare på.

Skickar en wav och en MIDI sen om det blir något av det hela!

Har du något önskemål? Skall det låta mjukt o gulligt eller hård o jävligt?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte för att leka besswisser men kan garantera att FL aldrig någonsin kommerupp i samma klass som Ableton Live.

Men som sagt, det hänger på mig det.

Som jag tidigare sa, så kan du göra hur bra låtar som hellst i värdens sämsta program, men om du inte har kunskap så kan du knappt få det att låta halvbra i ett "proffs" program.

Det handlar alltså om vem som sitter bakom spakarna!

Jag lovar inget, men jag skall kika på en passande melodi till din låt.

Har enheldel annat att jobba med, men kanske hinner spelain någon snutt som någon anann kan byggavidare på.

Skickar en wav och en MIDI sen om det blir något av det hela!

Har du något önskemål? Skall det låta mjukt o gulligt eller hård o jävligt?

Mjukt o gulligt / bas 😕

Jo, men det blev en ganska stor grej av att jag nämnde FL, jag förstår att det finns bättre, men som du sa.. finns det säkert de som är bättre i FL än vad du är i Ableton. Och samma är det ju med dig, du är säkert bättre med de än en del andra med FL.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en liten snabbis.

Var i studion o hämta lite midifiler som skulle skickas till en annan gosse.

Plottraner detta åt dig.

http://www.speedyshare.com/531708665.html

Som sagt är det nerplottrat på någon minut.

Tog mig inte ens tid att skruva ljudet mer än att ändra lite i en preeset.

Men i kväll kan jag nog leka lite me det.

Skall skrivaav texten osså o se om jag kan få det sjungvänligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså.

Du vill att någon gör hela låten ?

Jag kan prova att göra en skiss åt dig.

Även om jag var lite otrvlig i början din tråd så är jag faltist rätt snäll 😕

Får väl se om det blir nått ikkväll jag kan visa dig.

Funderar på om inte en voceoder skulle passa på sången din.

Blir jue så gulligt.

Nej, nu dax att lagamat!

Mendu.

Skaffa dig demot av FL så kan du jue leka själv.

Föresten, vad skall låtan använda till?

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Här är en liten snabbis.

Heh, här är då min lilla snabbis (till refrängen): http://www.speedyshare.com/529519693.html

Använd den gärna ifall du tycker det passar. Ackorden är F, C#, A#, A#m, G#, C. Kanske inte så trance-aktigt..? 😕

Edit: och kan jag få be er om att inte citera alla inlägg då ni svarar? Man hittar ju knappt de egentliga inläggen.

Redigerat av Jacke
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, med handen på hjärtat gjorde jag ett försök att påbörja nått till dig, men set drogiväg åt helt andra håll o jag fick 1000tals nya idér jag bara vara tvungen att prova sampla o miklamed i studion.

Lämnaröver stafettpinnen åt nästa man, du har iaf en början på nått!😕

mendu, du har jue hela versionen av FL?! varför skall vi göra allt åt dig?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, med handen på hjärtat gjorde jag ett försök att påbörja nått till dig, men set drogiväg åt helt andra håll o jag fick 1000tals nya idér jag bara vara tvungen att prova sampla o miklamed i studion.

Lämnaröver stafettpinnen åt nästa man, du har iaf en början på nått!😄

mendu, du har jue hela versionen av FL?! varför skall vi göra allt åt dig?

jag kan inte det, det är nått som nån av mina bröder släpat dit antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

blir lite fundersam varför jag blir citerad i samband med att vara snällare mot trådskaparen? Jag trodde jag backade dem....?

Det var inte meningen... 😄 Jag tyckte bara att det blev så onödigt aggrot rent generellt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bara som en liten parantes....utan att mena något illa alls:

Du vet att om du nu lägger upp texten här, och vill ha musik+melodi skriven, PLUS att man kan skriva om texten.....då blir du enbart medtextförfattare om låten nu skulle "slå igenom"......!

Den som gör låten kommer vara låtskrivare och möjligtvis medtextförfattare, och få merparten av upphovsrätten...medans du gissningsvis skulle hamna på 1/4 av upphovsrätten....typ....(om inget annat avtal sluts)! Men dessa siffror kan ju vara helt ointressanta i många fall....och upphovsrätten kan ju i sig vara helt ointressant om man inte har för avsikt att göra något som skall säljas / spelas på radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Raderade några onödiga inlägg och tog bort flera a4-långa långa citat på citat (några gånger upp till 8 citat i citat).

När man citerar något, behöver man inte citera hela diskussionen, endast det man svarar på. Och ligger inlägget direkt ovanför så behöver man ju inte citera alls. Det medför endast att övriga besökare får bläddra onödigt långt på sidorna och översiktligheten minskar.

Radera helt enkelt det överflödiga innan inlägget postas.

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
Raderade några onödiga inlägg och tog bort flera a4-långa långa citat på citat (några gånger upp till 8 citat i citat).

Tack för det! Det blev ju t.o.m. läsbart nu 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

blir lite fundersam varför jag blir citerad i samband med att vara snällare mot trådskaparen? Jag trodde jag backade dem....?

Det var inte meningen... 😏 Jag tyckte bara att det blev så onödigt aggrot rent generellt. 😲

Ah, ok 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Diaks (oregistrerad)
OJ

😮

😄

😄

Finner inte ord....

😆

Alltså:

Dom flesta "seriösa" alt proffesionella producenter använder sig

inte av FL...Dom kör antingen Cubase eller Logic. Visst finns det

de som kör både FL och Reason men som sagt de FLESTA kör

dom andra proggen...

Spana här:

Cubase 4

Logic Pro

Programmet är bara ett verktyg.. det låter knappast bättre i vare sig logic eller cubase om du är en dålig musiker.

Men säkert kul för dig att tro det.

Redigerat av Diaks
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Som aburman säger, jag tror det är en god idé att berätta mer. Jag skulle faktiskt inte tro att alla låtskrivare ens vet vad FL är för något och varför man ska göra låtarna specifikt just däri.

Den vi sökler ska kunna göra en helt ny melodi. F L används num,era av basshunter, laser osv. Det är ett program man gör musik i genom att lägga in toner vilket jag tror är det lättare för just denna låten.

LOL

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...