Jump to content
Annons

Inspelningsfråga


jellyboom

Recommended Posts

Den här frågan kanske hör hemma på inspelningsforumet.. men ändå.

Jag undrar, blir det någon försämring när jag gör om ett instrument-track till audio? Har en hel del instrument-pluggar som drar satans mycket cpu om man har dom aktiva hela tiden, så jag kör om dom till audio-tracks och gör instrument-tracket inaktivt. Är det rätt tillvägagångssätt?

När jag gör om spåret till audio, blir det någon försämring i ljudkvalitén?

Tycker det är lättare att jobba med effekter o dyl med en audio fil.

Har nån något bra tips förresten om nån plug som tar bort sådana där irriterande ljud när man har haft micken för nära?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väll just så du måste göra om du ska få ner CPUn. Sen kan det vara bra att köra 24bitar då tappar du inte mycket kvalité.

När du gör en CD så liggern den på 16bitar och säg att du tappar kvalité på 24 så är det fortfarande mer än 16. På det sättet riskerar du inte att tappa vesäntlig kvalité då det ändå blir 16bitar i slutfasen.

Hmm jag tror det är så det funkar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nån något bra tips förresten om nån plug som tar bort sådana där irriterande ljud när man har haft micken för nära?

Man använder puffskydd vid inspelningstillfället! Det finns inget sätt att få det bra i efterhand, eftersom ljudet beror på att micens membran slår i botten - och när det har hänt, så kan det ta ett par sekunder innan micen återhämtar sig och låter som den ska igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Claes vad gäller puffskyddet.

Men om nu misstaget redan är gjort och sitter på tape så går det såklart att göra det lite mindre uppenbart.

Med hög förstoring går du in och markerar den konsonant som bråkar. Lyssna vad det är som ska bort. Oftast är det lågfrekventa puffar, och eftersom konsonanter som P, T osv är tonlösa så kan man skära väldigt hårt utan att tappa någon information. I de fallen alltså på med en EQ och skär bort det fula så gott det går.

Är det riktigt illa så har du fått en maxad spik där membranet gått i botten. Då får man helt sonika klippa bort spiken. Nere på periodnivå så skadar det inte timingen. Ta sedan resten med metoden ovan.

Man kan också försöka ersätta en trasig konsonant med en annan (korrekt) från samma session. Pilligt.... men det kan funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...