Jump to content
Annons

Söker en som likt jag kan producera, teknik och helst spela ngt instrument.


colorbow (oregistrerad)

Recommended Posts

colorbow (oregistrerad)

Hej

Jag söker nån i Gbg-området som ligger på hög och bred mångsidig nivå som jag anser att jag själv gör (jaja så vad det färdigskrytet :-) !!).

I andra hand nån som kan inte är väldigt bred och mångsidig men som åtminstone kan några saker och är mycket duktig på minst en sak, men du måste kunna mer än en sak, ha en viss tillräcklig bredd med olika saker.

Denna sökannons är visserligen såpass kravfylld att det troliga är att det inte blir svar men jag måste framstå med det eftersom det jag vill göra inte går att kompromissa med, det måste bli så perfekt det kan bli.

Det som gäller är spontan strävan perfektionism, mkt god kunskap om teknik (ljud, effekter etc), kreativitet, mkt hög förmåga att höra detaljer vad som är rätt och/eller fel. Bred musikalisk förmåga (vara bekant med olika stilar och även äldre) men du måste inte vara expert på nåt instrument men gärna kunna spela det så väl så att du kan göra saker som går att använda. Du ska ha gehör för melodi och harmoni men du måste inte kunna noter eller kunna harmonilära, det viktigaste är att du har förmåga till inspiration som kan ge sig själv vid arbete.

Kan du sjunga så är det som det står i platsannonser, ett "plus" (!!) Och det behöver ju inte vara att sjunga på ett vanligt sätt utan även på ett eget, att du då kan tekniken som gör att du låter bra/bättre. Och sjunger du så måste du, utöver hur din teknik må vara, kunna sjunga utan brytning om det är på engelska annars så måste du kunna lära av brytningen efter hur jag tillrättavisar vilket jag kan(ja jag vet att min annons låter nästan förfärlig i att låta dryg men det är inte syftet, utan syftet är ju att vara på kompetent nivå för att kunna göra bra resultat.)

Du måste ha nånting att visa vad du har gjort och jobbat med. Om jag tycker att det är intressant så kan du ta del av vad jag gjort och tagit del i.

Om du enbart är intresserad av enkel syntlekande så är det helt fel. Du måste (också eller mest) ha gehör och känsla för musik med akustiska inslag dvs som "traditionella" "pop"-instrument som trummor, bas, piano osv. Men det gäller inte bara pop utan intresse och inspiration kan vara ur olika stilar som t ex mellan soul, blues, retrosynt (kraftwerk) och annat.

Som person måste du vara ärlig och inte vara en som pratar mer än du gör och inget "grabbsnack" om brudar etc.

Och är du tjej så... tja.. motsvarande men tvärtom då ;-)

Du ska inte vara nån fest/krogtyp och absolut inte rökare (eller aldrig varit det för den delen, pallar inte med dom personligheterna).

Du ska helst vara sådan att du har lite mer idéer än vad du hinner med så att det inte fattas material att jobba med. Om nåt inte blir riktigt bra så kan man ju då börja med annat. Men inte heller att börja med för mycket nytt utan att också göra klart det som påbörjats.

Svara helst i pm/mail!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hei Colorbow!

Er det et samarbeid eller et forhold du leter etter her?.. Sånn umiddelbart høres du litt ung ut siden du "stereotypiserer" visse personligheter uten å i det hele tatt ha møtt din kommende kollaboratør. Så fremt du ikke er en utrolig suksessfull og genial produsent/låtskriver/musiker/artist med mange års erfaring anbefaler jeg deg å være litt mer ydmyk i en "jeg søker en samarbeidspartner" setting. Det kan jo være at du ikke mener det slik, men det fremstår litt pompøst og selvopptatt. Men for all del - det virker jo å være 100% ærlig, og et bra selvbilde burde jo alle mennesker ha.

Det jeg mener er bare at det kan hende du støter fra deg potensielt bra samarbeidspartnere med å innta en slik posisjon fra første stund. Det hører også ut som du nesten leter etter en slags kopi av deg selv. Hvis personen du søker skal ha samme bakgrunn og erfaringer som deg - så blir det jo bare mer av det samme? Jeg synes du ta alle mulige mennesker i betraktning - så kanskje du finner en som utfyller dine svakheter i stedet for å finne en som har de samme styrker som deg?

Du skriver at du søker etter perfeksjon, men som oftest er det jo feilene man gjør som skaper spesiell og identitetsrik musikk. Når du kommer borti feil tangent og lager en harmoni som passer perfekt med vokalmelodien, eller når du flytter noen beats eller loops feil og skaper en spesiell rytme som gjør stemningen "rett". Musikk handler vel mye om å eksperimentere og prøve forskjellige ting - og hvis man ikke gir rom for feil og "dumme" forsøk så blir man ofte låst fast i en viss tankegang?

Kanskje hvis du legger ut noen mp3'er eller skriver litt om hva du har gjort, så tar noen kontakt og viser genuin interesse. I min verden betyr i alle fall musikk mye mer enn ord, så kanskje folks generelle inntrykk av "deg" blir et helt annet når de får høre musikken du lager.

Håper du finner noen å samarbeide med. Lykke til!

- J.

Link to comment
Dela på andra sajter

-nån i Gbg-området

-hög och bred mångsidig nivå

-kan några saker, du måste kunna mer än en sak

-ha en viss tillräcklig bredd med olika saker.

-det måste bli så perfekt det kan bli.

-spontan strävan perfektionism

-mkt god kunskap om teknik (ljud, effekter etc), kreativitet

-mkt hög förmåga att höra detaljer vad som är rätt och/eller fel.

-Bred musikalisk förmåga (vara bekant med olika stilar och även äldre)

-men du måste inte vara expert på nåt instrument

-men gärna kunna spela det så väl så att du kan göra saker som går att använda.

-Du ska ha gehör för melodi och harmoni

-men du måste inte kunna noter eller kunna harmonilära

-du har förmåga till inspiration som kan ge sig själv vid arbete.

-Kan du sjunga så är det som det står i platsannonser, ett "plus" (!!)

-sjunga på ett eget, att du då kan tekniken som gör att du låter bra/bättre.

-kunna sjunga utan brytning

-Du måste ha nånting att visa vad du har gjort och jobbat med.

-Du måste (också eller mest) ha gehör och känsla för musik med akustiska inslag

-intresse och inspiration

-vara ärlig

-inte vara nån fest/krogtyp

-absolut inte rökare

-ha lite mer idéer än vad du hinner med

-Svara helst i pm/mail!

En mkt imponerande kravlista, så jag kunde inte låta bli att sammanfatta alla krav och räkna dom, det blev 25 "saker" totalt. 😲

men lycka till, jag antar att du är ganska duktig och målmedveten men försök att slappna av lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

-nån i Gbg-området

-hög och bred mångsidig nivå

-kan några saker, du måste kunna mer än en sak

-ha en viss tillräcklig bredd med olika saker.

-det måste bli så perfekt det kan bli.

-spontan strävan perfektionism

-mkt god kunskap om teknik (ljud, effekter etc), kreativitet

-mkt hög förmåga att höra detaljer vad som är rätt och/eller fel.

-Bred musikalisk förmåga (vara bekant med olika stilar och även äldre)

-men du måste inte vara expert på nåt instrument

-men gärna kunna spela det så väl så att du kan göra saker som går att använda.

-Du ska ha gehör för melodi och harmoni

-men du måste inte kunna noter eller kunna harmonilära

-du har förmåga till inspiration som kan ge sig själv vid arbete.

-Kan du sjunga så är det som det står i platsannonser, ett "plus" (!!)

-sjunga på ett eget, att du då kan tekniken som gör att du låter bra/bättre.

-kunna sjunga utan brytning

-Du måste ha nånting att visa vad du har gjort och jobbat med.

-Du måste (också eller mest) ha gehör och känsla för musik med akustiska inslag

-intresse och inspiration

-vara ärlig

-inte vara nån fest/krogtyp

-absolut inte rökare

-ha lite mer idéer än vad du hinner med

-Svara helst i pm/mail!

En mkt imponerande kravlista, så jag kunde inte låta bli att sammanfatta alla krav och räkna dom, det blev 25 "saker" totalt. 🙂

men lycka till, jag antar att du är ganska duktig och målmedveten men försök att slappna av lite 🙂

Du glömde:

INTE prata om brudar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag söker nån i Gbg-området som ligger på hög och bred mångsidig nivå som jag anser att jag själv gör (jaja så vad det färdigskrytet :-) !!).

I andra hand nån som kan inte är väldigt bred och mångsidig men som åtminstone kan några saker och är mycket duktig på minst en sak, men du måste kunna mer än en sak, ha en viss tillräcklig bredd med olika saker.

Denna sökannons är visserligen såpass kravfylld att det troliga är att det inte blir svar men jag måste framstå med det eftersom det jag vill göra inte går att kompromissa med, det måste bli så perfekt det kan bli.

Det som gäller är spontan strävan perfektionism, mkt god kunskap om teknik (ljud, effekter etc), kreativitet, mkt hög förmåga att höra detaljer vad som är rätt och/eller fel. Bred musikalisk förmåga (vara bekant med olika stilar och även äldre) men du måste inte vara expert på nåt instrument men gärna kunna spela det så väl så att du kan göra saker som går att använda. Du ska ha gehör för melodi och harmoni men du måste inte kunna noter eller kunna harmonilära, det viktigaste är att du har förmåga till inspiration som kan ge sig själv vid arbete.

Kan du sjunga så är det som det står i platsannonser, ett "plus" (!!) Och det behöver ju inte vara att sjunga på ett vanligt sätt utan även på ett eget, att du då kan tekniken som gör att du låter bra/bättre. Och sjunger du så måste du, utöver hur din teknik må vara, kunna sjunga utan brytning om det är på engelska annars så måste du kunna lära av brytningen efter hur jag tillrättavisar vilket jag kan(ja jag vet att min annons låter nästan förfärlig i att låta dryg men det är inte syftet, utan syftet är ju att vara på kompetent nivå för att kunna göra bra resultat.)

Du måste ha nånting att visa vad du har gjort och jobbat med. Om jag tycker att det är intressant så kan du ta del av vad jag gjort och tagit del i.

Om du enbart är intresserad av enkel syntlekande så är det helt fel. Du måste (också eller mest) ha gehör och känsla för musik med akustiska inslag dvs som "traditionella" "pop"-instrument som trummor, bas, piano osv. Men det gäller inte bara pop utan intresse och inspiration kan vara ur olika stilar som t ex mellan soul, blues, retrosynt (kraftwerk) och annat.

Som person måste du vara ärlig och inte vara en som pratar mer än du gör och inget "grabbsnack" om brudar etc.

Och är du tjej så... tja.. motsvarande men tvärtom då ;-)

Du ska inte vara nån fest/krogtyp och absolut inte rökare (eller aldrig varit det för den delen, pallar inte med dom personligheterna).

Du ska helst vara sådan att du har lite mer idéer än vad du hinner med så att det inte fattas material att jobba med. Om nåt inte blir riktigt bra så kan man ju då börja med annat. Men inte heller att börja med för mycket nytt utan att också göra klart det som påbörjats.

Svara helst i pm/mail!

Eftersom ingen annan än har skrivit standardsvaret till inlägg liknande dessa så gör jag det här:

Vem är du och vad har du för kvalifikationer själv? Presentera vad du har gjort tidigare! Skriv lite om detta så kanske (och då menar jag verkligen KANSKE efter ditt första inlägg) det finns någon som är intresserad av att svara.

Dessutom så är det spännande att du ställer en massa krav som i många fall inte är mätbara utan tvärt om relativa i många fall. Det är ju rätt viktigt om man sätter upp ett antal krav på att man skall veta hur dessa skall värderas, för att man skall få ett rättvist resultat. 😊

Såja, försvinn inte nu utan återkom med lite mer info om dig själv, vad du kan tillföra och en lite mer ödmjuk inställning så kommer du säkert att hitta någon som du gillar att jobba med.

/H.

EDIT: Omformulerade lite muppig svenska...

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

colorbow (oregistrerad)

Kunde väl ha anat en sån här respons. Men jag backar inte på nåt, det är mitt val. Jag har inte tid att jobba med nån som inte har tillräckliga förkunskaper.

Jag glömde förresten ett krav, nå nästan krav, att vederbörande ska vara bättre på nuendo m fl program än vad jag är (nu)!!

Vad är det för krav jag ska backa från eller som är för högt ställda? Vad är det som inte är ödmjukt? Jag vill syssla med att göra bra musik, inte att bara leka.

Jag har rätt att ställa krav om jag vill. Jag ska inte bedriva bara musiklekstuga. Ha roligt med ljud och musik i all ära, men inte bara ploj, det måste även vara seriöst. Kraven är intill producentnivå det vet jag, delvis mer än det. Om personer annars skulle svara som inte är tillräckliga så måste jag ju ändå tacka nej. Jag har inte tid att bara leka. Jag måste använda tiden på bästa sätt.

Jag har haft tillräckligt med ogjort förr men det vill jag inte längre. Nu är det bara seriöst som gäller. Och jag säger inte att jag själv skulle klara av att göra fullödiga produktioner, jag har inte fått den rutinen helt själv, men tillsammans med andra kan man överlappa i förmåga.

1985 konstruerade jag en digital ljudfördröjning, sk delay. Några år senare gjorde jag en annan. Här är del ur scemat från 85 http://i11.tinypic.com/53r38f9.jpg

Här är en sak som jag medproducerat, mp3 , den kändes inte tillräcklig pga ett o annat så om nån "klagar" så har jag garderat mig. Annars vill jag inte publikt visa annat här, jag tror inte att jag skulle få en allmänt opartisk respons.

Jag kan inte läsa noter, jag har inte gått nån musikhögskola, jag hade inte högt betyg i musik, dom kraven har jag inte ställt heller.

Redigerat av colorbow
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde väl ha anat en sån här respons. Men jag backar inte på nåt, det är mitt val. Jag har inte tid att jobba med nån som inte har tillräckliga förkunskaper.

[...]Vad är det för krav jag ska backa från eller som är för högt ställda? Vad är det som inte är ödmjukt?

Personligen tycker jag det här är några krav som sticker ut:

Du ska inte vara nån fest/krogtyp och absolut inte rökare (eller aldrig varit det för den delen, pallar inte med dom personligheterna).

Jag fattar (på ett fördomsfullt sätt) vad du menar med personlighetstypen rökare, men kan inte på något sätt se att alla rökare tillhör den typen. Precis som typen eurodance-producent stämmer överens på långt ifrån alla eurodance-producenter. Hänger du med?

Och varför får inte personen vara en festtyp? Vad betyder begreppet festtyp för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också vara fördomsfull:

Du borde kunna hitta din man/kvinna i din närmsta frikyrka. Där finns gott om rökfria människor som inte är "festtyper", har uppfostrats med melodiösa lovsånger och därmed har god känsla för melodier, harmonier och stämsång. De sjunger ofta i kör också, eller spelar i kompbandet till denna.

Dessutom har de, enligt dem själva, god uppfattning om vad som är rätt och fel, samt vill nog uppfattas som ärliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

colorbow (oregistrerad)

Jobbar man med nån så är det enklare om man tycker ungefär samma om saker. Att man vill lägga tid på samma saker. En som vill vara festtyp lägger tid på det. Gillar inte rök och rökare pga att det är skitigt, ohälsosamt, oestetiskt, stinkande och smutsigt. Nog förklaring.

Nej man måte inte bege sig till frikyrkor för att finna det, tack och lov.

Jag måste inte förklara vad festyper är för nåt! Det vet väl dom flesta. Har bara lagt en annons här.

Redigerat av colorbow
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte min mening att uppröra dig. Tanken var att förklara varför din "annons" får de reaktioner den får.

Som någon skrev tidigare i tråden så är en presentation av sig själv det bästa sättet att få ett bra bemötande när man som nykomling vill ha ut något av ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte rök och rökare pga att det är skitigt, ohälsosamt, oestetiskt, stinkande och smutsigt. Nog förklaring.

Du är en sån som hostar och klagar när någon står och röker brevid busshållplatsen va? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en sak som jag medproducerat, mp3 , den kändes inte tillräcklig pga ett o annat så om nån "klagar" så har jag garderat mig. Annars vill jag inte publikt visa annat här, jag tror inte att jag skulle få en allmänt opartisk respons.

Hej!

Vilket år är denna dänga producerad?

/Nyfiken i en strut

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också vara fördomsfull:

Du borde kunna hitta din man/kvinna i din närmsta frikyrka. Där finns gott om rökfria människor som inte är "festtyper", har uppfostrats med melodiösa lovsånger och därmed har god känsla för melodier, harmonier och stämsång. De sjunger ofta i kör också, eller spelar i kompbandet till denna.

Dessutom har de, enligt dem själva, god uppfattning om vad som är rätt och fel, samt vill nog uppfattas som ärliga.

lol

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också vara fördomsfull:

Du borde kunna hitta din man/kvinna i din närmsta frikyrka. Där finns gott om rökfria människor som inte är "festtyper", har uppfostrats med melodiösa lovsånger och därmed har god känsla för melodier, harmonier och stämsång. De sjunger ofta i kör också, eller spelar i kompbandet till denna.

Dessutom har de, enligt dem själva, god uppfattning om vad som är rätt och fel, samt vill nog uppfattas som ärliga.

lol

Skrattar så jag gråter!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta det lite lugnt pojkar.

Inte skall vi skrämma bort en forummedlem i första tråden?

Vi förstår nog att du vill ha tag på en like och någon som vill satsa på musiken.

Men som sagt det underlättar om du ger oss lite kött på benen om dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också vara fördomsfull:

Du borde kunna hitta din man/kvinna i din närmsta frikyrka. Där finns gott om rökfria människor som inte är "festtyper", har uppfostrats med melodiösa lovsånger och därmed har god känsla för melodier, harmonier och stämsång. De sjunger ofta i kör också, eller spelar i kompbandet till denna.

Dessutom har de, enligt dem själva, god uppfattning om vad som är rätt och fel, samt vill nog uppfattas som ärliga.

😊 Fullträff!

färgbågen: Gör ett litet antagningsprov som täcker upp etik, sexualitet, inställning till legala droger, musik och moral och sålla på det viset kanske?

Hur är det med kaffe? Får man dricka det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också vara fördomsfull:

Du borde kunna hitta din man/kvinna i din närmsta frikyrka. Där finns gott om rökfria människor som inte är "festtyper", har uppfostrats med melodiösa lovsånger och därmed har god känsla för melodier, harmonier och stämsång. De sjunger ofta i kör också, eller spelar i kompbandet till denna.

Dessutom har de, enligt dem själva, god uppfattning om vad som är rätt och fel, samt vill nog uppfattas som ärliga.

🙂 Fullträff!

färgbågen: Gör ett litet antagningsprov som täcker upp etik, sexualitet, inställning till legala droger, musik och moral och sålla på det viset kanske?

Hur är det med kaffe? Får man dricka det?

😊😳😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla...

Nu tycker jag det är lite hackande för hackandets skull.

Colorbow verkar veta precis vad han söker för samarbetspartner, och faller det inte i smaken så är det väl bara att kika på nästa forumtråd istället?

Var snälla nu, snälla!

(Jag vet var ni bor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med steinberg.

Även om jag har svårt för någon som säger att han inte gillar rökare...finns nog många rökare som skrivit och producerat himmelsk musik genom åren.

Gillar inte att katalogisera människor på det sättet.

Men rent "hard facts" är det väl bra med att veta vad man söker 🙂

MEn tänka lite innan man skriver vissa saker kanske 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en sak som jag medproducerat, mp3 , den kändes inte tillräcklig pga ett o annat så om nån "klagar" så har jag garderat mig. Annars vill jag inte publikt visa annat här, jag tror inte att jag skulle få en allmänt opartisk respons.

Blandar du inte ihop opartisk och objektiv nu? Hur som helst. En liten fråga. Har du nått med Fewfuzz att göra? Fick en känsla av det.

PS. Hoppas du hittar någon att producera och skriva tillsammans med. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...