Jump to content
Annons

Kategorier för Låtkritik


Valdez

Recommended Posts

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Bra förslag! Känns som det kan ge en bra överskådlighet..

Skulle man kunna lösa det med

* Majkens trädförslag vid låtuppladdningen (motsvaras av genre-taggning)

* Mär moderator godkänt posten, skapas forumtråden och samtliga trådar från samtliga genrer hamnar i samma forum.

Då väljer man själv vy, antingen de samlade låtkritiken i forumet eller de uppdelade genrerna under menyvalet Låtar.

Själv vill jag slå ett slag för att ha ungefär samma genrer som nu i forumet, men tillåta undergenrer i menyvalet Låtar. Då är musiken grovt grupperad i forumet utefter vad för stil man gillar (utan att det blir för grötigt), samtidigt som man ges möjlighet att snöa in så mycket man vill om man går till Låtar.

EDIT: Små genrer som endast kommer få några enstaka uppladdningar kommer nog aldrig finnas, de blir bara förvirrande för den som lägger upp materialet. 😕

Låter ju bra! Så vad händer konkret nudå..Jobbar ni på detta eller finns det fler förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hm jag tycker inte vi skall ha några kategorier alls. Fast det är jag kanske rätt ensam om att tycka 🙂.

Nä men det kändes som det var mer driv i demoavdelningen när alla postades på samma ställe. Hur ensamt känns det inte att läsa "en användare läser denna tråd" 🙁 och inte alls upphetsande... 😕 eller säger det mer om min musikstil 🙂 .

Visst är ju risken att man missar några låtar som faller ur första sidan ,så att säga , innan man hinner höra att de fanns. Fast kanonlåtarna brukar man hitta ändå dock kanske ett halvår senare.

Eller varför inte dela upp låtarna i snabba och långsamma 🙂.

Tack och hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag tycker inte vi skall ha några kategorier alls. Fast det är jag kanske rätt ensam om att tycka 🙂 .

Nä men det kändes som det var mer driv i demoavdelningen när alla postades på samma ställe. Hur ensamt känns det inte att läsa "en användare läser denna tråd" 🙁 och inte alls upphetsande... 😕 eller säger det mer om min musikstil 🙂 .

Visst är ju risken att man missar några låtar som faller ur första sidan ,så att säga , innan man hinner höra att de fanns. Fast kanonlåtarna brukar man hitta ändå dock kanske ett halvår senare.

Eller varför inte dela upp låtarna i snabba och långsamma 🙂 .

Tack och hej!

Alla sätt är bra utom de dåliga brukar man säga...och faktum är att så som demopostningar såg ut förut var inte helt fel heller..man laddade upp sin låt och bestämde själv med några rader vad man tyckte att den musik man skapat tillhörde för stil, och det fungerade också.

Som det ser ut nu så ger Låtkritik lite förvirring..Kategorier och Låtkritik som inte hänger ihop liksom...men man hoppas ju på att ledningen ska få till en bra struktur utifrån den gamla idén.. som faktiskt fungerade bra i flera år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som det ser ut nu så ger Låtkritik lite förvirring..Kategorier och Låtkritik som inte hänger ihop liksom...

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar där, förklara gärna mer. Mvh,

Godmorgon!... :rolleyes:

Ja hur tänker jag egentligen…Om jag nu inte är helt ute och cyklar, och kanske tänker helt fel!

Har ju själv inte laddat upp någon låt sen låthanteringen gjordes om, men däremot har jag ju kollat och lyssnat på låtar och då vill man ju hitta dem på ett enkelt sätt!

Hänvisar då till dessa ord från dig till medlem i avd Låtkritik. https://www.studio.se/index.php?showtopic=38719

”I och med att vi har gjort om låthanteringen, tror jag att de flesta numera tittar i kategorierna

direkt och inte här i första hand. Använd gärna menyvalet Låtar så syns din låt bättre.”

Det här är väl en rad som kanske borde nitas i Låtkritik, för att få folk att förstå att i första hand posta där man först o främst tittar - alltså numer i Kategorierna..

Därför menar jag att Kategorier underavdelningar och låtkritik känns lite förvirrande dock inte för mig jag har fattat hur det hänger ihop, och att det skulle bli alldeles för mycket jobb om alla gamla uppladdade låtar skulle plötsligt flytta till Kategorierna. Därför tycker jag kanske att ett litet förtydligande kunde ju vara på sin plats när det gäller nya uppladdningar av demolåtar.

I övrigt tycker jag att ditt senaste förslag var bra sen är det är ju liksom bara att putsa vidare på

detaljerna om det behövs…jag ville bara ge lite tankar om hur jag som användare upplever forumet, och kanske ge lite perspektiv.. 😏

Olsberg!..Jag hoppas att min inledning inte missförstås...det var nämligen morgon när jag skrev svaret!

Kanske jag krånglar till saker o ting..men jag ser en del trådar där folk frågar var och hur de ska posta sina demos..

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vi ska jobba fram en lista på kategorier till att börja med, har haft fullt upp de senaste dagarna med skick av tidningen. Men nu har det lugnat ner sig lite igen.

Vad har man kommit fram till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man ha enkla kategorier?

Kunde man inte ha ett system där man kan kryssa för olika egenskaper

så kan man söka lite mer fritt.

T ex:

Dansant

Sjunger på svenska

Soloartist

Grupp

Metal

Kommersiellt

Alternativt

etc...

igen dum ide o fan så mycket roligare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha postat lite och kritiserat lite bland demos måste jag säga att det inte alls är bra som det är nu. man har ingen överblick alls, man vet inte vad man har lyssnat på eller om någon tyckt nåt om nåt annat eller npt. Att låten dessutom är flera klick iväg från tråden gör att man ofta tappar...öh, ja, just tåden. 😄

tycker att förslaget med att kunna tagga sin musik är bättre. Antingen en massa olika som i exemplet ovan, eller så postar man med fält som tidigare, och så ordna enkla snabbknappar; sortera per användare, per genre, senaste 8som de va förr alltså just på senaste) eller på något annat.

Som det är nu tycker jag inte att det funkar bra alls....tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ge sin låt flera olika taggar tycker jag låter som en bra idé. Sedan har man en forumdel som visar alla låtar, men med en drop down-meny för att begränsa urvalet om man så önskar. Då kan alla allätare se alla dom senaste låtarna, och alla som bara är intresserade av disco-punk kan välja att se bara dom låtarna.

Detta tillåter dessutom att din låt alltid exponeras på den forumdelen när den är ny-upplagd. Du behöver lixom inte trycka på disco-punk för att hitta din låt, du behöver bara välja att den forumdelen...

En annan fördel är när man nyttjar flera olika genrer i sin låt. Jag menar, disco-punk är väl inte så vanlig genre? Så då lägger man dit taggarna disco, och punk. (Duh! 😄 )

EDIT: Och nej, jag vet inte varför jag hela tiden valde disco-punk som exempel... 😛

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyckades faktiskt skriva ett helt inlägg utan att nämna kontrapunktisk undergåpnstechno som jag annars släpar på som het genomruttet exempel på udda musikstil 😛

Nejmen visst är det meckigt som det är nu. man klickar fram en låt, och det öppnas via nån annan sida (sidan med låten är inte helt dum..men kanske bara skulle vara trådhuvud och inte helt separat?)

Sedan när man har lysna och lyssnar på nästa är det lixom som man tappar kontakten med vilken av trådarna det nu va igen...

Hum. nåt måste göras iallafall. Jag har allt förtroende i världen för att du fixar detta olsberg 😄

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén som Lynxo pratar om, det vill säga att man har en rullmeny överst på sidan där man gör urval, var faktiskt en av de funktioner som fanns beskrivna i vår ursprungliga kravspec till communityn 😄 Den skalades alltså bort, visade det sig.

Åter till denna sajt. Att märka sina låtar med nyckelord är en bra idé, så länge det görs med förutbestämda variabler. Utan att slå ner på någon, men i sammanhang där man vill göra urval så måste man utgå ifrån att folk stavar fel (och därmed inte kommer med när besökaren gör önskat urval). Tyvärr har inte filhanteraren stöd för detta. Ännu, iallafall. Jag vet att det är en ny version på gång nu till hösten, dock inte närmare specat när. Och heller inga detaljer om eventuella nya funktioner.

Förslag: För att minska rörigheten, kanske det är läge att istället använda den kommentarsfunktion som faktiskt finns inbyggd i filhanteraren istället. Idag används alltså forumet som kommentatssystem, men det slog vi på för att alla var vana vid det sättet att kommentera.

Genom att disponera om sidan där varje låt presenteras, samt slå på kommentarsfunktionen direkt för varje låt så är ju rörigheten som du talar om, Emulator, borta.

Nu sitter jag med händerna fulla av jobb idag och imorgon söndag, och på måndag åker jag till Berlin för ett jobb. Hemma igen de 29 juni. Då stuvar jag mer än gärna om upplägget på utvecklingsservern så kan testpersoner komma in och tycka till. Och hinner jag innan så hojtar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var bra som det var tidigare. Kompositören anger så gott det är möjligt vilken genre hans/hennes musik är. Om det sen är fel så tror jag det är bättre angett än om det är ett antal förbestämda genres som man man ska försöka hitta rätt bland och kryssa för. Är det för lyssnarens skull vi ska ha genreindelningen så är det en försumbar tidsvinst att slippa titta på varje ny låt som lagts upp och upptäcka att kompositören angett en genre som man ej önskar lyssna på.

Skillnad vore om det postades 100-tals låtar varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju inte alltid folk anger en genre utan bara lite lojt "En ny låt - vad tycker ni?" liksom. Folk är lata - och framförallt - läser man sällan regler, användaravtal etc (eller är det bara jag? 😛 ). Om den regeln verkligen skulle följas hade det ju inte vart några problem, men inte ens lagar om att man inte får mörda folk följs ju... 😄

EDIT: Det, inte dte.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tror stenhårt på som det var förr. Som det är nu så tror jag det finns risk att man inte orkar checka kategorier som man inte har som favoriter och på så sätt så blir det utarmat. Dvs. en bra låt är en bra låt är en bra låt försvinner lite som det är nu iom. att det blir så rörigt, det blir ett jäkla klickande för att surfa runt i alla kategorier. Visserligen så gick det fort som fan på den gamla listan men det var trots allt bara en att hålla reda på.

Sen tycker jag att vi inte ska glömma bort att den stora överkategorin den heter Musik och det är bara nyttigt att lyssna på all sorts musik det vidgar vyerna, till och med jazz som jag inte är så förtjust i 😄 . Ni kan ju gissa hur många gånger jag kommer att klicka in där som det är nu. Förr då blev man ju lite nyfiken när nån låt hade fått en jäkla massa svar så det hände ju att man slank in på nån jazzlåt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

väljer man att kategorisera musiken så kommer det innebära kompromisser. är det rimligt att ha en kategori för "aksustisk gitarr med manlig tenorsång"?

att ha för många kategorier är lika illa som att inte ha några alls. syftet måste vara att underlätta sökningar. genom att normalisera kategoriseringen (använda förvalda listor där man anger ett eller flera alternativ) gör man det enkelt för fortsatt utveckling, där man ex. i sin profil anger vilka demo man är intresserad av (samma "plocklista), istället för att alltid tvingas använda fulltext-sökningar (vilket dessutom är betydligt mer prestandakrävande).

ja. det här inlägget ska egentligen höra till en tråd, men nu blev det inte så.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

ja. det här inlägget ska egentligen höra till en tråd, men nu blev det inte så.

Då är det bara att anmäla sitt inlägg och berätta vad som blev fel. Slår samman med tråden Kategorier för Låtkritik 😄

Vill verkligen slå ett stort slag för knappen Anmäl som verkar vara i det närmaste bortglömd.

Anmäl, Anmäl, Anmäl.

Anmäl.

Så fort något har blivit fel eller om något strider mot reglerna. Anmäl. Då har vi chansen att agera och överlåter inte åt slumpen att man ska se något vilsekommet inlägg som egentligen är bra!

Vi måste alla hjälpas åt att hålla furumet så strukturerat som det nu går, och det görs med, berättade jag det förresten(?) knappen Anmäl.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog hålla med dom som tycker att kategorisera demos inte ger någon större behållning till sidan… Det gör att demo-trådarna tappar fart på något sätt. 😲

Jag lyssnar gärna på allt som är välgjort, lite vet man ju om dom som hänger här och vilka man gärna lyssnar till…

Däremot kunde man ju kanske utse månadens eller årets rock/pop/dance bidrag… eller årets kanske… I en blandning av diktatur och demokratisk anda. Det är väl det som brukar fungera bäst… 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kom på en anledning till varför det var bättre förr och det är nämligen att då fick dom som är lite mer nybörjare på det här med låtskrivning och inspelning i alla fall som jag upplever det en bättre chans att folk tog sig tid för att komma med goda råd. Nu tror jag det är lätt att man försvinner lite i kategoriträsket, förr låg alla på samma lista mer exponerat och tillgängligt alltså.

Det är bättre som dom har det på Kontrollrummet med en för färdiga demos och en för sånt som är under kostruktion samt en för färdiga skivor.

Saknar dock en avdelning för textkritik som jag tror är det som vi behöver bäst här speciellt för engelska texter.

Jag gör aldrig några sökningar när jag loggar in här det blir lite för tekniskt och förutsägbart. Jag tycker det är spännande att se allt i ett svep och surfa runt och dyka in där det ser intressant ut. Att skära ut den del som passar/intresserar mig mest tycker jag är att begränsa sig ja lite skygglappar på på nåt sätt.

Att jag kan strömlinjeforma ett forum via en sökmotor utifrån mina personliga behov är inget som jag saknar det är bara nyttigt med lite kaos det tränar simultanförmågan och förståelsen för det som är olikt. Kort sagt jag avskyr planeringskalendrar och almenackor oxå 😲 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Det låter nog som det bästa. Om det är möjligt att genomföra så slipper man i så fall mer eller mindre krystade grupperingar av olika genre, som ändå aldrig kommer att kännas rätt för alla...

Om man känner att rätt genre inte finns med när man ska posta, så skulle det förmodligen inte heller vara så komplicerat för admin att lägga till en extra genre som har missats från början...?

det är tvärt om ett ganska dåligt förslag.

det bästa förslaget är att låta personen som vill publicera en låt, välja genre i ett antal kryssrutor som passar in på musikstilen. på så vis är man inte låst till någon speciell gruppering, samtidigt som inte behöver begränsa sig onödigt mycket.

jag kan då nöja mig med en kategori, men också välja flera om jag önskar en något bredare kategorisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Förr när alla låtar kom upp på en och samma lista så fick man ju svar i alla fall, nu verkar det som om det är tillfälligheternas spel om nån skulle råka slinka förbi ens låt och orka yttra ett par rord. Det är nog dax att lägga ner det där typ.

Göran

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Förr när alla låtar kom upp på en och samma lista så fick man ju svar i alla fall, nu verkar det som om det är tillfälligheternas spel om nån skulle råka slinka förbi ens låt och orka yttra ett par rord. Det är nog dax att lägga ner det där typ.

Göran

Ja, men Olsberg å gänget är väl på G att rodda om det? Och låt det ta tid så att det blir bra.

Sen är det ju lite svårt att kategorisera det vettigt. Man kan ju göra en hambo i 7/8 med dödsmetalsång och inte hitta en "passande kategori" 😕 Alla låtar/demos borde hamna under just demos MEN att man kanske måste själv skriva med vad det är för typ av stil så att det träffar dom man själv vill tilltala?

edit: stava

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bort med kategorierna helt klart. Sedan forumet gjordes om har jag aldrig orkar lyssna på några låtar då det är aldeles för omständigt. Det märks även att andra tycker det då det inte alls är lika mycket respons där längre.

Jag röstar för som det var förut, en avdelning för all musik. Då blir det helt plötsligt roligt, för man vet aldrig vilken musikstil man kommer att lyssna på. Nu skiter man att gå in i de avdelningar man inte vanligvis brukar skriva/lyssna på, och det är riktigt synd. Att lyssna på annan musik än vad man är van vid tycker jag friskar upp öronen enormt. Om det dock ska behöva vara några indelningar så ska det vara Halvfärdiga eller Färdiga som på kontrollrummet. Men jag skulle gärna vilja slippa kategorierna. Det funkade ju utmärkt förut tidigare, och det kändes som en bättre stämning i just demoavdelningen när det inte var några kategorier. Alla hjälpte alla, man fick lite tips från folk som syslade med en helt annan stil och som Burnin Sven påpekade så fick nybörjare mer hjälp tidigare. Att avdelningen nu också heter låtkritik tycker jag är ltie tråkigt. Visst det funkar lika bra det, men demo tycker jag passar bättre, och ger mer feeling på hur det var förr. Men det är bara jag som börjar bli gråhårig vid 19-års ålder 😳

Men som sagt, inga kategorier för visst var det bättre förr?! Vi kommer ändå aldrig enas om vilka kategorier som ska finnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte kunna ta taggandet ett steg längre så att man och inte bara ha nyckelord. Utan även söka på uppläggningsdatum, användarbetyg, antal spelningar, antalet kommentarer, ja, helt enkelt som i en vanlig musikspelare tex. WMP och iTunes? Sen kan både söka och sortera musiken efter tycke, smak

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...