Jump to content
Annons

Viktigt: Regler För Låtuppladdningar


Recommended Posts

Dessa regler avnitas då låtar endast laddas upp via menyknappen Låtar och all info som behövs sköts därigenom.

Mvh

.björn.

Först och främst: Endast dina egna låtar

Citerar från Forumreglerna

7. Demolåtar ska vara dina egna.

När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Förstahandsval: Nya låtuppladdningen

Från och med nu finns ett betydligt enklare och smartare sätt för att ladda upp, lyssna och ge kritik på låtar. Klicka på menyn "Låtar" för att ladda upp. När låten är uppladdad, hamnar den automatiskt i rätt låtkategori i forumet och låten kan nås både i forumet och under Låtar.

Andrahandsval: Gamla låtuppladdningen (kommer tas bort inom kort)

Uppladdning

Detta alternativ saknar möjlighet till direkt uppladdning och betygssättning.

1. Klicka på "Nytt inlägg" direkt i avdelningen Låtkritik (ej i dess underavdelningar). Detta låter dig länka till en som andra sedan kan ladda ner och lyssna på. Låten måste ligga på en annan server.

2. Skriv in informationen nedan.

Detta måste vara med

Varje låt måste ha följande information. Fyll i Ämnestitel och Ämnesbeskrivning enligt mallen:

Ämnestitel: Grupp - Låtnamn

Ämnesbeskrivning: Låtgenre

Inlägg: Kopiera nedanstående och klistra in i din låtpostning. Se därefter till att fylla i "formuläret".

LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: (ex. mp3/aac/ogg vorbis osv)
STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)
STATUS: Skiss/Färdig låt

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

men får man posta remixar på forummedlemmars låtar? alltså som man fått lov att remixa.. dvs ett samarbete el. dylikt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Men hur är det med remixer som man gjort från tex. Real World Remixed tävlingar där upphovsrättsinnehavaren av "grundlåten" uppmanar en att länka till sin remix så folk får lyssna?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Jag tycker att det iallafall borde vara tillåtet att man lägger en cover på sin egen hemsida.

Även om användaren postar ett inlägg där han vill att forumets besökare ska lyssna på en speciell låt på sidan så är det ju användaren själv som ansvarar över materialet som finns på sidan, Studio kan ju inte ställas ansvariga för vad som finns där. För att göra det ännu mer säkert för Studio & IDG, ställ kravet att man länkar till sin sida och inte direkt till filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, vi har fått det klart uttryckt för oss att vi då länkar till material som är upphovsrättsligt skyddat och därmed underlättar till upphovsrättsbrott.

Ok, jag förstår ditt svar men jag tycker det är konstigt att ni får det svaret då andra sidor med demomusik verkar ha tillstånd så användarna kan ladda upp covers på deras egen server.

Allears t.ex, dom skriver så här under "Vanliga frågor":

Covers och karaeoke-versioner

Får jag ladda upp och sälja en cover?

Ja du får ladda upp och sälja någon annans låt förutsatt att varken musiken eller texten innehåller några ändringar. Du måste uppge vem som är upphovsman till låten och dennes förlag när du laddar upp. Denna information rapporteras därefter till STIM och upphovsmannen får betalt även av din inspelning.

Jag har alltid trott att Stim och andra organisationer kör med samma avtal till alla websajter som sysslar med den här typen av verksamhet men så är det tydligen inte då. Det kan naturligtvis också vara Allears som gör fel, men jag har svårt att tro att det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki. Men om jag gjort en cover på låt som jag skulle vilja få granskad här? Ska jag kontakta upphovsmannen och få dess tillstånd att lägga upp låten här då? Eller är det skivbolaget man ska kontakta?

Förresten, jag har ju oxå gjort en förändring i originalet eftersom jag översatt en svensk text till engelska, då kanske det blir ännu lurigare?

lp&u

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Svante: nej. Läs Forumregel 7.

Först och främst: Endast dina egna låtar

Citerar från Forumreglerna

7. Demolåtar ska vara dina egna.

När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, vi har fått det klart uttryckt för oss att vi då länkar till material som är upphovsrättsligt skyddat och därmed underlättar till upphovsrättsbrott.

Ok, jag förstår ditt svar men jag tycker det är konstigt att ni får det svaret då andra sidor med demomusik verkar ha tillstånd så användarna kan ladda upp covers på deras egen server.

Allears t.ex, dom skriver så här under "Vanliga frågor":

Covers och karaeoke-versioner

Får jag ladda upp och sälja en cover?

Ja du får ladda upp och sälja någon annans låt förutsatt att varken musiken eller texten innehåller några ändringar. Du måste uppge vem som är upphovsman till låten och dennes förlag när du laddar upp. Denna information rapporteras därefter till STIM och upphovsmannen får betalt även av din inspelning.

Jag har alltid trott att Stim och andra organisationer kör med samma avtal till alla websajter som sysslar med den här typen av verksamhet men så är det tydligen inte då. Det kan naturligtvis också vara Allears som gör fel, men jag har svårt att tro att det.

Websiter som har ett ramavtal med STIM, där de betalar till STIM beroende på antal nedladdningar per månad, går det bra att lägga upp covers hos - men om websiten inte har det ramavtalet så går det inte. Ska man hårddra det så kan inte STIM-medlemmar lägga upp sina egna låtar här heller om ett sådant ramavtal saknas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...