Jump to content
Annons

se dig själv


stajo

Recommended Posts

LÅTNAMN: Se dig själv

ARTIST/GRUPP: stajo/stensdotter

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 3.34

TEXT: stensdotter

KOMPOSITÖR: stajo

PRODUCENT: stajo

MEDVERKANDE: sång stensdotter

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.9 megabyte

STATUS: Mixar, vill få lite synpunkter på bland annat nivåer.

LÄNK:

se dig själv

ville gärna ha låten någon dag till då hoppas på fler bra påpekande och kommentarer... tyvärr sparade jag inte de gamla men tror jag har de i huvudet.

piano som pumpar

bas skall rundas av

trummor kanske lite högt och även bas

sången lite luddig, beror nog på deesser...

Är det något jag glömt?

Fick en i mina ögon mkt fin text av stensdotter och skrev sedan musik till den. Bara för att jäklas med henne hittade jag på en melodi som går lågt och högt😉, men hon briljerar som vanligt och lägger sin personliga touch på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ok.....tänkte att jag skulle repetera lit.

pumpande piano japp, finfintext och fin stämning.

Tyckte oxo att det lät bra när Stensdotter sjunger mörkt.....en sida att utveckla?

Lite för tjurig just nu efter haft två låtar uppe för sågning och bägge fick massa feedback....nu *poof* väck.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att de tidigare inläggen försvann. Förtröstansfull låt, skriven och uttolkad på ett helgjutet sätt. Colabet bevisar att 1+1 > 2

Tycker ni skall ta bort den och skicka den till förlag, skivbolag och P4-stationer.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt trevigt småputtrigt arr

Kanske är sången något torr.

Vet inte om netrappningen efter första refr behövs (andra versen)

Bättre göra tvärtom: börja avskalat och sen lägga på kanske?

Nåt i tonerna precis efter refr som inte stämmer harmoniskt, låter som en melodistämma (gitarren, tror jag) spelar till fel ackord?

Bortsett från det - älskvärd låt

Link to comment
Dela på andra sajter

equality

ska se om vi får tummen ur och ger det ett försök. Kul att du tror på den.

Tokai

Jag ville ha någon variation och orkade inte hitta på något break som bryter av så jag gjorde det i versen istället. Behövs och behövs, nä kanske inte men det finns en risk att man känner att låten bara trampar på och sedan tyckte jag det blev ganska häftigt när det skjuter fart igen.

Kan tänkas att jag klippt och klistrat lite väl där. Måste nog kolla upp det där, karl mfl var på mig om det stället i ett tidigare inlägg som nu ligger i dev/null.

Kul att det gillas.

Bäst att använda lite smileys nu när man kan:

😄😄😎😏😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar melodin, texten, sången, låten som sådan!

Tydlig refräng som sätter sig, som skiljer sig tydligt från versen.

Till den ondskefulla (subjektiva) kritiken:

- Stråkarna är väldigt samplat digitala. Leta upp några grannar eller bekanta eller seriösa musiker som kan spela in riktiga stråkar. Det skulle passa så grymt bra i sammanhanget. Hela soundet känns väldigt live, och när de digitala instrumenten kommer in så bryter de lite mot det övriga. Som ett tunt lager på detta kanske du kan behålla dina gamla stråkar bara i refrängerna eller något. Men i versen kan det t.om. passa bättre med mer avskalade stråkar.

- Pianot, som nämnts innan, är lite "tråkigt". Och ibland lite väl kompressat. När kompressorn åker på tappar man även här lite av unplugged-soundet som skulle passa.

- Byt ut gitarrerna till akustiska. De elektriska väldigt platta, en akustisk hade haft ett skönare frekvensomfång som jag tror skulle lufta låten lite. Mindre burkigt helt enkelt.

- Square-synt-leaden som kommer in ibland skulle va nice att byta till tvärflöjt! Alternativt ett modernare sound. Squaresynten drar låten några år tillbaka i tiden...

Annars gillar som fan! Stensdotter är en klippa i sången!

Redigerat av Svarling
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte göra en djupdykning på mixen ☺️

Men först o främst, komposition, sång och arr är kanon, mycket bra 🙂

Overall låter mixen lite platt diskantmässigt, men det kan bero på att du inte tillämpat någon mastring än?

Stråkar: Volymen är lite skiftande ibland och en ljus stråk kan sticka ut lite för mycket ibland, testa och att ha lägga på lite mer "attack" på vissa stråkar så att stråken fadas in lite mjukare?

Ibland drar basen iväg lite för mycket och det känns som den sänker resterande element ungefär som en eric prydz sidechaining. Kanske dra ner basen aningen i mixen och förstärka den senare i mastringsprocessen?

Pianot tycker jag funkar bra, det är ju lite "elektroniskt", men det funkar ju bra här.

Min kompis på jobbet som har gruppen "Depressive art" brukar alltid tjöta om att han lägger på väldigt lite diskant på pianot för att få det passa in bättre i mixen, kan vara värt att testa? Inget jag själv brukar göra eftersom jag gör elektronisk musik 😳

Får hålla med föregående talare om att square leaden är lite tråkig.

Tänkte på den mjuka el-gitarren, testa lägga på en doubler på den, tror det kommer bryta ut den fint i mixen 😳

Testa också att lägga doubler på harmonierna på rösten så att du får ett brett spektrum. Om rösten förloras när du gör detta, lägg på en "stereo enhancer" för att få fram det mer.

Detta är bara småsaker, du har ju redan gjort det stora jobbet, dvs att få till ett bra arr och bra låt, och stensdotter vet vad jag tycker om hennes röst ;-)

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar melodin, texten, sången, låten som sådan!

Tydlig refräng som sätter sig, som skiljer sig tydligt från versen.

Till den ondskefulla (subjektiva) kritiken:

- Stråkarna är väldigt samplat digitala. Leta upp några grannar eller bekanta eller seriösa musiker som kan spela in riktiga stråkar. Det skulle passa så grymt bra i sammanhanget. Hela soundet känns väldigt live, och när de digitala instrumenten kommer in så bryter de lite mot det övriga. Som ett tunt lager på detta kanske du kan behålla dina gamla stråkar bara i refrängerna eller något. Men i versen kan det t.om. passa bättre med mer avskalade stråkar.

- Pianot, som nämnts innan, är lite "tråkigt". Och ibland lite väl kompressat. När kompressorn åker på tappar man även här lite av unplugged-soundet som skulle passa.

- Byt ut gitarrerna till akustiska. De elektriska väldigt platta, en akustisk hade haft ett skönare frekvensomfång som jag tror skulle lufta låten lite. Mindre burkigt helt enkelt.

- Square-synt-leaden som kommer in ibland skulle va nice att byta till tvärflöjt! Alternativt ett modernare sound. Squaresynten drar låten några år tillbaka i tiden...

Annars gillar som fan! Stensdotter är en klippa i sången!

Kul att du gillar det 🥰

Det finns inget som heter ondskefulla kritik tycker jag, all kritik är bra i någon mening och för en framåt 😎.

Stråkarna - Tyvärr är mina grannar mer inne vad gäller sport och friidrott är musik. Som tur är så spelar de inte fiol för det är ganska lyhört här 🥰 .

Jag märkte att jag hade omni knappen intryckt på alla ljud efter jag läst din kommentar. Det medförde att det blev samma ljud i princip på alla olika stämmor i stråket. Nu har jag fixat det och tror det blev lite mer luftigt faktiskt. De blev i alla fall mer avskalade. Men visst skulle det tillföra en hel del om det var musiker som spelade riktiga stråkar. 😎 .

Gitarrerna är en akustisk gitarr som är linad och sedan elgitarrsound på, nä det blev inte så bra. se om jag orkar göra om det framför kondensatormicken istället.

Squaresynten - Tanken var att hitta ett annat sound än vad jag brukar ha. Håller med om att låten ramlar bakåt i tiden när ljudet kommer. Spontant tyckte jag tvärflöjt lät bra när jag läste din kommentar, har testat lite men inte riktigt hittat rätt ljud ännu, kan vara för att det var lite torrt out of box och jag lite lat, men skall checka vidare.

Jo stensdotter höjer låten ett snäpp...

Tack för bra och konstruktiva kommentarer, som sagt jag tittar vidare och har det i bakhuvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte göra en djupdykning på mixen 😎

Men först o främst, komposition, sång och arr är kanon, mycket bra 🥰

Overall låter mixen lite platt diskantmässigt, men det kan bero på att du inte tillämpat någon mastring än?

Stråkar: Volymen är lite skiftande ibland och en ljus stråk kan sticka ut lite för mycket ibland, testa och att ha lägga på lite mer "attack" på vissa stråkar så att stråken fadas in lite mjukare?

Ibland drar basen iväg lite för mycket och det känns som den sänker resterande element ungefär som en eric prydz sidechaining. Kanske dra ner basen aningen i mixen och förstärka den senare i mastringsprocessen?

Pianot tycker jag funkar bra, det är ju lite "elektroniskt", men det funkar ju bra här.

Min kompis på jobbet som har gruppen "Depressive art" brukar alltid tjöta om att han lägger på väldigt lite diskant på pianot för att få det passa in bättre i mixen, kan vara värt att testa? Inget jag själv brukar göra eftersom jag gör elektronisk musik 🥰

Får hålla med föregående talare om att square leaden är lite tråkig.

Tänkte på den mjuka el-gitarren, testa lägga på en doubler på den, tror det kommer bryta ut den fint i mixen 🥰

Testa också att lägga doubler på harmonierna på rösten så att du får ett brett spektrum. Om rösten förloras när du gör detta, lägg på en "stereo enhancer" för att få fram det mer.

Detta är bara småsaker, du har ju redan gjort det stora jobbet, dvs att få till ett bra arr och bra låt, och stensdotter vet vad jag tycker om hennes röst ;-)

Kul! , so far so good 😎

Jag får väl erkänna att jag har kört lite med limiter och kompressor på den, en snabbis bara. Nu har jag tryckt upp den lite till plus plockat lite i bas och sådant. Någon hejare på mixning och mastring är jag inte...

Tyckte diskanten gick fram bättre efter jag mjukade upp och rundade till basen.

Stråkarna blev också bättre efter upptäckten (se förra svaret). De är dock fortfarande lite starka på vissa ställen.

Som sagt tror basen blev bättre efter rundningen.

Pianot - hm, jag som trodde att man skulle skära bort bas och behålla de högre frekvenserna för att det inte skulle bli grumligt. Klart nu menar han säkert någonstans där i mellan. Klart något man får testa.

Min fina square-lead, fjärde eller femte som kommenterar det... oki skall se vad jag kan göra.

doubler och stereo-enhancer... det blir att läsa på, men jag skall testa och se om jag får till något. Alltid bra att lära sig något nytt.

Även här tack för bra och konstruktiv kritik 🥰!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har bara lyssnat på den igenom hörlurarna, ska ta det genom min högtalare i morgon så får du ett bättre utlåtade. Kan väl säga så här att det låter ganska så trevligt med lurarna. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Då lyssnar jag.

Tycker att mixen börjar sitta.Det låter mycket bra.Detaljer kan man alltid hitta.Men som helhet funkar det bra.Något stråk parti kanske lite högt,sången drunknar lite.Frekvens mässigt helt ok,inga krockar.Bra låt,och mycket bra jobbat av stensdottern! Fast det har jag väl sagt förut.. 😄

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

oj den här har seglat upp igen, kul, brukar inte hänga här så ofta så jag missade det.

Fattaren

Nä alla kan ju inte tycka samma. Tack ändå, det är bra att få en så bred syn som möjligt på låten.

P-O

Kul att det låter trevligt. Hoppas du inte blir besviken då 😉

Harmonica Mike

Men jag är lite osäker vilken version det är faktiskt. Den senaste ligger på kontrollrummet. Stensdotter är en av mina favoriter vad gäller sång och du hör också till dem.

Tack

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på den nu kan inte annat än hålla med en mycket skön låt med en också en duktig sångerska så bravo det blir tummen upp! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...