Jump to content
Annons

Kategorier för Låtkritik


Valdez

Recommended Posts

Kategorier och låtkritik blir en förvirring..var ska man posta?

Dessutom vore det ju trevligt om folk kunde posta i någorlunda rätt Kategori! 

Hur kommer man tillrätta med det?

Jag tycker att är man osäker på sin låtstil så bör man nog kanske

placera sin låt i kategori övrig musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låt detta öppna för diskussion om vilka kategorier vi ska ha på sajten! De som ligger nu är tänkta att representera så många stilar som möjligt utan att det för den skull finns massor av kategorier med endast ett fåtal låtar postade. Eller att låstan på kategorier blir för lång att traggla igenom vid uppladdning.

Samtidigt kanske det krävs fler kategorier? Första kategorin Elektroniskt/dans har betydligt fler låtar postade än någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt sånt här kanske?

  • Pop/R'n'b/Hiphop
  • Pop/Punk/Indie/Country
  • Rock/Metal/Emo
  • Klubb/Modern dansmusik
  • Soul/Funk/Jazz/Blues
  • Folkmusik/Världsmusik/Experimentellt
  • Övrig musik

Sammanfattning:

  • En kategori mindre
  • De nu små kategorierna slås ihop på ett logiskt sätt (förutom klassiskt/film som jag strök, får gå under övrigt)
  • Slipper den intetsägande termen "elektroniskt"
  • Slår ihop hiphopen med den moderna popen som den i mitt tycke vanligen har mer gemensamt med än soul/funk.
  • Tydliggör vart indie och emo ska, två nuförtiden ganska populära stilar

Tyvärr hittade jag inga bra termer för att skilja de två kategorierna "Pop" åt, men av sammanhanget tror jag det framgår vilken typ av pop som menas i respektive kategori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt sånt här kanske?
  • Pop/R'n'b/Hiphop
  • Pop/Punk/Indie/Country
  • Rock/Metal/Emo
  • Klubb/Modern dansmusik
  • Soul/Funk/Jazz/Blues
  • Folkmusik/Världsmusik/Experimentellt
  • Övrig musik

Sammanfattning:

  • En kategori mindre
  • De nu små kategorierna slås ihop på ett logiskt sätt (förutom klassiskt/film som jag strök, får gå under övrigt)
  • Slipper den intetsägande termen "elektroniskt"
  • Slår ihop hiphopen med den moderna popen som den i mitt tycke vanligen har mer gemensamt med än soul/funk.
  • Tydliggör vart indie och emo ska, två nuförtiden ganska populära stilar

Tyvärr hittade jag inga bra termer för att skilja de två kategorierna "Pop" åt, men av sammanhanget tror jag det framgår vilken typ av pop som menas i respektive kategori.

Ser rätt vettigt ut vid en första anblick i alla fall. Att slå ihop flera kategorier under en och samma post på detta vis upplever jag som mycket tydligare. Sedan kanske en del ihopbakningar (nog mest country jag klurar på) kanske ska ses över, men i grund och botten upplever jag systemet som mer precist än det tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt sånt här kanske?
  • Pop/R'n'b/Hiphop
  • Pop/Punk/Indie/Country
  • Rock/Metal/Emo
  • Klubb/Modern dansmusik
  • Soul/Funk/Jazz/Blues
  • Folkmusik/Världsmusik/Experimentellt
  • Övrig musik

Sammanfattning:

  • En kategori mindre
  • De nu små kategorierna slås ihop på ett logiskt sätt (förutom klassiskt/film som jag strök, får gå under övrigt)
  • Slipper den intetsägande termen "elektroniskt"
  • Slår ihop hiphopen med den moderna popen som den i mitt tycke vanligen har mer gemensamt med än soul/funk.
  • Tydliggör vart indie och emo ska, två nuförtiden ganska populära stilar

Tyvärr hittade jag inga bra termer för att skilja de två kategorierna "Pop" åt, men av sammanhanget tror jag det framgår vilken typ av pop som menas i respektive kategori.

Det här ser väl jättebra ut..

Men hur kommer man tillrätta med felpostningarna... fler regler?..eller en kategori Genre?...där man lägger in sin låt och folk får hjälpa till och rösta fram genren...kanske för omständigt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pop-genren som står ihop med Punk och Indie, ska kanske vara "Britpop"...? Så tolkar jag din indelning i alla fall...

Tycker nog att man kunde ha en avdelning för filmmusik, klassiskt och musical? Det kanske inte är så många som håller på med det i dag, men man vet aldrig...

Hästjazz har väl inte mycket gemensamt med Britpop, Indie och Punk - och vad har Soul med Jazz och Blues att göra...? Soul är snarare närmare den första avdelningen eftersom R'n'B har sina rötter i Soul - och mycket Soul kan man definitivt också sortera ihop med Pop. Funk är delvis besläktat med Fusion som i sin tur är besläktat med Jazz, men samtidigt hör Funk också väldigt intimt ihop med Soul...

Var hamnar förresten Disco, Dansband och Reggae...? 🙂

Det är svårt som 17 att gruppera olika genre så att det verkligen känns rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pop-genren som står ihop med Punk och Indie, ska kanske vara "Britpop"...? Så tolkar jag din indelning i alla fall...

Tycker nog att man kunde ha en avdelning för filmmusik, klassiskt och musical? Det kanske inte är så många som håller på med det i dag, men man vet aldrig...

Hästjazz har väl inte mycket gemensamt med Britpop, Indie och Punk - och vad har Soul med Jazz och Blues att göra...? Soul är snarare närmare den första avdelningen eftersom R'n'B har sina rötter i Soul - och mycket Soul kan man definitivt också sortera ihop med Pop. Funk är delvis besläktat med Fusion som i sin tur är besläktat med Jazz, men samtidigt hör Funk också väldigt intimt ihop med Soul...

Var hamnar förresten Disco, Dansband och Reggae...? 🙂

Det är svårt som 17 att gruppera olika genre så att det verkligen känns rätt...

Ja t ex britpop, men jag tänkte allmänt mer "akustisk" eller "oelektronisk" pop. Hittar ingen vidare bra term för det.

Du har flera bra poänger, soul, jazz, blues och funk är kanske inte den bästa grupperingen nej... punk och country är ju inte heller samma sak precis. Hum. Allt hänger ju ihop, det går inte att dra enkla linjer mellan. Nån stans blir det alltid fel. 😉

Disco och dansband tycker jag man kan klämma in ganska lätt, men reggae är nog klurigare, det tänkte jag inte ens på.

Jag ger upp. 😛

EDIT: Detta är ju f ö ett av få exempel på sammanhang där taggar skulle vara en bra väg att gå.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen tänkte jag nog mest på dem som inte riktigt vet var de hör hemma i för genre då de postar sina demos. Därför tänkte jag det kunde vara käckt om folk kunde hjälpa till att reda ut det genom att rösta fram det...

Kanske det helt enkelt vore bättre att skippa Kategorierna helt?

Det är mer överskådligt att se hela listan med demopostningar direkt - som förr!.. än att hoppa mellan kategorimappar.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Allvarligt talat, varför har man inte en kategori för varje sort??

Soul

Rock

Rockabilly

Indiepop

Funk

Storbandsjazz

Blues

Schlager

Musical

Klassiskt

Svensk folkmusik

Icke svensk folkmusik

Reggae

Ska

HipHop

Synth

Rap

Trubadur

Fusion

Krautrock

Punk

Heavy Metal

Death Metal

Hårdrock

Experimentell

Gladjazz

Country&Western

Electronica

Filmmusik

Latinamerikanskt

Rhythm&Blues

Tango

Wienervalser

Humormusik

Effekter

Klagosång

Underhållning/Sångsolister

Opera

Trad jazz

Trad blues

House

Club

Gotrock

Dansband

Militärmusik

.

to be continued...

.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, varför har man inte en kategori för varje sort??

Soul

Rock

Rockabilly

Indiepop

Funk

Storbandsjazz

Blues

Schlager

Musical

Klassiskt

Svensk folkmusik

Icke svensk folkmusik

Reggae

Ska

HipHop

Synth

Rap

Trubadur

Fusion

Krautrock

Punk

Heavy Metal

Death Metal

Hårdrock

Experimentell

Gladjazz

Country&Western

Electronica

Filmmusik

Latinamerikanskt

Rhythm&Blues

Tango

Wienervalser

Humormusik

Effekter

Klagosång

Underhållning/Sångsolister

Opera

Trad jazz

Trad blues

House

Club

Gotrock

Dansband

Militärmusik

.

to be continued...

.

🙂

:musik

Instämmer; både på val av stilar och att man inte behöver ha olika stilar ihopklämda till ett forum. Varför man skulle ha låtit vissa stilar ha samma forum kan väl bara bero på om det inte postas så många låtar, vilket det ju gör.

Edit: Och ja, bokstavsordning! 😉

Redigerat av Chris Edberg
Link to comment
Dela på andra sajter

lättast att skippa indeling över huvudtaget.

tycker inte det till för något, mer än förvirring o ointresse

Visst kan man kategorisera saker, men i detta fall känns det b'ättre o roligare att man även får höra saker man inte riktig hade tänkt sig o höra vilket blev fallet mer förut.

Över o ut

ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte möjligt att dela in den svenska folkmusiken i lite underavdelningar..ja menar, det är ju en jäkla skillnad på polskor, valser, polkpr, schottisar, mazurkor osv... Sen, så har vi ju alla "dialekter" inom den svenska folkmusiken också... shit.. ett snabbt överslag... borde få till ca 40-60 underavdelningar på det.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tbruces förslag är bra. Men i pop/punk/indie/country-kategorin skulle jag också vilja ha rock och i rock/metal/emo-genren kan man väl använda sig av hårdrock istället för rock? Alltså: pop/rock/punk/indie/country samt hårdrock/metal/emo - vad tror ni om det istället? För det är många som gör musik vilket man skulle kalla "pop/rock" och då är det svårt om de två är i två olika kategorier. En nitad tråd med lite utmärkande drag för de olika genrerna vore också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort urval av kategorier genres kan på ett sätt hjälpa men på ett annat sätt stjälpa. Genom att ha ett större urval tror jag fler kommer att hamna i skymundan eftersom att folk inte orkar leta sig fram.

Vitsen är att det ska vara tydligt och lätt att hitta nyuppladdad musik och genre.

Behåller man kategorierna så bör det nog vara ungefär som det är nu, dock tycker jag att man på någotvis

ska försöka hjälpa folk tillrätta i sin genre - alltså postar någon i fel genre så borde man kunna påpeka det på ett bra sätt och genom en funktion. Ett klick helt enkelt.

Efter ett antal sådana påpekanden så bör man kanske förstå att man postar i fel genre....eller krånglar jag till det nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att få genrer är bra i ett sånt här sammanhang. Blir lätt grötigt och svårnavigerat annars, vilket kommer att leda till färre lyssningar och större risk att folk postar på fel ställen...

Om det är lätt för adminsen att flytta låtar mellan kategorierna, så är det väl bara att vi använder "Anmäl"-knappen och påpekar att något hamnat fel...?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att få genrer är bra i ett sånt här sammanhang. Blir lätt grötigt och svårnavigerat annars, vilket kommer att leda till färre lyssningar och större risk att folk postar på fel ställen...

Om det är lätt för adminsen att flytta låtar mellan kategorierna, så är det väl bara att vi använder "Anmäl"-knappen och påpekar att något hamnat fel...?

Jag får för mig att det kan bli alldeles för mycket jobb för att flytta alla sk fel genrepostningar..

Det jag är ute efter är hjälp till självhjälp s a s..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på en annan väg, att jobba med underkategorier (om det är möjligt på servern) för att precisera vilken typ av låt det är. Detta skulle innebära att det blir betydligt fler kategorier men också att det borde vara lättare att hitta rätt. Fördelen för den som lyssnar är också att det är enklare att välja ut vad man vill höra.

Nånting i stil med detta alltså:

Rock

- Hårdrock

- Metal

- Stonerrock

- Dödsmetall/Goth

- Punk

Elektroniskt

- Ambient

- Bitpop

- Electronica

Dansmusik

- Techno

- House

- Trance

o.s.v.

Det man får hålla i bakhuvudet är att det sannolikt kommer att laddas upp några tusen låter de närmaste åren. En för grov indelning kommer alltså att göra det otroligt svårt att hitta vad man letar efter då varje kategori kommer att innehålla flera hundra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Det låter nog som det bästa. Om det är möjligt att genomföra så slipper man i så fall mer eller mindre krystade grupperingar av olika genre, som ändå aldrig kommer att kännas rätt för alla...

Om man känner att rätt genre inte finns med när man ska posta, så skulle det förmodligen inte heller vara så komplicerat för admin att lägga till en extra genre som har missats från början...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Bra förslag! Känns som det kan ge en bra överskådlighet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, lägg ned!! det är ingen idee, kommer inte funka..

För det första så varierar genrers så sjukt mycket att det är omöjligt för folk att pricka rätt, sen kommer alla bara tjata om att folk satt fel genre hela tiden som slutar med internt inbördeskrig.

Däremot skulle man kunna ha:

-Bra musik

-Dålig musik

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.
Låter som ettn ännu bättre indelningssystem. Ungefär som när man väljer genre på myspace, alltså?
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Bra förslag! Känns som det kan ge en bra överskådlighet..

Skulle man kunna lösa det med

* Majkens trädförslag vid låtuppladdningen (motsvaras av genre-taggning)

* Mär moderator godkänt posten, skapas forumtråden och samtliga trådar från samtliga genrer hamnar i samma forum.

Då väljer man själv vy, antingen de samlade låtkritiken i forumet eller de uppdelade genrerna under menyvalet Låtar.

Själv vill jag slå ett slag för att ha ungefär samma genrer som nu i forumet, men tillåta undergenrer i menyvalet Låtar. Då är musiken grovt grupperad i forumet utefter vad för stil man gillar (utan att det blir för grötigt), samtidigt som man ges möjlighet att snöa in så mycket man vill om man går till Låtar.

EDIT: Små genrer som endast kommer få några enstaka uppladdningar kommer nog aldrig finnas, de blir bara förvirrande för den som lägger upp materialet. 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

så skulle det förmodligen inte heller vara så komplicerat för admin att lägga till en extra genre som har missats från början...?

Precis o alla får en egen genre.. jag skulle vilja ha med tex: Broken Nu-Soul Disco & Garage Electronics

hhahahaaha

edit: inget illa menat mot dig claes, jag bara försöker provisera lite i största allmänhet, ni är uber seriösa liksom, jag tror inte det skulle funka med genrer helt enkelt.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat, varför har man inte en kategori för varje sort??

....Militärmusik

.

to be continued...

.

☺️

:musik

Militärmusik verkar kul. 🙂 Lite umpa-bumpamarschmusik med fältmässig sångtext.

Kommer osökt att tänka på Mikael Wiehes rader: "Ordning och reda, drill och disciplin, lära och lyda

det är melodin. När man har lärt sig känner man sig fin och länge leve monarkin." Tycker den passar bra nu när en major är skolminister och väntas bli ny partiordförande. Ursäkta lite OT men onekligen en intressant demo-kategori och spännande att se vilka bidrag som den skulle generera. 😆 Tycker du fått till en heltäckande lista i ö Musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR svårt att bestämma genre..och därför ställde jag frågan.. 🙂  

Jag har också svårt att hitta rätt etikett ibland.

Tror att det är bra för folk att tänka till lite vad det är för musik man skapat. Det är inte kul att hitta låtar som är helt felplacerade  Dansbandsmusik under Metall eller Pop under Soul..mm

Så min tanke var att man liksom skulle hjälpa den personen tillrätta..om man har vilja och ork naturligtvis.

Sysslar man seriöst med musik så bör man kunna ta till sig det som sägs utan sk inbördeskrig..men jovisst finns det folk som vill vara elaka och vilja få igång osämja med sina kommentarer..men då ska den personen  inte heller ha någon uppmärksamhet..då brukar sånt självdö liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är att allt hamnar i ett och samma forum, men man ska kunna tagga sin tråd där med hjälp av en dropdown-meny där "alla" genres finns, plus ett speciellt lättillgängligt sökfilter för låtforumet där man kan sortera ut en viss genre. På så vis kan man enkelt kolla in vad som är nytt över alla genres OCH sortera fram en viss genre.

Bra förslag! Känns som det kan ge en bra överskådlighet..

Skulle man kunna lösa det med

* Majkens trädförslag vid låtuppladdningen (motsvaras av genre-taggning)

* Mär moderator godkänt posten, skapas forumtråden och samtliga trådar från samtliga genrer hamnar i samma forum.

Då väljer man själv vy, antingen de samlade låtkritiken i forumet eller de uppdelade genrerna under menyvalet Låtar.

Själv vill jag slå ett slag för att ha ungefär samma genrer som nu i forumet, men tillåta undergenrer i menyvalet Låtar. Då är musiken grovt grupperad i forumet utefter vad för stil man gillar (utan att det blir för grötigt), samtidigt som man ges möjlighet att snöa in så mycket man vill om man går till Låtar.

Låter som en vettig lösning tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man ha enkla kategorier?

Kunde man inte ha ett system där man kan kryssa för olika egenskaper

så kan man söka lite mer fritt.

T ex:

Dansant

Sjunger på svenska

Soloartist

Grupp

Metal

Kommersiellt

Alternativt

etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...