Jump to content
Sign in to follow this  
Signert

Swedish For Beginners - Special Offer

Recommended Posts

Filnamn: Swedish For Beginners - Special Offer (For A Limited Time Only)

Uppladdad av: Signert

Uppladdad: 23 May 2007

Filen är uppdaterad: 23 May 2007

Kategori: Pop/Country

Ursprungsversionen av denna låt vann en "Studiofestival" för ett drygt år sedan.

Denna version är en uppdatering som jag gjorde förra året. I år har den bl.a. varit "Track of the week" på Garageband.com.

Låten kommer att nyinspelas till den EP vi just nu spelar in med Swedish For Beginners, med Ollie Olson (bl.a. Oh Laura, Fibes! Oh Fibes!, Christian Walz, Ceasars, m.fl.) som producent.

Se där så bra det kan gå om man deltar i forumfestivalerna! :o

Mer Swedish For Beginners finns på http://myspace.com/swedishforbeginners - fick man in lite reklam också... :D

Klicka här för att ladda ned filen

Edit: Och eftersom jag inte har greppat det nya forumet helt ännu, så blev det nu två trådar till denna låt. Men men... Här är den gamla: //forum.studio.se/index.php?showtopic=26731

Edited by Signert

Annons

och den är lika bra fortfarande :ph34r:

Kul att höra och ruggigt skoj att det går bra !

I like!

Jag gillar åttondelsspelet på trummor och ak gitarr. Snygga harmonier på verssång! Monosynthen som kliver in i refrängen är lite retlig. Föredrar blås (med tillhörande hatt & brynja).

Nejnejnej! Synthen är ju nästan det bästa i låten!!

:blush:

Nejnejnej! Synthen är ju nästan det bästa i låten!!

B)

Synth, hatt & brynja? :blush:

:lol:

Edited by joachime

He he. Hatt och blås känns väl lite...gjort, om man säger så. Hatt och synt däremot... :blush:

Förresten får ni gärna betygsätta låten, alla ni som laddat ner, nu när det finns en så smidig funktion för detta.

He he. Hatt och blås känns väl lite...gjort, om man säger så. Hatt och synt däremot... :blush:

Håller med, men sedan dess har jag svårt att säga blås utan att lägga till hatt & brynja. Yrkesskada troligen... :=

Förresten får ni gärna betygsätta låten, alla ni som laddat ner, nu när det finns en så smidig funktion för detta.

Redan gjort. Du fick fyra av fem apmasker.

Håller med, men sedan dess har jag svårt att säga blås utan att lägga till hatt & brynja. Yrkesskada troligen... :=

Redan gjort. Du fick fyra av fem apmasker.

Blåst på den femte, alltså? Ha ha ha ha!!! :rolleyes:

Ah, den här var riktigt bra! Eftersom jag gillar liknelser så måste jag säga att det är en del R.E.M. över den...

Behåll synten tycker jag (vilket kanske inte kommer som en överraskning) eftersom den får den annars väldigt kommersiella låten (inget illa ment) att bli lite mer utstickande. Skön theremin också :(

Mycket bra produktion som jag tycker låter så gott som färdig redan. Det enda jag inte riktigt gillar är den distade gitarren som låter lite för diskant och lo-fi och skulle haft lite mer tyngd i sig.

Förstår att denna tycktes om på garageband. :D

Ah, den här var riktigt bra! Eftersom jag gillar liknelser så måste jag säga att det är en del R.E.M. över den...

Behåll synten tycker jag (vilket kanske inte kommer som en överraskning) eftersom den får den annars väldigt kommersiella låten (inget illa ment) att bli lite mer utstickande. Skön theremin också :unsure:

Mycket bra produktion som jag tycker låter så gott som färdig redan. Det enda jag inte riktigt gillar är den distade gitarren som låter lite för diskant och lo-fi och skulle haft lite mer tyngd i sig.

Förstår att denna tycktes om på garageband. :unsure:

Första gången R.E.M. dyker upp som liknelse, men det kanske inte är helt fel. Tror definitivt att det blir theremin eller liknande även i den nya versionen. Distgitarren har det klagats på förr, jag får skylla på min metalgitarrskräck. (I mina egna låtar, alltså, inte annars.) Att låten är kommersiell tar jag som en komplimang. :unsure:

Tack tack tack!

/Signert

Får man klaga litelite, så låter just thereminen lite för mesig... Och så är den för exakt spelad (om man nu vill att det ska låta theremin på riktigt alltså?). Hyr in en riktig thereminspelare till plattan vettja!! :)

Edited by android

Får man klaga litelite, så låter just thereminen lite för mesig... Och så är den för exakt spelad (om man nu vill att det ska låta theremin på riktigt alltså?). Hyr in en riktig thereminspelare till plattan vettja!! :rolleyes:

Det skulle vara stenhårt. :blush: På denna inspelning är det gratispluggen Spook Keys som hörs. Gratis är gott.

Hur bra som helst!! Tack för den, snyggt inspelat, sjunget och mixat som vanligt. Men visst är det EZ-drummer som hörs, hade lyfft ytterligare en bit med riktiga men det kanske kommer på nästa version?

Ha det bra! B :rolleyes:

Hur bra som helst!! Tack för den, snyggt inspelat, sjunget och mixat som vanligt. Men visst är det EZ-drummer som hörs, hade lyfft ytterligare en bit med riktiga men det kanske kommer på nästa version?

Ha det bra! B :lol:

Tack! :)

Visst är det EZD - och visst blir det riktiga trummor på EP:n. Vi spelade in trummor och bas nu i helgen i Svenska Grammofonstudion i GBG.

Riktigt roligt är att låten i sin nuvarande version är rankad som 13:e bästa i kategorin "Best drums" i alternative pop på Garageband.com. Av sådär 5000-6000 låtar. Då skall man veta att recensenterna på garageband inte vet vad de lyssnar på förrän recensionen är skriven. Så man får väl ändå säga att Toontrack har lyckats ganska bra. :P

Vill bara glatt tala om att denna låt är "Track of the week" på Garageband.com, för andra gången! Denna gång i genren Pop (förra var i Alternative Pop).

Åsså spelar vi i Kalmar imorgon tisdag 26/6. På Larmtorget, dvs. utomhus och GRATIS! :)

Filnamn: Swedish For Beginners - Special Offer (For A Limited Time Only)

Uppladdad av: Signert

Uppladdad: 23 May 2007

Filen är uppdaterad: 23 May 2007

Kategori: Pop/Country

Ursprungsversionen av denna låt vann en "Studiofestival" för ett drygt år sedan.

Denna version är en uppdatering som jag gjorde förra året. I år har den bl.a. varit "Track of the week" på Garageband.com.

Låten kommer att nyinspelas till den EP vi just nu spelar in med Swedish For Beginners, med Ollie Olson (bl.a. Oh Laura, Fibes! Oh Fibes!, Christian Walz, Ceasars, m.fl.) som producent.

Se där så bra det kan gå om man deltar i forumfestivalerna! :ph34r:

Mer Swedish For Beginners finns på http://myspace.com/swedishforbeginners - fick man in lite reklam också... :lol:

Klicka här för att ladda ned filen

Edit: Och eftersom jag inte har greppat det nya forumet helt ännu, så blev det nu två trådar till denna låt. Men men... Här är den gamla: //forum.studio.se/index.php?showtopic=26731

Du skriver inte vilken typ av kritik du vill ha, men eftersom det ligger

under "låtkritik" kommer här några kommentarer från mig.

Jag lyssnar i små datorhögtalare så jag kan inte ge detaljkommentarer

om mixningen.

Bra tryck, sång, körer, ja i stort sett allt!

Låter väldigt polerat och färdigt.

Några smaksaker (om jag nu ska hitta något...):

Jag tycker inte det sinusvåg-liknande vibratoljudet passar.

Inte heller resonanssynteffekten innan refrängen.

Lite för mycket greppljud på akustiska gitarren.

Hälsningar

Pierre

Åsså spelar vi i Kalmar imorgon tisdag 26/6. På Larmtorget, dvs. utomhus och GRATIS! ;)

Ta med paraplyt! :)

Haha, först tänkte jag "fan, vad rörigt det var i låten", sen upptäckte jag att jag gått in på er Myspace-sida samtidigt som jag satte på MP3:n på min dator..

Hehe. Bra grejer. Håll kvar synten, den får er att sticka ut. Skön låt!

Edited by nurfen

Tack för feedbacken och berömmet, Pierre och Nurfen!

Tack också till Android och Vallhagen som gästade gårdagens bisarra, men roliga, spelning (med bra väder!). Spelningen arrades av Sveriges Radio Kalmar, så nu vill jag passa på att slänga in en uppmaning:

Alla som vill stötta Swedish For Beginners, gå in på SR Kalmars hemsida och rösta på oss som Årets artist!!! :)

Tack på förhand! :rolleyes:

Jo, det var en intressant spelning kan jag tro. 90% pensionärer som egentligen var där för att höra "Rulla in en boll och låt den rulla..."! :) Fast det var ju förstås en hel del yngre på uteserveringarna runt torget.

Börjar nästan känna mig som en SFB-groupie nu, det här är ju tredje spelningen jag ser med er på kort tid. :rolleyes: Och gårdagens var lika bra som vanligt.

Röstat och klart!

Tack för feedbacken och berömmet, Pierre och Nurfen!

Tack också till Android och Vallhagen som gästade gårdagens bisarra, men roliga, spelning (med bra väder!). Spelningen arrades av Sveriges Radio Kalmar, så nu vill jag passa på att slänga in en uppmaning:

Alla som vill stötta Swedish For Beginners, gå in på SR Kalmars hemsida och rösta på oss som Årets artist!!! ;)

Tack på förhand! :)

Jomen tack själv:)

Jag har väl inte varit i Kalmar på två-tre år, åsså när man råkar ha vägarna förbi så står SFB på scenen:) God timing indeed.

Som väntat; Kul, svinbra och sevärt:)

tjing

Bengan

edit: Röstat har jag... men jag lyckades inte lyssna på låtarna, det blev nåt erreur...

Edited by Vallhagen