Jump to content
Annons

När skaffade du intenet?


david.roennlund

Vilket år fick du internet?  

64 röster

  1. 1. Vilket år fick du internet?

    • <1990
      6
    • 1991
      0
    • 1992
      2
    • 1993
      5
    • 1994
      5
    • 1995
      9
    • 1996
      9
    • 1997
      8
    • 1998
      5
    • 1999
      5
    • 2000
      3
    • 2001
      3
    • 2002
      2
    • 2003
      0
    • 2004
      1
    • 2005
      0
    • 2006
      1
    • 2007
      0


Recommended Posts

Annons

Menas "Börja använda internet överhuvudtaget?" eller "Skaffa egen internetanslutning?"

Jag gissar på det sista alternativet och då är det våren 1996.

28.8k med Telia Internet 020, det var grejer det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade själv internet vid 1999 typ. Men jag använde det redan på 80-talet. Jag å en polare ringde upp servrar i japan osv. Hade nån adapter till telefonluren som skickade signalen typ som fax. Det blev ett jävla liv från chefen eftersom det var på "jobbet" som vi fånade oss. Blev asdyrt vill jag minnas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade '92 men är inte helt säker, där nånstans. Modempool, varningar för att söka med allt för generella söktermer och 2 träffar på "wreeswijk". Frågade man någon om de hade en epostadress så tittade de på en skrattade - va ska ja me de te? Det var tider det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag började med algonet eller swipnet tror jag runt 95-96 med 28,8 "bauds" modem 🙂

IRC:ade mest... i Linux.. typ redhat 3.0.3 .. hehe

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

97. Ett fint blått modem på 33,6kbps tror jag. Det var snabbt på den tiden, shit vad man tankade mp3-låtar då. Tog en kvart per låt ungefär.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade internet i skolan, grundskolan redan 1996.

Då va det Netscape som gällde på en sprillans ny Mac dator som då regerade innan Windows 98 kom, hehe.

Gamla goa tider, man lärde sig genast html och skaffade sig hemside plats på Geocities.

Kodade då allt i html och gjorde bilderna med Photoshop 3 😱

Edit: Menar då att jag gick över till PC när Win 98 kom.

Redigerat av seazon
Link to comment
Dela på andra sajter

varför övergav du den bästa plattformen 😱

Föresten, om du körde mac 1996 så betyder det att du körde med det underbara "System 7.5.3" 😄 , får fortfarande gåshus när jag tänker på det , vilket stabilt och shysst system det var !

Klart Apples bästa OS 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT : vart tog BBS:erna vägen?? 😱

Öhm, känner du några som använder telefonmodem överhuvudtaget?

Jag anstränger mig, men kan bara komma på en familj i min bekantskapskrets som använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

93 byggde jag ihop min första pc.

Plocka ihop med olika "gobitar"...

DX4 100Mhz prosessor, 540 megs HD mm.. och modem.

Jag hade störst HD, sabbast prosessor bland mina polare.

Jad hade en rökardator!!!

jag var kung!!! i ca 3 mån... sen var jag inte värst längre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ahhh, känns som tråden blir precis som jag önskade 😄

EDIT : vart tog BBS:erna vägen?? 😄

BBS och hämtning av småprogram till Atari ST (hastigheten var hisnande 19200 baud, så det gällde att planera och vara säker på att man verkligen hämtade rätt saker...) var mina första steg ut på det som skulle komma att bli Nätet så småningom.

I dag finns det nog inga BBS längre, eftersom FTP-siterna har tagit över deras roll.

Vet faktiskt inte när det var, men det måste ha varit före 1990, så jag lade min röst där...

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT : vart tog BBS:erna vägen?? 😄

Öhm, känner du några som använder telefonmodem överhuvudtaget?

Jag anstränger mig, men kan bara komma på en familj i min bekantskapskrets som använder det.

Min pappa (som är 80 och i princip bara använder datorn till sporadiska mail och till att skriva brev o dyl) kör faktiskt med modem... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

1997.

Självlärd på Internet och datorer överhuvudtaget. Det innebar lite probolem i skolan på senare år, när jag skulle skriva uppsats med yngre medskribenter. De hade ju blivit skolade på ett visst sätt beträffande datoranvändning, vilket gjorde att vi gick tillväga på helt olika sätt. Slutmålet var dock detsamma, men vägen dit var krokig. Vi använde s.a.s. tangentbordet och snabbfunktioner, ikon, klipp och klistra, ja rubbet, på helt olika sätt. Den ene visste aldrig vad den andre gjorde. Kul insikt att man kan göra, rätt fast på olika sätt. Det lärde mig en del.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag körde också modem, 56 kbps tror jag det var... Ett US Robotics för 2500 SEK, som sades vara OBEGRÄNSAT(!) uppgraderingsbart, dvs. det kom ny mjukvara kontinuerligt och Flash-minne fanns. Hann aldrig upptäcka om informationen stämde, att man kunde uppgradera det hur långt man ville via nätet, 24 MBit om så vore..., eftersom datorn hann gå sönder innan dess. Till salu för övrigt.

Nu kör man ju med bredband. Och dj**lar vad det går!! Hela 256 kbps nu istället.

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

256kb? Jag sitter med 8Mb ADSL - och är fruktansvärt irriterad på att det bara är max 1Mb uppåt (du anars inte hur lång tid det tar att ladda upp mina mictester till servrarna... 🥰 ). Hade hellre sett en kombination som gav 4Mb upp och 4Mb ner eller något liknande...

Är det i sådana lägen man brukar få höra kommentarer som: "dagens i-landsproblem"...? ☺️

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ska man verkligen kunna ladda upp grejer, som tester eller videosnuttar eller låtar? Jag trodde det var falsk marknadsföring bara...

Ungefär som att man kan redigera video på sin pc.

Nej, men jag ska skaffa 2 Mb snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

-94 flyttade jag till en delad lägenhet där vi hade 10/10-nät och sedan dess har jag aldrig haft nåt mindre. Med andra ord är man hyfsat van vid snabb uppkoppling och så gick ju nätet lite "snabbare" på den tiden(många sajter via universitet). Så kul när de flesta av polarna satt med modem 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Algonet -94, tror jag var användare nummer 48 eller något sånt. En kompis kompis var killen bakom Algonet (Ragnar Lönn). Första tiden välkomnades man med en Unix-prompt efter inloggningen. Och det var fritt fram att kolla runt i andra användares mappar. Säkerheten var inte direkt i fokus skulle man kunna säga. 🥰

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

En monocrom skärm som visade den lilla grafik den kunde i grönt (en sån därn som man kunde spela masken ganska bra på, som va ett utav dom bästa spelen när det kom på sin tyd, grym grafik, mycke nöje och man fick grym fingerfärdighet), en stor lur ala ericsson hotline som man placerade i nån sorts 2 hål. sen skrev man nåt skit typ (pascal el basic eller va d hette haha)

10. if bla bla bla goto 20

20. print you suck

30. call phone

haha, det va så länge sen att ja inte kommer ihåg 🥰

Nuförtiden e d lite mer Hi Tech.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag körde också modem, 56 kbps tror jag det var... Ett US Robotics

Ah just det, det var nog exakt samma här föresten...

56K US Robotics Message Modem. (Kompatibel med ITU-standard V.90 och x2-teknik. Detta är en standard som kommer att gälla i framtiden. FlashRom programvaruuppgradering för enkel uppdatering. Livstids garanti. Framtidssäkrad!)

Jösses, som de pladdrade på då, på kartongen och annorstädes. Men det måste väl stämma, eller?! Fyndpris, just nu därför "endast" 2295;-.

Intresserad?

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...