musik (oregistrerad) Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 Hej! Om man har ett ljudkort som heter E-mu 0202 USB 2.0 och bl.a. ska använda MIDI-instrument (synthar, trummaskin m.m.), hur gör man när ljudkortet inte har MIDI?? Det ingår ett programpaket som innehåller bl.a. Cubase LE och Sonar LE Cakewalk, där bägge dessa program har inspelning för Audio OCH Midi. Men om inte ljudkortet har MIDI? Ja, hur gör man då? 😕 :musik
Linus Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 Men om inte ljudkortet har MIDI? Ja, hur gör man då?Om ljudkortet inte har ett inbyggt midi-interface i ljudkortet, då använder du ett midi-interface. 😕 t ex E-MU Xmidi 1x1 (1 in och 1 ut) eller M-Audio Midisport 2x2 (2 in och 2 ut)
musik (oregistrerad) Postat 23 maj 2007 Postat 23 maj 2007 Men om inte ljudkortet har MIDI? Ja, hur gör man då?Om ljudkortet inte har ett inbyggt midi-interface i ljudkortet, då använder du ett midi-interface. 🙂 t ex E-MU Xmidi 1x1 (1 in och 1 ut) eller M-Audio Midisport 2x2 (2 in och 2 ut) Tack! Och det kopplar man till PC:n alltså? För ljudkortet har ju bara 1 USB-ingång. Sedan har tyvärr PC:n bara 2 USB 2.0-portar. Lite snålt, men jag antar att en USB-hub i en av dem kan ordna detta!? 🙂 :musik
Micke H Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Men om inte ljudkortet har MIDI? Ja, hur gör man då?Om ljudkortet inte har ett inbyggt midi-interface i ljudkortet, då använder du ett midi-interface. 😆 t ex E-MU Xmidi 1x1 (1 in och 1 ut) eller M-Audio Midisport 2x2 (2 in och 2 ut) Tack! Och det kopplar man till PC:n alltså? För ljudkortet har ju bara 1 USB-ingång. Sedan har tyvärr PC:n bara 2 USB 2.0-portar. Lite snålt, men jag antar att en USB-hub i en av dem kan ordna detta!? 😊 :musik Har ljudkortet USB-ingång? Det har jag aldrig hört talas om. 😕 För övrigt så är det meningen att du ska koppla det via en USB-port på datorn.
musik (oregistrerad) Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 Men om inte ljudkortet har MIDI? Ja, hur gör man då?Om ljudkortet inte har ett inbyggt midi-interface i ljudkortet, då använder du ett midi-interface. 😳 t ex E-MU Xmidi 1x1 (1 in och 1 ut) eller M-Audio Midisport 2x2 (2 in och 2 ut) Tack! Och det kopplar man till PC:n alltså? För ljudkortet har ju bara 1 USB-ingång. Sedan har tyvärr PC:n bara 2 USB 2.0-portar. Lite snålt, men jag antar att en USB-hub i en av dem kan ordna detta!? 😆 :musik Har ljudkortet USB-ingång? Det har jag aldrig hört talas om. 😊 För övrigt så är det meningen att du ska koppla det via en USB-port på datorn. Kolla upp det!
Linus Postat 24 maj 2007 Postat 24 maj 2007 USB-hubb brukar inte vara av godo för musikprylar. Men MIDI är ändå ett såpass slött protokoll... Bättre att sätta midi-interface på USB-hubb än att sätta ett USB-ljudkort i en hubb. USB-ljudkort ska alltid sitta direkt i datorn.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.