Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Försöker få till sångljudet, men det blir lite för torrt.

Även om jag lägger på reverb tycker jag att det låter som en torr sång med ett reverb 'bakom'.

Ska jag låta bli att skicka sången till en send med reverb, och istället använda som insert? I så fall är det ju svårt att hålla nere reverbnivån... den kommer ju fram mer och mer med kompression och limiter senare..

Med ett kort delay blir det ju lite dubbleringsfeeling, plus att ljudet brightas upp rätt mycket.

Är det en EQ fråga? Vilka frekvenser upplever man som torra eller blöta i så fall?

Några tips?

Annons
Posted

Har du försökt med att dubba sången? Eventuellt kan du lägga effekt(skulle nog föredra ett kort delay)på den ena kanalen och mixa den lite lägre. Kan även bero på omgivningen alltså musiken du sjunger till. Om musiken är "torr" alltså utan direkta effekter så kan det funka bra på med delay el. reverb på sången. Om musiken däremot är full med effekter kan sången drunkna om den har effekter. Sen kan eq på verka mycket krispighet i röstfrekvenserna s k air. Limiter antar jag att du lägger i slutmixningskedet eller vid mastering. Hur sången upplevs har väldigt mycket med låten och hur den är mixad att göra. Om du bara lyssnar på sången så är det ingen större vits. Antar att du inte jobbar a cappella!

Lycka till och ha lite tålamod att pröva dig fram!

Posted

Tack för hjälpen, det var verkligen vänligt av dig.

Jag har provat att dubba, men som sagt, jag tycker inte det blir just blötare.

Om det handlar om EQ, är det nån som har några frekvenser jag kan prova att laborera med?

Det här är alternative-folk, så det är inte full sättning.. men inte a capella riktigt, nej

Posted

Lyssnade lite snabbet på "A heartbeat" och tycker du fått till ett skönt "rummigt" gitarrljud. Sången i kontrast till gitarren låter mycket torr med mycket diskant.

Testa att öka avståndet från micken när du sjunger för att få in sången mer i samma rum som gitarren.

Eller så kan du testa att lägga på ett mindre rum vid mix. Gärna dämpa de högre frekvenserna på reverbet och ett predelay på 20 ms eller mer.

Var lite försiktigare med diskanten på själva sångkanalen också.

Posted

Tack för era tips!

Jag har just skaffat lite nya pluggar och nu tror jag att jag får till det.

Det verkar funka att dra på ett långt reverb som låter riktigt blött och sedan dra ner längden på det ordentligt (inte så att det blir slapdelay riktigt), sedan drar jag ner 'mix' så att det bara påverkar karaktären på ljudet... utan att det hörs att det ekar liksom.

I love Studioforum!