Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Håller på med rum nummer två i vår lilla studio och i det rummet (där musikanterna ska vistas) kommer vi att få en lägre takhöjd än i kontrllrummet.

Plötsligt slog det mig att vi kanske kan spara en centimeter med följande idé.

Tanken är att vi lägger en platonmatta på betonggolvet.

Därefter 45x45 reglar med en form av skumgummi nitade i botten som dämpar lite.

Mineralull läggs i alla hålrum mellan reglarna.

Sedan 22 mm golvspån ovanpå

En massa dämplim

22 mm golvspån igen.

Men om vi byter ut platonmattan i golvet mot åldersbeständig buggplast, så spar vi ju en hel centimeter! Varje centimeter är ju dyrbar när man bygger lågt, så jag vill bara kolla med er som kan en del om det är ok att göra så eller om det är något man förlorar.

Annons
Posted

Beror på hur du gör och hur noggrann du är... Jag antar att detta rör sig om en betongplatta på mark, annars får jag radera hela posten...

Jag hade samma funderingar innan jag lade mitt golv men då var det inte främst fukten som var problemet. Det var mellanrummet i Platonmattan som skapade en resonanslåda som inte var bra alls. Min betongplatta är dessutom gjuten på 30cm frigolit, för värmens skull, och kommer inte att dra i sig speciellt mycket fukt. Men lite blir det alltid.

Eftersom jag använder ett Stepisol-golv (ja, det ser ut som grön och väldigt kompakt skumgummi) så kontaktade jag dem. Enligt deras råd behöver man inte ens ha plast under eftersom Stepisolen i sig är behandlad för att inte transportera fukt. Vill man som jag ha både hängslen och livrem så kan man lägga fuktspärr (åldersbeständig byggplast).

Nu kommer vi till ett men. Men lägger man plast måste man vara extremt noggrann. Först skall golvet avjämnas så att det varken har små hål eller uppstickande saker. De äter sig igenom plasten på nolltid. (Test. Lägg kinden mot golvet och asa dig fram ett par meter. Om du är mer riven på kinden än normal "peeling" så är det dags att ta fram betongslipen. Skojig lite kloss som tar timmar att använda om man inte hyr en industrislip.) När man väl är klar med det så skall det dammsugas riktigt nogrannt och gärna våttorkas. ALLT organiskt material måste avlägsnas. Annars kommer det att stängas in mellan betong och plast och mögla och skapa lukt. Sedan lägger man plasten riktigt noga, med minst 60cm överlägg och gärna tejpning. Inga hål någonstans och inga dåligt gjorda skärningar i hörnen. Tänk badrum och fuktspärr så fattar du nog (fast här fungerar det åt andra hållet).

Just det du pratade om att nita fast skumgummit mot reglarna. Jag antar att du menar limma eftersom klamrarna kan krypa ur skumgummit ner i byggplasten och gnaga hål...

Posted

Jag behåller nog min platonmatta på golvet. Eftersom vi redan lagt golvreglarna, så blir det där extra bökigt att ordna. Hade i så fall tänkt mig att dra ut platonmattan och sedan försöka klämma in plasten under, men det är nog inte värt besväret när vi kommit så långt.

Så jag avstår nog det bökiga jobbet och böjer knäna den extra centimeter jag förlorar i takhöjd.

Tack för rådet.