Jump to content
Annons

Sidechain - Liten guide


ThomasJ

Recommended Posts

Okey, här kommer en liten guid till hur du skapar såkallad sidechain i Ableton!

Vet du inte vad sidechain är? Lyssna på här på klippet. Först är spelas en snutt med utan sidechain och sedan en snutt med.

Förberdelse:

Skaffa dig en kompressor som klarar side schain, tx denna.

Förberd ett spår med tx en bastrumma och ett spår med en pad eller annat ljud som låter rakt och linjärt.

sedan tar du ett tredeje audiospår och lägger kompressorn på.

Inställningar:

Börja med att markare "Monitor IN" på kompressorkanalen.

När du gjort detta så väljer du bastrumman under fliken "Audiofrom".

Efter det så sätter du "audioto" på till kompressorn på det spår du har paden.

Nu är det dax att öppna kompressorn (jag utgår ifrån sidekick).

Markera första knappen i "Virtualchanel" och sedan klikcar du på "bybass" knapppen.

Prova nu att starta dina loopar, voila så har du nu ett fint pump:)

Jag skall ordna lite bilder till denna lilla guid såfort jag får tid!

// Thomas

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Jag vet inte hur det funkar i det program eller med den kompressor du kör, men det låter onödigt krångligt och inte standard.

De få gånger jag har sidechainat så har jag lagt kompressorn på den kanal som ska ducka och tagit in en sidechainsignal i kompressorn.

Så fungerar det även analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De få gånger jag har sidechainat så har jag lagt kompressorn på den kanal som ska ducka och tagit in en sidechainsignal i kompressorn.

Så fungerar det även analogt.

I vilket program gör du så

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sidechaining fungerar hänger helt och hållet ihop med signalhanteringen i inspelningsprogrammet. Logic är ett exempel på program som har inbyggda funktioner för sidechaining. I andra program som Cubase och Live är man tvungen att trassla med gruppspår i stereo för mono sidechaining, gruppspår i surround för stereo sidechaining eller pluggar som kan skicka signalen mellan de olika instanserna.

I VST3 standarden kommer signalhanteringen att förbättras vilket bör smitta av sig på program som Live, FL Studio och dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hur sidechaining fungerar hänger helt och hållet ihop med signalhanteringen i inspelningsprogrammet. Logic är ett exempel på program som har inbyggda funktioner för sidechaining. I andra program som Cubase och Live är man tvungen att trassla med gruppspår i stereo för mono sidechaining, gruppspår i surround för stereo sidechaining eller pluggar som kan skicka signalen mellan de olika instanserna.

I VST3 standarden kommer signalhanteringen att förbättras vilket bör smitta av sig på program som Live, FL Studio och dylikt.

Jag förstår, jag hade ingen aning om att det var såpass invecklat, jag trodde de flesta programmixers eftersträvade likhet med analoga världen. Hoppas det förbättras som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det väldigt likt den analoga världen. Den vanligaste lösningen går ut på att du skickar ett spår till vardera ingång på en kompressor. Men eftersom inspelningsprogram saknar patchbays så blir lösningen att lägga kompressorn på ett gruppspår och skicka signalerna dit istället. Undantaget är förståss program som Energy XT där du kan koppla modulärt.

Nyheten med VST3 är att det ska finnas osynliga kopplingar mellan pluggar. Exakt hur det kommer att fungera är svårt att säga eftersom det inte finns någon plugg som använder det eller dokumentation som beskriver de nya funktionerna. Tanken är hursomhelst att förenkla användning av kompressorer, gejtar, vocoders och ringmodulatorer med sidechain-ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Låter ju hel schyst med sidechain, men jag är inte så insatt i att göra beats och sånt.

Men lär mig mer och mer, är väll mer den "sångiga" typen, men men. Förstår inte vart man ska lägga den där kompressorn som du länkat, blir helt förvirrad av allting, hehe.

Men jag har hittat sidechain i ableton, men förstår inte så mycket av det än, får ta och lära mig det. Bara jag vet vart jag ska lägga kompressorn så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vore ju bra om sidekick spara inställningar. det gör den inte för mig. jag har provat andra sidechainkompressorer med mkt bättre resultat. db audio har gjort bra.. otium fx compadre en annan

Link to comment
Dela på andra sajter

vore ju bra om sidekick spara inställningar. det gör den inte för mig. jag har provat andra sidechainkompressorer med mkt bättre resultat. db audio har gjort bra.. otium fx compadre en annan

Du menar den kompressorn han la upp som en länk? Isf vart la du den? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tänkte gör en liten uppdatering i 7 och 8 är det ännu enklare att lägga en sidechain än förut

när jag bygger musik så använder jag ett spår just bara för kicken som kommer styra sidechainen

tänk på att välja en kick som inte är för lång så man dödar allt.

här har jag lagt ett eget spår med en samplern i ableton och lagt en kick på den

post-21186-1240947574_thumb.jpg

nästa steg är att lägga upp sina midispår och lägga på compressorn som finns i Ableton

sen aktivera sidechainen och välja vilket spår du vill styra sc

nu är det bara till att ratta in Threshold, attack, release, ratio till man är nöjd.

post-21186-1240948028_thumb.jpg

Lycka till 😛

Redigerat av martinstorm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...